Show simple item record

dc.contributor.advisorUçan, Mehmet Hilmi
dc.contributor.authorVicdan, Mehmet
dc.date.accessioned2020-12-02T09:47:42Z
dc.date.available2020-12-02T09:47:42Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/27081
dc.description.abstractEdebiyat insanın sesidir, dil bu sesin aracıdır. Bir toplum, millet ruhunu dil ve edebiyatla kazanır ve varlığını devam ettirir. Bir milletin edebiyatı o milletin yaşam birikimidir. Bu birikimin gelecek kuşaklara aktarımı uygulanabilir edebiyat programlarıyla mümkündür. 1924 müfredat programıyla başlayan edebiyat öğretimi 2005'e gelinceye kadar birçok değişmeye uğramıştır.Bu çalışmada, Türk Edebiyatı öğretiminin 1924 Müfredat Programı'yla başlayan 2005 Müfredat Programı'na kadarki seyri incelenmiştir. Bu süreler içinde uygulanan öğretim programları, bu konuda çalışmaları bulunan araştırmacılarımızın verdiği bilgiler doğrultusunda incelenmiştir. Çalışmamız, 2005 Türk Dili ve Edebiyatı müfredat programı üzerine yoğunlaşmış; çalışma sonucunda, bu programının hazırlanmasında dilbilim, göstergebilim, yorumbilim, alımlama estetiği, metinler arası ilişkiler gibi çağdaş kuramlardan etkilenildiği görülmüştür.
dc.description.abstractLiterature is the voice of humanity and language is the medium of that voice. A society acquire the mind of community thanks to language which is spoken and literature; therefore, it can maintain its existance. The literature of a nation is the summation of experiences of that nation. The transmission of that summation to next generations is possible only by applicable literature programmes. The literature instruction starting with ?the 1924 curriculum? has changed a lot until 2005.In this study, the progress of Turkish literature teaching from 1924 curriculum to 2005 curriculum has been analyzed. The curriculums which have been applied in those years have been analyzed in accordance with the information obtained by researchers studying in this domain. This study majors in ? 2005 Turkish language and literature curriculum? and at the end of the study, it can be easily realized that some contemporary approaches such as linguistics, semiology, stylistics, intertextual relations are influenced by.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleTürk dili ve edebiyatı öğretim programlarında dilbilim ve göstergebilim kuramlarının etkileri
dc.title.alternative2005 the effects of linguistics and semiology approaches in Turkish language and literature curriculums
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmTeaching literature
dc.subject.ytmTurkish language and literature
dc.subject.ytmLinguistics
dc.subject.ytmCurriculum
dc.subject.ytmSemiotics
dc.subject.ytmTeaching curriculums
dc.identifier.yokid371006
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid265092


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess