Show simple item record

dc.contributor.advisorAyhan, Hatice
dc.contributor.authorÖzçelik, Rumeysa
dc.date.accessioned2020-12-10T11:48:53Z
dc.date.available2020-12-10T11:48:53Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-08-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/267082
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, ameliyat öncesi hazırlığa ilişkin bakım uygulamalarının öğretiminde standart hasta kullanımının hemşirelik öğrencilerin klinik uygulamadaki bilgi, beceri, kaygı ve stres düzeylerine etkisini incelemektir. Bu araştırma, tek kör, randomize kontrollü bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 yılı güz döneminde öğrenim gören II. sınıf hemşirelik öğrencilerinden, araştırmaya katılmayı kabul eden 25'i müdahale ve 28'i kontrol olmak üzere toplam 53 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında; Öğrenci Bilgi Formu, Ameliyat Öncesi Hasta Hazırlığı Bakım Uygulamaları Ön Testi, Son Testi, Beceri Değerlendirme Formu, Spielberg Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri, Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği, Simülasyon Tasarım Ölçeği ve Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres Ölçeği kullanılmıştır. Tüm öğrenciler ''Ameliyat Öncesi Hemşirelik Bakımı` konusunda teorik eğitim aldıktan sonra, rol oynama yöntemiyle beceri eğitimi gerçekleştirilmiştir. Müdahale grubundaki öğrenciler ek olarak ameliyat öncesi hasta hazırlığı senaryosunu içeren standart hasta eğitimine katılmışlardır. Veriler, beceri eğitimi öncesi ile mesleki beceri, standart hasta ve klinik uygulama eğitimleri sonrası olmak üzere dört aşamada toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler, hipotez testleri, Ki Kare Testi, Fisher Exact Testi ve Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Ameliyat öncesi hazırlığa ilişkin bakım uygulamaları son testi toplam puanının her iki grupta da (Müdahale: 77,4, Kontrol:76,1) ön teste göre (Müdahale: 70,4, Kontrol:65,5) anlamlı derecede arttığı (p<0.05), beceri puan ortalamalarının, klinik uygulamada diğer uygulama ortamlarına göre daha yüksek olduğu (p<0,05) saptanmıştır. Ancak gruplar arasında bilgi ve beceri düzeyleri açısından anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>0,05). Müdahale ve kontrol grubunun klinik uygulamadaki kaygı düzeyi diğer uygulama ortamlarına göre anlamlı derecede düşük bulunmuştur (p<0,05). Her iki gruptaki öğrencilerin klinik uygulamada algıladıkları stres düzeyi (Müdahale: 30,3, Kontrol:24,7) arasında da fark olmadığı saptanmıştır (p>0,05). Araştırmadan elde edilen sonuçlar, ameliyat öncesi hazırlığa ilişkin bakım uygulamalarının öğretiminde orta gerçeklikli simülasyon yöntemi olan rol oynamaya ek olarak uygulanan yüksek gerçeklikli standart hasta kullanımının öğrencilerin bilgi ve becerilerinin artırılması, kaygı ve streslerinin azaltılmasında, rol oynama yöntemiyle benzer etkinlikte olduğunu göstermektedir.
dc.description.abstractThe purpose of the present study is to examine the effect of standard patient use in teaching preoperative preparation care practices on the knowledge, skill, anxiety and stress levels of nursing students in clinical practice. The present study was a single-blind, randomized and controlled study. The sampling of the study consisted of a total of 53 2nd grade nursing students who studied in the fall semester of 2018-2019 academic year, 25 of whom were included in the Intervention Group and 28 of whom were included in the Control Group, who had agreed to participate in the study. In the collection of the study data, the Student Information Form, Pre-Operative Patient Preparation Care Practices Pretest, Posttest, Skills Assessment Form, Spielberg State-Trait Anxiety Inventory, Student Satisfaction and Self-Confidence Scale in Learning, Simulation Design Scale, and Perceived Stress Scale for Nursing Students were used. After all the students received theoretical training on `Preoperative Nursing Care`, the skills training of the students was performed by using role play method. In addition, the students who were in the Intervention Group participated in standard patient training, which included a preoperative patient preparation scenario. The data of the study were collected in four stages as before the skills training, vocational skills training, standard patient training and clinical practice training. In the evaluation of the data, the descriptive statistics, hypothesis tests, Chi-Square Test, Fisher's Exact Test, and Spearman Correlation Analysis were used. It was determined that the preoperative preparation care practices posttest scores (Intervention: 77,4, Control:76,1) increased significantly in both groups compared to the pretest scores (Intervention: 70,4, Control:65,5) (p<0.05), mean skill scores were higher in clinical practice compared to other practices settings (p<0.05); however, no significant differences were detected in knowledge and skill levels between the groups (p>0.05). The anxiety levels of the Intervention and Control Group in clinical practice was found to be significantly lower than other practices settings (p<0.05). It was also determined that there were no differences between the stress levels of the students (Intervention: 30,3, Control:24,7) in both groups perceived in clinical practices (p>0.05). The results obtained from the research show that, in addition to playing a role as a medium-fidelity simulation method in the teaching of pre-operative preparation care practices, the use of high-fidelity standard patients is similarly effective in increasing students' knowledge and skills, reducing their anxiety and stress.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleAmeliyat öncesi hazırlığa ilişkin bakım uygulamalarını öğretmede standart hasta kullanımının öğrencilerin bilgi, beceri ve kaygı düzeylerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of standard patient use in teaching preoperative preparation care practices on knowledge, skills and anxiety levels of students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-08-14
dc.contributor.departmentCerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10336783
dc.publisher.instituteGülhane Sağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid626288
dc.description.pages134
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess