Show simple item record

dc.contributor.advisorKaşkaya, Alper
dc.contributor.authorÇavuşoğlu, Feyza
dc.date.accessioned2020-12-10T11:15:01Z
dc.date.available2020-12-10T11:15:01Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-09-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/257682
dc.description.abstractBu araştırma, ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıklarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Erzincan iline bağlı merkez ilkokullarda yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiş durum çalışması deseninden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen `İlkokul Öğrencilerinin Televizyon Kullanım Alışkanlıklarının Belirlenmesi` olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler bilgisayar ortamına aktarılarak hazır hale getirilen verilerin analizinde Nvivo programı kullanılmıştır.Araştırmanın bulguları doğrultusunda öğrencilerin izledikleri programlar türlerine göre farklılık gösterse de televizyon izleme nedenlerinin genel olarak benzer olduğu ve yoğunlukla öğretici olması, can sıkıntısını gidermesi, boş vakitleri doldurması gibi nedenlerle izledikleri görülmüştür. Araştırma sonucunda öğrencilerin yoğun olarak dizi film izlediklerini, izleme nedeni olarak ise en çok aile etkisini gösterdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin birçoğunun dizi filmleri ve çizgi filmleri gerçekçi bulduğu, programlardaki karakterlerden ve sahnelerinden etkilendikleri öğrencilerin farklı şekillerdeki ifadelerinde görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin birçoğunun televizyon izlemenin faydası, zararı ve önemi konusunda bilinçli oldukları fakat yaşamlarında uygulamadıkları görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Medya, Medya Okuryazarlığı, Televizyon, Televizyon İzleme Alışkanlığı
dc.description.abstractThis research is made for determination of 4th grade primary school student's watching TV habits. This study was made in academic year of 2016-2017 among the central primary schools which are located in Erzincan. This research was made with qualitative research method and benefited from case study design. As data collecting device, semi-structured interview form `Determnation of Primary School Students' television Usage Habit` which is improved by resarcher was used. Datas were transfered to the computer and Nvivo program was used when analysing getting ready datas. According to the findings of the research, although the programs they follow differed according to their types, the reasons for watching television were similar in general and they were observed to be mostly instructive, to eliminate the boredom and to fill in leisure time. As a result of research, it is interfered that students are watching intensively television series and its reason is generally their families' effect. Many of students think that television series and cartoons are realistic and it is seen from their different expressions that they are affected by scenes and characters within the programs. Moreover, it is also determined that most of the students are conscious about benefits, harms and importance of watching television however they do not perform it in their daily lives.Key Words: Media, Media Literacy, Television, Watching Television Habiten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul 4. sınıf öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıklarının incelenmesi
dc.title.alternativeResearch of 4th grade primary school students' watching television habits
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-09-09
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.subject.ytmTelevision
dc.subject.ytmTelevision watching tendencies
dc.subject.ytmMedia
dc.subject.ytmMedia literacy
dc.identifier.yokid10222613
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERZİNCAN BİNALİ YILDIRIM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid532901
dc.description.pages202
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess