Sporcularda gürültü, müzik ve sessizliğin sınav başarısı ve psikofizyolojik yanıtlara etkisi: Kişilik özellikleri ve duygusal zekanın rolü
dc.contributor.advisor | Tok, Serdar | |
dc.contributor.advisor | Güvenç Demirağcı, Yeşim | |
dc.contributor.author | Balikçi, İlker | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:34:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:34:42Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-12-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/262244 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırmada, gürültü, müzik ve sessizlik koşullarına sınav süresince verilen psikofizyolik yanıtlar incelenmiştir. Ayrıca kişilik ve duygusal zekanın psikofizyolojik yanıtlarla ilişkisi incelenmiştir.Gereç ve Yöntem: Araştırmaya, Manisa Celal Bayar Üniverisitesi Spor Bilimleri Fakültesinden, 19-26 yaş arasında 45 kadın 45 erkek toplam 90 sporcu öğrenci katılmıştır. Katılımcılara ilk etapta kısa form Beş Faktör Kişilik Envanteri ve Schutte Duygusal Zeka ölçeği uygulanmıştır. Katılımcılar rastgele yöntem ile gürültü, müzik ve sessizlik grubuna dahil edilmiştir. Deneysel koşulda ise katılımcılar gürültü, müzik ve sessizlik ortamlarında her biri 4 dakikadan oluşan istirahat, okuma, sınav ve toparlanma koşullarını gerçekleştirdiler. Bu sırada KHD ve EDA kayıtları alınmıştır. Bulgular: Gürültü koşulunda HRV parametrelerinde bir düşüş gözlemlenmiştir. Sessizlik ve müzik koşulunda HRV parametrelerinde anlamlı bir değişim gözlemlenmemiştir. Deneyde kişilik özelliklerinden narsizm ve duygusal tutarsızlığın gürültü koşulunda HRV ile ilişkili bulunmuştur.Sonuçlar: Araştırmadan elde edilen sonuçlar narsizim ve duygusal tutarsızlığın bilişsel bir görev sırasında iken arka planda gürültü olması durumunda performansı etkileyebileceği yönünde kanıtlar sunmuştur. Anahtar Kelimeler: Sporcularda akademik başarı, Kalp atım hızı değişkenliği, Kişilik, Duygusal zeka. | |
dc.description.abstract | Purpose: In this study, psychophysiological responses to noise, music and silence conditions given during the exam were examined. In addition, the relationship between personality-emotional intelligence and psychophysiological responses were examined.Materials and Methods: A total of 90 athlete students from the Manisa Celal Bayar University Faculty of Sport Sciences, 45 females 45 males between the ages of 19-26, participated in the study. In the first place, short form Five Factor Personality Inventory and Schutte Emotional Intelligence Scale were applied to the participants. The participants were randomly assigned to the noise, music and silence groups. In the experimental condition, participants performed resting, reading, exam and recovery conditions, 4 minutes each, in noise, music and silence environments. Meanwhile, HRV and EDA records were taken.Findings: A decrease in HRV parameters was observed under noise condition. No significant changes were observed in HRV parameters in silence and music conditions. In the experiment, narcissism and emotional inconsistency were found to be related with HRV under noise conditions.Results: The results of the study provided evidence that narcissism and emotional inconsistency may affect performance in the presence of background noise while on a cognitive task.Key Words: Academic success in athletes, Heart rate variability, Personality, Emotional intelligence. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Sporcularda gürültü, müzik ve sessizliğin sınav başarısı ve psikofizyolojik yanıtlara etkisi: Kişilik özellikleri ve duygusal zekanın rolü | |
dc.title.alternative | The effect of noise, music and silence on exam success and psychophysiological responses in athletes: Personality characteristics and the role of emotional intelligence | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-09 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Sports | |
dc.subject.ytm | Sportsmen | |
dc.subject.ytm | Noise | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.subject.ytm | Silence | |
dc.subject.ytm | Psychophysiology | |
dc.subject.ytm | Personality traits | |
dc.subject.ytm | Emotional intelligence | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Heart rate | |
dc.identifier.yokid | 10287421 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MANİSA CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 604021 | |
dc.description.pages | 76 | |
dc.publisher.discipline | Sporda Psikososyal Alanlar Bilim Dalı |