Gözlem faaliyetleri için gerekli optimum insansız hava araçları sayısının tespiti
dc.contributor.advisor | Çaşka, Serkan | |
dc.contributor.author | Özdemir, İkbal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:24:10Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:24:10Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-11-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/259107 | |
dc.description.abstract | Bu tez çalışmasının amacı havadan gözlem faaliyeti yürütülecek olan bir bölgede en az kaç adet insansız hava aracı (İHA) kullanılması gerektiğini hesaplamaktır. Bu hesabı yapmak için öncelikle bir İHA'nın sabit bir hızda hareket ediyorken sergilediği enerji tüketimi incelenmiş ve İHA'nın metre başına tükettiği % enerji seviyesi yaklaşık olarak elde edilmiştir. Bir İHA'nın üzerinde hareket edeceği yörüngenin uzunluğu dikkate alınarak İHA'nın bu yörüngede 1 turu tamamlaması durumunda enerjisinin % kaçını tüketeceği tahmin edilmektedir. Eğer 1 İHA'nın atandığı yörüngeyi tamamlayamayacağı tespit edilir ise kullanılan her İHA'nın yörüngesini tamamlayabileceği durum oluşuncaya dek İHA sayısı arttırılmaktadır. Bu tez çalışmasında İHA yörüngelerini hesaplamak için araç rotalama problemi kullanılmıştır. Araç rotalama probleminin (ARP) çözümü için metasezgisel optimizasyon yöntemlerinden olan genetik algoritma metodu kullanılmıştır. Geliştirilen algoritma Matlab ortamında çalıştırılmıştır. Genetik algoritma (GA) metodundaki parametrelerden popülasyon sayısı ve çaprazlama oranı değiştirilerek bir bölgede gözlem faaliyeti yürütmeye yeterli en düşük İHA sayısı mümkün olan en kısa İHA yörüngeleriyle elde edilmeye çalışılmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis study is to calculate at least how many unmanned aerial vehicles (UAVs) should be used in region where an aerial observation activity will be carried out. Firstly, the energy consumption of a UAV while moving at a constant speed has been examined to do this calculation. The percent energy level that the UAV consumed per meter is roughly achieved. The length of the orbit on which a UAV will move is consider . It is estimated that what percentage of its energy will be consumed for the UAV to complete 1 turn in this orbit. If it is determined that 1 UAV cannot complete the specified orbit, the number of UAVs is increased until the completion of the orbit of each UAV used. In this thesis study, vehicle routing problem was used to calculate the UAV orbits. For the solution of vehicle routing problem, the method of genetic algorithm which is the metasesistical optimization method was used. The developed algorithm was run in Matlab. Parameters of genetic algorithm method were changed. These are population numbers and crossover rates. By changing the number of population and crossover rate, the lowest UAV enough to carry out observation activities in an area was tried to be obtained with the shortest possible UAV orbits. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.subject | Mekatronik Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechatronics Engineering | en_US |
dc.subject | Mühendislik Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Engineering Sciences | en_US |
dc.title | Gözlem faaliyetleri için gerekli optimum insansız hava araçları sayısının tespiti | |
dc.title.alternative | Determination of the optimum number of unmanned air vehicles required for surveillance activities | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-23 | |
dc.contributor.department | Makine ve İmalat Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Genetic algorithms | |
dc.subject.ytm | Heuristic algorithms | |
dc.subject.ytm | Unmanned aerial vehicle | |
dc.identifier.yokid | 10318867 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MANİSA CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 646965 | |
dc.description.pages | 73 | |
dc.publisher.discipline | Makine Teorisi ve Dinamiği Bilim Dalı |