Show simple item record

dc.contributor.advisorİldan Çalım, Selda
dc.contributor.authorKoçak, Melike
dc.date.accessioned2020-12-10T11:34:55Z
dc.date.available2020-12-10T11:34:55Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-10-15
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/262317
dc.description.abstractAmaç: Araştırmanın amacı, işaret dili ile hazırlanan eğitim videosunun işitme engelli kadınların kendi kendine meme muayenesi (KKMM) becerisine etkisini incelemektir.Gereç Yöntem: Araştırma yarı deneysel tiptedir. Araştırmanın evrenini, İzmir Sağırları Koruma ve Kalkındırma Derneği'ne kayıtlı işitme engelli kadınlar(N:80) oluşturmuştur. İşaret dili içeren KKMM eğitim videosu hazırlanıp veri toplama aracı olarak eğitim öncesi sosyo-demografik özellikleri, KKMM bilgi düzeyi anket formu ve Champion-Sağlık İnanç Modeli Ölçeği (CSİMÖ) üç alt boyutu, eğitim sonrası KKMM Beceri Değerlendirme Formu (check-list) kullanılmıştır. Deney grubuna işaret dili içerikli KKMM eğitim videosu, kontrol grubuna işaret dili içermeyen eğitim videosu izletilmiştir. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması deney grubunda 61,7±9,5, kontrol grubunda 50,0±13,2'dir. Deney grubundaki kadınların engellilik ortalaması %64,1±10,6, kontrol grubunda %63,0±10,8'dir; gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0,05). Eğitim öncesi kadınların CSİMÖ üç alt boyutu toplam puan ortalamaları arasında anlamlı fark saptanmamıştır (p>0,05). Eğitim sonrası; deney ve kontrol grubunun memedeki değişiklikleri fark etme, KKMM yaparken ellerini bitişik, göğüs duvarına paralel kullanma, muayeneyi ışınsal, dairesel ve dikey yapabilme ve koltukaltını kontrol etme basamaklarını yapabilme açısından aralarında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulunmuştur (p<0,05).Sonuç: Eğitim öncesi,işitme engelli kadınların çoğunun KKMM'ni duymadığı ve hiçbirinin yapamadığı belirlenmiştir. Eğitim sonrası, deney grubundaki kadınların KKMM beceri basamaklarının çoğunu yaptığı; kontrol grubundakilerin ise oldukça düşük oranda yaptığı bulunmuştur.
dc.description.abstractObject: The object of the study is to examine the effect of the video which was prepared with the sign language on breast-self-examination (BSE) skills of the hearing impaired women. Materials and Methods: The study is a quasi-experimental study. The universe of the study is consisted from the hearing impaired women registered to the Association for the Protection and Development of the Deaf in İzmir (N:80). BSE video contains sign language was prepared, then socio demographic features, BSE information Form and Champion's Health–Belief Model Scale (CHBMS) were used before the training, while BSE Skills Evaluation Form was used after the training. While the experimental group watched the video contains sign language, control group watched the video without sign language. Findings: Average age of the participants in experiment group is 61.7±9.5, and in control group is 50.0±13.2. The average disability status of the women in the experiment group is %64.1±10.6 and the average disability status of the women in the control group is %63.0±10.8. There is not any significant difference between the groups (p>0.05). Before the training it wasn't determined any significant difference between the total average scores between the three sub-dimensions of CHBMS of the women (p>0.05). After the training; it is found that there was a significant difference between the women in experiment group with the control group for performing the skills steps of BSE (p<0.05).Conclusion: It is found that, before the training non of the women neither heard nor performed the BSE. After the training, it is observed that women in the experiment group perform the most of the steps of skills in BSE; while the women in the control group perform in low rat.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSağlık Eğitimitr_TR
dc.subjectHealth Educationen_US
dc.titleİşaret dili ile hazırlanan eğitim videosunun işitme engelli kadınların kendi kendine meme muayenesi üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the training video which was prepared with sign language on breast- self examination of women with hearing impairment
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-15
dc.contributor.departmentEbelik Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSign language
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmEducational tools
dc.subject.ytmVideo
dc.subject.ytmVideo supported teaching
dc.subject.ytmHearing impaired
dc.subject.ytmWomen
dc.subject.ytmBreast self-examination
dc.identifier.yokid10281532
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMANİSA CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid595252
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplineEbelik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess