Show simple item record

dc.contributor.advisorYavaşlar Özakıncı, Yasemin
dc.contributor.authorEvren, Sevim
dc.date.accessioned2020-12-10T11:40:31Z
dc.date.available2020-12-10T11:40:31Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/264120
dc.description.abstractAtaerkil toplumlar tarafından oluşturulan kadın rolleri nedeniyle maruz kaldıkları baskı ve kısıtlamalardan kurtulmanın yollarını aramaya başladıkları için, özellikle on yedinci yüzyıldan itibaren kadınlar birçok tartışmanın merkezinde olmuştur. Bu tezin ilk bölümü, farklı dönemlerde farklı amaçları ve tartışmaları içinde barındıran feminist hareketin tarihsel gelişimini sunarken, ikinci bölümde yazar ve iki oyunu feminist tartışmalar ve kimlik sorunsalı çerçevesinde incelenir. Bu çalışma, Timberlake Wertenbaker'ın New Anatomies ve the Grace of Mary Traverse adlı oyunlarında, klişe kadın kimliklerinin oluşturduğu sınırların ötesine geçerek kısıtlamalardan uzak bir kimlik arayışına giren ana kadın karakterleri incelemeyi hedefler. Yine bu çalışma gösterir ki, ataerkil sosyal yapı değişmediği sürece, klişe kadın kimliğinin değişmesi mümkün değildir.Anahtar kelimeler: Feminizm, Tiyatro, Timberlake Wertenbaker, Kimlik, Kadın, Klişe
dc.description.abstractWomen have been in the centre of many discussions especially since the seventeenth century as they start to search for ways to get rid of the oppression and restriction which they have been exposed to because of the socially constructed female roles in the patriarchal societies. While the first part of this thesis is conducted with the historical development of the feminist movement that has had different targets and discussions at different periods, in the second part the playwright and her two plays are analyzed in the framework of feminist debates and identity question. This study aims to scrutinize the main female characters in Timberlake Wertenbaker's New Anatomies and the Grace of Mary Traverse who traverse the boundaries of their stereotypical female identities and embark on quest of identity which is free from the restrictions. As this study shows, unless the patriarchal social construction changes, it is not possible to change the stereotypical female identity. Keywords: Feminism, Theatre, Timberlake Wertenbaker, Identity, Woman, Stereotypeen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleA quest for feminine identity in Timberlake Wertenbaker`s plays: New Anatomies and The Grace of Mary Traverse
dc.title.alternativeTimberlake Wertenbaker'ın New Anatomies ve The Grace of Mary Traverse adlı oyunlarında feminen kimlik arayışı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-05
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
dc.subject.ytmBritish theater
dc.subject.ytmnull
dc.subject.ytmLiterature
dc.identifier.yokid10293403
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMANİSA CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid588654
dc.description.pages89
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess