Show simple item record

dc.contributor.advisorErgün, Mustafa
dc.contributor.authorYüksel, Asli
dc.date.accessioned2020-12-02T09:50:56Z
dc.date.available2020-12-02T09:50:56Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/27551
dc.description.abstractAraştırmacı, yaptığı bu araştırmasında İlköğretim I. Kademe 1., 2. ve 3.sınıflarda görülen istenmeyen öğrenci davranışlarının sınıftaki öğrencilerin yüzdekaçında görüldüğünü ve öğretmenlerin bu istenmeyen öğrenci davranışları ile baş etmekiçin en çok hangi yolları kullandığını belirlemeyi amaçlamıştır. Önce araştırmanıntemelini oluşturacak konuyla ilgili literatür taraması yapılmış, ilgili araştırmalar gözdengeçirilmiş, başlık ve alt başlıklar oluşturularak araştırmanın teorik kısmıtamamlanmıştır.Araştırma genel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini,2003-2004 eğitim öğretim yılında Afyon Merkez İlçeye bağlı 41 İlköğretim Okulundagörev yapan 94 birinci sınıf , 89 ikinci sınıf ve 87 üçüncü sınıf öğretmeni olmak üzeretoplam 270 öğretmen oluşturmuştur. Evrenden random (rastgele) tekniğiyle seçilentoplam 114 öğretmen (19 okuldan 6'şar öğretmen) araştırmanın örnekleminioluşturmuştur. Araştırmacı tarafından hazırlanan 25 istenmeyen öğrenci davranışı ve 8çözüm yolundan oluşan anket formu, İlköğretim I. Kademede görev yapan 1., 2. ve 3.sınıf öğretmenlerine uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 10for Windows paket programından yararlanılarak değerlendirmeye tabi tutulmuştur.Öğretmen görüşleri ile değişkenler arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığınıbelirlemek için yüzdeliklerden ve Ki-kare testinden yararlanılmıştır.Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır:Öğretmenlerin belirlediği istenmeyen öğrenci davranışlarının başında ?Konuya,işe ya da çalışmaya dikkatini toplayamamak?, ?Bir yerde uzun süreli oturamamak? ve?Derste sıraların arasında dolaşmak? davranışları gelmektedir. Bunun yanında ?Verilenödevleri eksik yapmak ya da hiç yapmamak?, ?Derse aktif olarak katılmamak, başkaşeylerle meşgul olmak?, ?Kavga etmek? ve ?Sürekli arkadaşlarını şikayet etmek? gibidavranışlar da öğretmenlerin en çok şikayet ettiği davranışlardır.En fazla görülen istenmeyen öğrenci davranışlarının bile sınıfın % 12-13'ündegörüldüğü, dolayısıyla araştırma yapılan İlköğretim Okullarındaki öğrencilerin %90'ında rahatsız edici bir davranış görülmediği ortaya çıkmıştır.En çok görülen istenmeyen öğrenci davranışlarının (Konuya, işe ya daçalışmaya dikkatini toplayamamak, Bir yerde uzun süreli oturamamak) öğrencilerin %10-19 aralığında görüldüğü; diğer tüm istenmeyen öğrenci davranışlarının % 1-9aralığında görüldüğü tespit edilmiştir.İstenmeyen öğrenci davranışlarıyla baş etmede genellikle öğrenciyi uygun birdille uyarma, olumlu davranış gösteren öğrenciyi örnek gösterme ve öğrenci ile derstensonra konuşma (bazen de öğrencinin ailesine haber verme) yolları tercih edilmiştir.Görmezden gelme, öğrenciye bağırma, öğrenciyi bedensel olarak cezalandırma gibiyollar öncelikle tercih edilmemiştir.
dc.description.abstractThe researcher in this study aims at determining the numbers of students whoshow misbehaviors and the kind of methods the teachers use for students withmisbehaviors and the way they approach these students in the classrooms. First, theliterature review is presented through exploration of related studies. Then, thetheoretical aspect of the study is completed.This study is conducted as a descriptive model. In 2003-2004 education year,the sample of ninety-five 1st grade, eighty-nine 2nd grade and eighty-seven 3rd gradeteachers, the total of 270 teachers, were chosen from 41 Elementary schools in Afyonfor this study. 114 teachers (6 teachers from 19 schools) were chosen through randomsampling. The survey, prepared by the researcher, is composed of 25 misbehaviors and8 different solution ways and was conducted to randomly selected 1st, 2nd, and 3rd gradeteachers in elementary schools. The data results were evaluated in SPSS 10 forWindows packet program. In order to determine any meaningful significance betweenteachers? views and variables, percentages and Chi-Square test were used.It has been concluded that teachers stated three different misbehaviors:1.?students cannot focus on the lesson?; 2.?students often move and distract theattention in the classroom?; and 3.?students cannot sit longer in their desks?.Furthermore, teachers complained that ?students do not do their homework or completethem?, ?do not participate in class activities? and also ?they get into fight ?and ?lodge acomplaint about their classmates.?The percentage of the most misbehavior was observed only 12-13% in theschools. Therefore, the result showed that 90 % students did not show any misbehaviorsin schools.The most misbehaviors stated above were observed in the percentage range of10-19% in students. The rest of the misbehaviors was observed in the percentage rangeof 1-9% in students.To cope with misbehaviors, the teachers mostly preferred advising studentsfor their misbehaviors, showing a student with positive behavior as a role model to theclass, talking with the student having problems after the class and informing theirparents about their behaviors. They hardly choose ignoring students, punishing themcorporally or yelling at them.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim 1. kademe 1., 2. ve 3. sınıflarda istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen gözlem ve görüşleri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid155281
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid190140


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess