Show simple item record

dc.contributor.advisorŞehirli, Mustafa
dc.contributor.authorKaraşin, Yusuf
dc.date.accessioned2020-12-10T11:49:56Z
dc.date.available2020-12-10T11:49:56Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-11-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/267472
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmanın amacı hasta memnuniyeti, hekim dışındaki diğer sağlık personelinin hekimlerden memnuniyeti(kurum içi memnuniyet) ve hekimin sağlık kuruluşuna olan finansal katkısı arasında anlamlı bir fark olup olmadığını bilimsel hayata kazandırmaktır. Ülkemizdeki araştırmalarda genellikle finansal sonuçlara değinilmeden hasta memnuniyeti ile çalışan memnuniyeti arasındaki ilişki neden-sonuç çerçevesinde incelenmiştir. Yurtdışında yapılan araştırmalarda ise finansal kaynaklar içinde en çok gelirin memnuniyetle olan ilişkisinin incelendiği görülmektedir. Bu araştırmada ise gerçek finansal veriler kullanılmıştır. Bu da araştırmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır.Gereç ve Yöntem: Özel bir dal hastanesinde gerçekleştirilen bu araştırmada hastane yönetiminin bilgisi dâhilinde ulaşılan hastalara ve sağlık kurumu çalışanlarına anket uygulanmıştır. Hekimlerin finansal katkı değerlendirmeleri ise sağlık kuruluşu tarafından ticari sır olarak değerlendirildiği için net tutarlar belirtilmemiştir. Bu net tutarlar yerine hekimlerin finansal katkıları hekimlerin uzmanlık alanlarına göre yüz birimlik bir ölçek üzerinden bir skor ile ölçülmüştür. Hastalara uygulanan anket, sağlık çalışanlarına uygulanan anket ve yüz birimlik bir ölçek üzerinden hekimlerin finansal katkılarının yorumlanmasıyla bu araştırma ortaya konulmuştur.Bu araştırmada araştırma verilerinin normal dağılıp, dağılmadığını ortaya koymak için normallik testi uygulanmıştır. Normallik testi sonucuna göre araştırma verilerinin non-parametrik dağılıma sahip olduğu (normal dağılım göstermediği) ortaya konulmuştur. Bu durumda da kurum içi memnuniyet, hasta memnuniyeti, hekimlerin sağlık kuruluşuna sağlamış olduğu finansal katkı ve hekimlerin çalışma süresi arasında non-parametrik test olan spearman korelasyon analizi uygulanmıştır. Spearman korelasyon analizi yüzde 95 güven aralığında ölçülmüştür. Ayrıca bu araştırma kapsamında alt hipotez olarak ele alınan cinsiyet ile hekimlerin finansal katkısı, kurum içi memnuniyet, hasta memnuniyeti ve çalışma süresi arasında da t-testi uygulanmıştır.Bulgular: Bu araştırma kapsamında yapılan analizler sonucunda hekimin cinsiyeti ile hasta memnuniyeti, kurum içi memnuniyet ve hekimin finansal katkısı arasında istatistiksel olarak bir ilişki tespit edilememiştir.Kurum içi memnuniyet, hekimin finansal katkısı, hekimin meslekte çalışma süresi ve hasta memnuniyeti parametreleri baz alınarak yapılan non- parametrik analiz türü olan spearman korelasyon analizi sonucuna göre kurum içi memnuniyet ile hekimin finansal katkısı arasında istatistiksel (r: 0,288, p:0,012 ) olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Diğer parametreler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.Sonuç: Bu araştırmanın hipotezlerinden birisi olarak değerlendirilen kurum içi memnuniyet ile hekimin finansal katkısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki ortaya konulmuştur. Bu durumda iş arkadaşları tarafından memnun olan hekimlerin hem sağlık kuruluşuna daha fazla katkı sağladığını göstermektedir. Bu durumun bir diğer göstergesi ise hekimlerin dolaylı yoldan gelir artışı sağlamasıdır. Yani çalışanlar tarafından memnuniyet düzeyi yüksek olan hekimlerin hem sağlık kuruluşunun hem de kendi gelirlerinde artış olduğu söylenebilmektedir.
dc.description.abstractObjective: The aim of this study is to bring to the scientific life whether there is a significant difference between patient satisfaction, satisfaction of physicians other than physician (satisfaction with physicians) and financial contribution of physician to health institution. In the researches in our country, the relationship between patient satisfaction and employee satisfaction is generally examined within the framework of cause and effect without mentioning financial results. In the studies conducted abroad, it is seen that the relationship between income and satisfaction is the highest among the financial resources. In this research, real financial data are used. This reveals the originality of the research.Materials and Methods: In this study conducted in a private branch hospital, a questionnaire was applied to the patients and health care workers who were reached within the knowledge of hospital management. As the financial contribution evaluations of the physicians are considered as trade secrets by the health institution, net amounts are not stated. Instead of these net amounts, the financial contributions of the physicians were measured with a score over a hundred unit scale according to the physicians' field of expertise. This research was put forward by interpreting the financial contributions of physicians on a questionnaire applied to patients, questionnaire applied to healthcare workers and a hundred unit scale.In this study, normality test was applied to determine whether the research data were distributed normally or not. According to the results of the normality test, it was revealed that the research data had non parametric distribution (not showing normal distribution). In this case, the non-parametric test, spearman correlation analysis, was applied between the satisfaction of the patient, the satisfaction of the patient, the financial contribution of the physicians to the health institution and the working time of the physicians. Spearman correlation analysis was measured at 95 percent confidence interval. In addition, t-test was applied between gender, which is considered as sub-hypothesis and financial contribution of physicians, internal satisfaction, patient satisfaction and working time.Results: As a result of the analyzes carried out within the scope of this research, no statistically significant relationship was found between the physician's gender and patient satisfaction, internal satisfaction and physician's financial contribution. According to the results of spearman correlation analysis, which is a type of non-parametric analysis based on internal satisfaction, physician's financial contribution, physician working time and patient satisfaction parameters, it is statistically significant (r: 0.288, p: 0.012). It was concluded that there is a relationship. No statistically significant relationship was found between the other parameters.Conclusion: A statistically significant relationship was found between the satisfaction of the physician and the financial contribution of the physician. In this case, it shows that physicians who are satisfied by their colleagues contribute more to the health institution. Another indicator of this situation is the indirect increase in income. In other words, it can be said that there is an increase in both the health institution and their own income of physicians with high satisfaction levels by the employees.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSağlık Kurumları Yönetimitr_TR
dc.subjectHealth Care Managementen_US
dc.titleSağlık sektöründe hasta memnuniyeti ve kurum içi memnuniyet ile hekimlerin finansal sonuçları arasındaki ilişki: Örnek bir uygulama
dc.title.alternativeThe relationship between patient satisfaction and internal satisfaction in health sector and financial results of physicians: A case study
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-11-23
dc.contributor.departmentSağlık Yönetimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10314169
dc.publisher.instituteHamidiye Sağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid646932
dc.description.pages67
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess