Show simple item record

dc.contributor.advisorSandıkcı, Mustafa
dc.contributor.authorÇağlar, Arzu
dc.date.accessioned2020-12-02T09:43:40Z
dc.date.available2020-12-02T09:43:40Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-10-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/26483
dc.description.abstractTurizm sektörü emek yoğun olan bir sektör olduğundan dolayı hizmet kalitesi insan gücü nitelikleriyle paralellik göstermektedir. Özellikle yiyecek içecek bölümünde çalışanların nitelikli ve eğitimli olması misafir tatmini ve işletmenin sürekliliği açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, Ankara'daki dört ve beş yıldızlı otellerin yiyecek içecek bölümünde çalışanların iş güçlüğünün işten ayrılma niyetine etkisini araştırmak temel amaçtır. Anket yöntemiyle toplanan verilerin analizinde frekans-yüzde dağılımları, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri, İlişki ölçüm testlerinde Korelasyon ve Regresyon analizleri, değişkenler arası farklılıkların belirlenmesinde ise parametrik olmayan testler (Mann Whitney U, Kruskal Wallis H) kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, çalışanların iş güçlüklerine ilişkin ve işten ayrılma niyetlerine ilişkin görüşleri demografik özelliklerine göre farklılık göstermektedir. Bununla birlikte, iş güçlükleri işten ayrılma niyetini etkilediği sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractSince the tourism sector is a sector that requires intensive labour, the service quality is in parallel with the qualities of human power. Especially, the fact that the employees are qualified and educated in the food and beverage department is important in terms of guest satisfaction and the sustainability of the business. In this study, it is aimed to investigate the influence of the job difficulty of the four and five star hotels in Ankara on the intention to leave the job. Frequency-percentage distributions, arithmetic mean and standard deviation values were used in the analysis of collected data by questionnaire method. Correlation and regression analyses were used in the relationship measurement tests. And lastly, nonparametric tests (Mann Whitney U, Kruskal Wallis H) were used to determine differences between variables.According to the findings obtained by analysing the data collected in the research, the opinions of the employees regarding their work difficulties and intentions to leave the work vary according to their demographic characteristics. Along with that, the result is that work difficulties affect the intention to leave work.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleiş güçlüğünün işten ayrılma niyetine etkisi üzerine bir araştırma: Ankara`daki dört ve beş yıldızlı oteller örneği
dc.title.alternativeThe effects of job difficulty on intention to leave the job: Aplication on four and five star hotels employes in Ankara
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-18
dc.contributor.departmentTurizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmJob difficulty
dc.subject.ytmTurnover intention
dc.subject.ytmOccommodation enterprises
dc.subject.ytmHotels
dc.subject.ytmHotel business
dc.subject.ytmFive star hotels
dc.subject.ytmAnkara
dc.identifier.yokid10182885
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid494002


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess