Show simple item record

dc.contributor.advisorEroğlu, Abdullah
dc.contributor.authorYilmaz, Mehmet
dc.date.accessioned2020-12-10T11:43:44Z
dc.date.available2020-12-10T11:43:44Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/265347
dc.description.abstractBu çalışmada, Borsa İstanbul (BİST)'da işlem gören Gıda, İçki ve Tütün sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin kredibiliteleri ölçülmeye çalışılmıştır.Kredibilite belirlemede kullanılan mali oranlar, kredibilite ile ilgili yapılan çalışmalardan ve uzman görüşlerden yararlanarak belirlenmiştir. Sektördeki şirketlerin kredibilitelerini ölçme işleminde, şirketlerin (2011-2015) 5 yıllık finansal tablolarından elde edilen mali oranlardan yararlanılmıştır. Çalışmada, mali oranların önem ağırlıklarının belirlenmesinde Analitik Hiyerarşi Proses (AHP) yöntemi kullanılmıştır.TOPSIS (Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution) yöntemi ile de her bir şirket için kredi skoru elde edilmiştir. Mali oranlar içerisinde, sonucu en çok etkileyenin net kâr marjı ve kaldıraç oranı olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen skorlara göre sektördeki şirketlerin kredibilite sıralaması yapılmıştır. Buna göre, sektördeki kredibilitesi en yüksek şirketler sırasıyla Konfrut Gıda, T. Tuborg ve Ülker Bisküvi olarak belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Analitik HiyerarĢi Prosesi, TOPSIS Yöntemi, Rasyolar,Mali Analiz, Kredi Derecelendirme.
dc.description.abstractIn this study, it was aimed at measuring the credibility of Food, Drink andTobacco companies which are traded in Borsa Istanbul (BIST). The financial ratios usedin the determination of credibility were determined by making use of relevant studiesand expert opinions. Financial ratios obtained from the five year financial statementswere used to measure the credibility of companies (2011-2015). In this study, AnalyticHierarchy Process (AHP) method was used to determine the importance weights of financial ratios. Moreover, Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) was used to obtain a credit score for each company. Among the financial ratios, it was determined that net profit margin and leverage ratio are the most effective variables. The credibility of the companies were ranked in accordance with the obtained scores. Accordingly, Konfrut Gıda, T. Tuborg and Ülker Bisküvi were determined as having the highest credibility, respectively.Keywords: Analytic Hierarchy Process, TOPSIS Method, Ratios, Financial Analysis, Credit Ratingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleAHP ve TOPSİS yöntemleri ile şirket kredibilitesinin değerlendirmesi: Gıda, içki ve tütün sektöründe bir uygulama
dc.title.alternativeEvaluation of company credibility using AHP and TGOPSIS methods: A practice on food, drink and tobacco industry
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAnalytical hierarchy process
dc.subject.ytmTOPSIS
dc.subject.ytmCredibility
dc.subject.ytmFinancial analysis
dc.subject.ytmCredit rating
dc.subject.ytmRatios
dc.subject.ytmFood sector
dc.subject.ytmTobacco sector
dc.subject.ytmDrink sector
dc.identifier.yokid10120029
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid453217
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess