dc.contributor.advisor | Feyzioğlu, Aynur | |
dc.contributor.author | İnce, Zülal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:49:39Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:49:39Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-12-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/267335 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin oynadıkları oyun türü ve internette oyun oynama bozukluğu (İOOB) puanları ile kişilik bozuklukları, psikolojik esneklik ve bilişsel esneklik arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Gereç: Araştırmada kullanılan veriler; demografik form, İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Ölçeği-Kısa Form (IGDS9-SF), Kabul ve Eylem Formu-II (KEF II), Ergenler için Psikolojik Bozukluklar Envanteri-Kişilik Bozuklukları Formu (EPBE-KBF), Bilişsel Esneklik Envanteri (BEE) aracılığı ile elde edilmiştir.Yöntem: Çalışmadaki veriler, 18-25 yaş arasında olup İstanbul veya Ankara'da üniversite okuyan öğrencilere internet üzerinden hazırlanan formların kar topu yöntemiyle ulaştırılması şeklinde 283 kişiden toplanmıştır. Çalışmada gruplardaki kategorik değişkenlerin ilişkisi Ki Kare Testi; kişilik bozuklukları, psikolojik esneklik, bilişsel esneklik ve İOOB puanları arası ilişkiler Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı; oyun oynayan ve oynamayan gruplardaki puan farklılıklarının tespiti Bağımsız Değişkenlerde T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi ile gerçekleştirilmiştir.Bulgular: Araştırma sonucunda erkeklerin kadınlara, lisans öğrencilerinin ön lisans öğrencilerine göre daha yüksek İOOB puanlarına sahip olduğu görülmüştür. MOBA oynayanların FPS, Battle Royale ve diğer oyun türlerine göre daha yüksek İOOB puanları aldığı; oyun türüne göre kişilik bozukluğu, bilişsel esneklik ve psikolojik esneklik puanlarının farklılaşmadığı bulunmuştur. İOOB ile bilişsel esneklik-alternatifler negatif; psikolojik katılık ve kişilik bozuklukları pozitif yönde ilişkili bulunmuştur.Sonuç: Erkeklerin, lisans öğrencilerinin ve MOBA oynayanların İOOB puanlarının daha yüksek olduğu; İOOB puanları arttıkça kişilik bozuklukları ve psikolojik katılık puanlarının arttığı saptanmıştır. Oyun oynayanların ve oyun oynayan kadınların davranım bozukluğu özelliklerini, oynamayanlardan daha fazla gösterdiği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: İnternette Oyun Oynama Bozukluğu, Oyun Türleri, Kişilik Bozukluğu, Psikolojik Esneklik, Bilişsel Esneklik | |
dc.description.abstract | Aim: The aim of this study was to examine the relationship between the game genre that is prefered by university students and their scores for internet gaming disorder (IGD), and personality disorders, psychological and cognitive flexibility.Materials and Methods: The data of this research were obtained using demographic form, Internet Gaming Disorder Scale-Short Form, Acceptance and Action Questionnaire-II, Psychological Disorders Inventory for Adolescents: Personality Disorders Form, and Cognitive Flexibility Inventory. The study was conducted with students between the ages of 18 and 25 who were studying at universities in Istanbul and Ankara. The form that contains scales and inventory were sent to students via internet and the data was collected by snowball sampling from 283 people. The Pearson Product-Moment Correlation Coefficient method was used to examine the relationship between cognitive flexibility, psychological flexibility, personality disorders, and IGD. The score differences in the playing and non-playing groups were determined by the Independent Samples T Test and One-Way Analysis of Variance.Results: The research found that men and undergraduate students had higher IGD scores than women and associate students, respectively. MOBA players were found to receive higher IGD scores than FPS, Battle Royale and other game types, while personality disorder, cognitive flexibility and psychological flexibility scores were not differentiated by game genre. IGD was found to be negatively associated with cognitive flexibility-alternatives, and positively associated with psychological inflexibility and personality disorders.Conclusion: The results showed that men, undergraduates and MOBA players had higher IGD scores, and as IGD scores increased, personality disorders and psychological inflexibility scores increased. It has been observed that all the gamers and female gamers are more likely to have behavioral disorders than the non-gamers.Keywords: Internet gaming disorder, gaming genres, personality disorders, cognitive flexibility, psychological disorders | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinde internette oyun oynama türünün kişilik bozuklukları, bilişsel esneklik ve psikolojik esneklikle ilişkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The investigation of the relationship between the game genre preference, and personality disorders and pyschological and cognitive flexibility for university students who play online games | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-03 | |
dc.contributor.department | Klinik Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10340101 | |
dc.publisher.institute | Hamidiye Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 648588 | |
dc.description.pages | 151 | |
dc.publisher.discipline | Klinik Psikoloji Bilim Dalı | |