Ataerkil kültür yapısının ailedeki işbölümüne etkileri: Niğde örneği
dc.contributor.advisor | Furat, Mina | |
dc.contributor.author | Korkmaz, Selçuk | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:57:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:57:32Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-06-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/272242 | |
dc.description.abstract | Toplumlarda güç ve idareyi erkeklere vererek kadınların sömürülmesine ve ezilmesine neden olan kültürel bir yapı olarak ataerkilliğin zeminini aileler oluşturmaktadır. Bu ataerkil yapı ailede ne kadar tesirli olursa toplumda da o kadar hareket kabiliyeti bulur. Ataerkilliğin aile içi iş bölümüne etkisinin tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de çoğunlukla kadınlar aleyhine olduğu bir gerçektir. Ev işleri ve çocuk bakımını genellikle kadın yalnız yapar ya da eşinden yardım görür.Aile kuramlarından ve feminist kuramlardan faydalanarak ataerkil sistemin toplumsal cinsiyet kılığında toplumlara, ailelere ve oradan da kişilere nasıl etki ettiğini belirttik. Özellikle anne-babadan sonra bireylerin kişiliğinin şekillenmesinde ve toplumsal cinsiyet kabulünde payı çok büyük olan sınıf öğretmenleriyle derinlemesine mülakat tekniğini kullanarak görüşmeler gerçekleştirdik. Örf ve adetler ile beslenen toplumlarda- özelde de ailelerde- yetişen bu bireyler geleneklere gizlenmiş ataerkilliği içselleştirirler. Günümüzde toplumsal cinsiyet denilen bu atfedilmiş statü, toplum tarafından kişiden yapması beklenen davranış şekilleridir. Bu atmosfer içerisinde gözlerini açan ve büyüyen birey kadın ise kendisini erkeklerin tahakkümü altında bulur ve bunu doğal kabul eder. Erkek birey ise kendisini güç ve akıl olarak idare eden, yöneten diye şifreler. Ataerkillik geleneksel değerlerden beslenerek meslek, tahsil, yaş gibi değişkenleri tanımadan öğretmenleri de etkisi altına almıştır. Eşi çalışan sınıf öğretmenleri kadınsa ev işlerini büyük oranda kendisi yaparken, eşi çalışan sınıf öğretmeni erkekse ev işlerini erkek öğretmenin eşi yani yine kadın yapıyor. Çalışma saati diğer tam zamanlı işlere oranla az olsa da kadın öğretmenlerin okuldaki işleri ile evde kendisini bekleyen ev işleri arasında sıkışmakta ve kendisine zaman ayıramadığından dolayı çok zor ve sıkıntılı bir yaşam sürmektedirler.Bu efendi-köle ilişkisinin bitmesi için öncelikle toplum olarak cinsiyet ayırımı yapmadan herkesi insan olarak görmeliyiz. Bu zihinsel ve ruhsal devinimi gerçekleştirmek için yılmadan ve sabırla mücadele etmeliyiz. Kamu ve özel sektörün bütün alanlarıyla beraber tüm sosyal alanlarda ve yaşamımızın her anında adaletli, dürüst ve duyarlı olursak ataerkil kültürün günden güne eridiğini ve yok olduğunu görmemiz mümkün olacaktır.Anahtar Kelimeler: Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet, Aile. | |
dc.description.abstract | In communities, families are the basis of your patriarchy as a cultural structure that causes women to be exploited and crushed by giving power and direction to men. This patriarchal structure is more influential in the family, and it has the ability to move in society. It is a fact that in our country the majority of women are against women, as are the effects of patriarchy on the inner workings of the family all over the world. Home work and child care are usually done by women alone or with help.These individuals who grow up in customs and traditions-especially in their families-internalize patriarchy concealed in tradition. Nowadays, this attributed status, called gender, is the type of behavior that society expects to make personally. The woman who opens her eyes and grows in this atmosphere finds herself under the domination of men and accepts it as natural. The male individual crypts himself as the power and reason to govern. By exploiting family theories and feminist theories, we have shown how the patriarchal system affects societies, families and people in gender roles. We conducted interviews with in-depth interviews with classroom teachers, especially after parenting, in which the personality of the individual was shaped and gendered. Patriarchy has been fed from traditional values and has affected teachers without knowing the variables such as occupation, education, age. When his wife's class teachers are females, they do housework in a big way, while their husband is a class teacher. Although the working hours are less than other full-time jobs, the female teachers are trapped between the work in the school and the housework waiting for them at home, and they live a very difficult and distressing life because they can not take time for themselves.In order for this master-slave relationship to be over, we must first see every person as a society without discriminating against sex. In order to realize this mental and spiritual movement, we must fight aggressively and patiently. We can see that the public and private sectors, together with all fields of society, and the patriarchal cult which is just, honest and sensitive at every moment of our life, are melting and disappearing in the day.Key words: Patriarchy, Gender, Family. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.title | Ataerkil kültür yapısının ailedeki işbölümüne etkileri: Niğde örneği | |
dc.title.alternative | The effects of patri̇archal cultural structure on division of the family: The case of Niğde | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-06-10 | |
dc.contributor.department | Sosyoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Patriarchal | |
dc.subject.ytm | Family | |
dc.subject.ytm | Family structure | |
dc.subject.ytm | Family roles | |
dc.subject.ytm | Division of labor | |
dc.subject.ytm | Cultural structure | |
dc.subject.ytm | Niğde | |
dc.identifier.yokid | 10198924 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 509728 | |
dc.description.pages | 85 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |