Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzbey, Selhan
dc.contributor.authorGüzel, Ebru
dc.date.accessioned2020-12-10T11:42:17Z
dc.date.available2020-12-10T11:42:17Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-05-22
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/264783
dc.description.abstractBu araştırma spor bilimleri alanındaki akademisyenlerin eleştirel düşünme düzeyleri ile örgütün etik iklimine ilişkin algıları arasında ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırma modeli olarak nedensel-karşılaştırma ve bağıntısal yöntemden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu, Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği (KEDEÖ) kısaltılmış Türkçe versiyonu ve Etik İklim Ölçeği (EİÖ) kullanılmıştır. Araştırmaya Ege Bölgesi'nde bulunan Spor Bilimleri Fakültelerindeki %30'u kadın, %70 erkek olmak üzere toplam 130 akademisyen katılmıştır.Araştırma bulgularına göre; akademisyenlerin Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalamasına göre orta düzeyde eleştirel düşünme eğilimine sahip oldukları belirlenmiştir. Akademisyenlerin eleştirel düşünme düzeyleri alt boyutlar açısından incelendiğinde ise; doğruyu arama, açık fikirlilik, sistematiklik, kendine güven alt boyutlarında orta düzeyde; analitiklik ve meraklılık alt boyutlarında ise; yüksek düzeyde eleştirel düşünme eğilimine sahip oldukları belirlenmiştir. Araştırmaya katılan akademisyenlerin eleştirel düşünme düzeyleri ile yaş, cinsiyet, medeni durum, hizmet süresi değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ancak akademisyenlerin eleştirel düşünme düzeyleri ile unvan değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Araştırmaya katılan akademisyenlerin etik iklim ölçeği ve alt boyutlarının değerlendirilmesi sonucunda; bağlı oldukları üniversitelerin etik iklimine biraz katıldıkları ve etik iklim algılarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca yaş, cinsiyet, medeni durum, unvan ve hizmet süresi değişkeleri ile etik iklim ölçeği ve alt boyutlarına ait elde edilen puanlar incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı fark bulunamamıştır. Ancak egoist iklim alt boyutunda, ünvan değişkenine göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p>0,05).Son olarak; araştırmaya katılan akademisyenlerin eleştirel düşünme düzeyleri ile örgütsel etik iklim algıları arasındaki ilişki incelendiğinde negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Yani eleştirel düşünme düzeyleri artıkça örgütsel etik iklim algı düzeyleri düşmekte, etik iklim algı düzeyleri artıkça eleştirel düşünme düzeyleri düşmektedir.
dc.description.abstractThis research is done to determine relation between the level of critical thinking and ethical climate of academicians who are studying in sports area.In the study, as a research model, causal-comperative and relational analysis were used. Personal Information Form, California Critical Thinking Dispositions Scale Turkish version of abbreviated (KEDEÖ) and Ethic Climate Scale were used as data collection instrument. In research; %30 female and %70 male, totally 130 academicians participated who work in Aegean Zone Sports Science Faculties.According to research findings; it's determined that academicians have medium critical thinking level based on average The California Critical Thinking Disposition Inventory total score. When academicians critical thinking levels were analyzed according to sub-groups; it's determined that critical thinking level is medium for truth-seeking, open-mindedness, systematicity and self-confidence sub-groups but for analyticity and inquisitiveness sub-groups; critical thinking level is determined as high. There is no statistical meaningful difference finding between critical thinking level and personal information such as sex, marital status, service period of academicals. However there is a statistical meaningful difference finding between critical thinking level and title of academicians. As a result of academians' ethical climate scale and sub-groups evaluation; it was seen that academicians participate in their own university ethical climate and sensation of ethical climate is in medium level. In addtion to this; there is no statistical meaningful difference finding, when ethical climate scale and sub-groups scores were examined as age, sex, martial status and title. However statiscal meaningful difference was found in egoist sub-group according to title factor (p>0,05).In conclusion, when the relation is analyzed between crtical thinking level and organisational ethical climate sensation of academicians; it is seen that there is a meningful relation in a negative way. That means if the critical thinking level increases, organisational ethical climate perceptions decreases; if the organisational ethical climate perceptions increases, the critical thinking level decreases.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleAkademisyenlerin eleştirel düşünme düzeyleri ile örgütün etik iklimine ilişkin algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-22
dc.contributor.departmentSpor Yöneticiliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAcademicians
dc.subject.ytmCritical thinking
dc.subject.ytmOrganizational climate
dc.subject.ytmSchool climate
dc.subject.ytmEthical climate
dc.subject.ytmSports
dc.subject.ytmFaculty of Sports Sciences
dc.identifier.yokid10256674
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMANİSA CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid552261
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineSpor Yöneticiliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess