Bir üniversitenin birinci öğretim lisans öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili faktörler
dc.contributor.advisor | Kişioğlu, Ahmet Nesimi | |
dc.contributor.author | Yildirim, Serdar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:54:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:54:01Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-08-27 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/269564 | |
dc.description.abstract | İnternet bağımlılığı özellikle üniversite öğrencilerde yeni ve ciddi bir sağlıkproblemi haline gelmiştir. Bu yaş grubunda yer alan gençler, daha uzun süre sosyalağlarda vakit geçirmeleri ve online oyun oynamaları nedeniyle internet bağımlılığıaçısından riskli grupta yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı; Süleyman DemirelÜniversitesi birinci öğretim lisans öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığınıbelirlemek, çeşitli etkenlerin internet bağımlılığı sıklığı üzerine olan etkisini tespitetmek ve buradan hareketle internet bağımlılığı konusunda farkındalık düzeyiniartırmaktır.Kesitsel analitik tipteki bu çalışmanın evrenini; Süleyman DemirelÜniversitesi'nde öğrenim gören birinci öğretim lisans öğrencileri oluşturmaktadır(N=20.813). Örnekleme yöntemi sonucunda 927 öğrenciye ulaşılması hedeflenmiştir.Ancak devamsızlık, araştırmaya katılmayı kabul etmeme gibi nedenlerden dolayı 761öğrenciye ulaşılmıştır (Ulaşma düzeyi: %82,1). Veri toplama işlemi; tanımlayıcı bilgiformu, `İnternet Bağımlılık Ölçeği` ve `İletişim Becerileri Ölçeği` olmak üzere 3bölümden oluşan anket gözlem altında uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Tekdeğişkenli analizlerde ki-kare, bağımsız gruplarda t testi, Pearson korelasyon testi; çokdeğişkenli analizlerde binary lojistik regresyon analizi kullanılmıştır.Bu çalışmada internet bağımlılığı sıklığı %16,2 olarak belirlenmiştir. Çokdeğişkenli analizlerde erkek olmanın, genellikle internete bilgisayar aracılığı ilegirmenin, günlük internet kullanım süresinin 4 saat ve üstünde olmasının, internetbağımlısı olduğunu düşünmesinin, internet kullanımı nedeniyle günlük işleriniaksatmasının, ebeveynlerinin internet kullanımına kısıtlama getirmesinin, kötüdüzeyde sağlık algısına sahip olmasının internet bağımlılığı açısından risk faktörleriolabileceği belirlenmiştir.İnternet bağımlılığı olan bireylere bağımlılıkla baş etme konusundaprofesyonel destek verilmelidir. Aile içi ilişkiler geliştirilmeli, aile bireylerinin birliktedaha fazla vakit geçirmeleri sağlanmalıdır. Bireyin ailesinden sosyal destek görmesidurumunda, sorunlarını internette sohbet odalarında tanımadığı insanlarla paylaşmakyerine aile bireyleriyle paylaşacaktır.Anahtar Kelimeler: İnternet bağımlılığı, üniversite öğrencileri, sıklık, sosyalağ | |
dc.description.abstract | Internet addiction has become a serious health problem especially foruniversity students. Young people are risky because they spend longer time on internet.The purpose of this study is to determine the frequency of internet addiction in theundergraduate students of Süleyman Demirel University, the effect of factors on thefrequency of internet addiction and to increase the level of awareness about internetaddiction.The sample of this cross-sectional study consisted of undergraduate students inSüleyman Demirel University (N=20.813). Becasue of the sampling method, it wasaimed to reach 927 students. However, 761 students were included due to discontinuityor refusal to participation (Reach level: 82,1%). Data collection process was conductedby administration of descriptive information form, `Internet Addiction Scale` and`Communication Skills Scale` under observation. Chi-square test, t test and Pearsoncorrelation tests and binary logistic regression analysis were used in univariateanalyzes, independent groups and multivariate analyzes, respectively.Internet addiction frequency was 16.2%. In multivariate analyzes; it wasdetermined that the following conditions may be risk factors; male gender, enteringthe internet via computer, having 4 hours or more daily internet usage time, thinkingof having an internet addicton, interrupting daily activities, parents restricting theinternet usage and having a poor perception of health.Professional support for internet addiction should be given. Familyrelationships should be developed and families should spend more time together. Ifindividuals receive social support from families, they will share their problems withthem rather than people they do not know on the internet.Keywords: Internet addiction, university students, frequency, social network | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Halk Sağlığı | tr_TR |
dc.subject | Public Health | en_US |
dc.title | Bir üniversitenin birinci öğretim lisans öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili faktörler | |
dc.title.alternative | Internet addiction and related factors in first educational undergraduate students of an university | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-08-27 | |
dc.contributor.department | Halk Sağlığı Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Internet addiction | |
dc.subject.ytm | Internet use | |
dc.subject.ytm | Awareness | |
dc.subject.ytm | Isparta | |
dc.identifier.yokid | 10241072 | |
dc.publisher.institute | Tıp Fakültesi | |
dc.publisher.university | SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | medicineThesis | |
dc.identifier.thesisid | 540136 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |