Ortaöğretim okullarının etkili okul olmasında okul müdürlerinin kültürel liderlik rolleri
dc.contributor.advisor | Yörük, Sinan | |
dc.contributor.author | Şahin Dinçsoy, Bahar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T09:47:00Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T09:47:00Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/26976 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı ortaöğretim okullarının etkili okul olmasında okul müdürlerinin kültürel liderlik rollerini incelemektir. Araştırmaya 2010-2011 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde bulunan 240 orta öğretim kurumu öğretmeni ve 48 orta öğretim kurum idarecisi olmak üzere 288 kişi katılmıştır. Orta öğretim kurumlarının etkili okul olma düzeylerini belirlemek için Şişman (1996) tarafından geliştirilen etkili okul anketi uygulanmıştır. Yine kültürel liderlik rollerini ölçmek amacıyla Yıldırım (2001) tarafından geliştirilen anketten kültürel liderliğe ilişkin olan maddeleri alınıp, uygulanmıştır.Ayrıca bu çalışmada cinsiyet, görev türü, okul türü, yaş durumu, kıdem, öğrenim durumu ve branş gibi bazı değişkenlerin katılımcılar üzerindeki etkisi incelenmiştir. Veri toplandıktan sonra veri analizinde geçerlik ve güvenlik çalışması yapılmış, nicel verilerin analiz edilmesinde bağımsız t test, yüzde, frekans ve tek yönlü varyans analizi ve kanonik korelasyon analizi kullanılmıştır. Güvenirlik çalışması için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı (Cronbach alpha) değerinin ? =0.94 olduğu görülmüştür. Yapılan güvenirlik çalışmalarına ilişkin bulgular, ölçeğin güvenilir bir yapıya sahip olduğunu göstermektedir.Araştırma sonuçlarına göre, orta öğretim kurumlarının etkili okul olmasında okul müdürlerinin kültürel liderlik rolleri ile ilgili görüşlerinde, branş ve okul türü değişkeninin etkili olmadığı görülmüştür. Cinsiyet, görev türü, yaş, kıdem ve öğrenim durumu değişkenlerinin etkili faktörler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine the cultural leadership roles of the school principals in high schools? being effective schools. 240 high school teacher and 48 high school principals, namely, 288 teachers who work in Afyonkarahisar center in 2010-2011 academic year, participated in this study. To determine the high school effectiveness the effective school scale by Şişman (1996) was applied to the participants. Also, cultural leadership parts of Yıldırm?s scale(2001) is applied to determine the cultural leadership effectiveness.In this study, the impetus of variables, such as sex, duty specification, school specification, age, year of service, educational status and branch on participators were examined. After obtaining all of the data, validity and reliability are analyzed and at the analysis of quantitative data t test, percentage and frequency calculations, one way anova and canonic correlation analyses are used. The value internal consistency coefficient calculated for confidence study is observed as ? =0.94. The results related to confidence studies depict that survey has a confident structure.According to the results, branch and school specifications are found to have no effect on the cultural leadership roles of the school principals in high schools? being effective schools. Also, it is concluded that sex, duty specification, age, year of service and educational status has an effective role on the topic. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim okullarının etkili okul olmasında okul müdürlerinin kültürel liderlik rolleri | |
dc.title.alternative | The cultural leadership roles of the school principals in high schools? being effective schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Schools | |
dc.subject.ytm | Secondary education | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.subject.ytm | Effectiveness | |
dc.subject.ytm | Directors | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | School effectiveness | |
dc.identifier.yokid | 403638 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 296301 |