Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldırım, Suat
dc.contributor.authorDaştan, Erhan
dc.date.accessioned2020-12-10T11:14:59Z
dc.date.available2020-12-10T11:14:59Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-09-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/257640
dc.description.abstractSon zamanlarda yaşanan finansal krizler ve şirket skandalları altında yatan sebeplerden birisi kurumsal yönetim ilkelerinden şeffaflığın yeterli düzeyde olmamasıdır. Şeffaflık, şirket hakkındaki önemli bilgilerin istenilen zamanda, anlaşılır ve güvenilir olarak menfaat sahipleri tarafından erişilebilir olmasıdır. Günümüzde yatırımcılar şirketlerin sadece finansal performansına bakmayıp aynı zamanda şirketlerin kurumsal yönetim uygulamalarını da dikkate almaktadırlar. Çünkü Kurumsal Yönetim ilkelerinden şeffaflık sayesinde şirket ile ilgili tüm bilgiler menfaat sahipleri tarafından bilinir ve yatırımcılar açısından güven ortamı oluşur. Bu çalışmanın amacı; Borsa İstanbul'da kayıtlı olan mali kuruluşların şeffaflık düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışmanın amacına uygun olarak mali kuruluşlara anket yapılarak elde edilen verilerin frekans dağılımları SPSS 22 programı aracılıyla ortaya konulmuştur. Sonuç olarak araştırma kapsamındaki mali kuruluşların şeffaflık ortalaması %81 olarak tespit edilmiştir.
dc.description.abstractOne of the underlying reasons for the recent financial crises and corporate scandals is lack of sufficient transparency, which is one of the principles of corporate governance. Transparency is accessibility of the important information about the company when it is needed by the stakeholders in an understanable and reliable way. Today investors take into account not only the financial performance of companies, but also their corporate governance applications. Sharing information with stakeholders is a necessity of transparency, which is one of the principles of Corporate Governance. Because, thanks to transparecey, all information about company are known by stakeholders and an environment of trust are achieved for investors. The aim of this study is to determine the levels of transparency of the financial institutions registered at BIST. In accordance with the aim of the study, the distribution of frequencies of the data obtained by applying a survey to financial institutions are presented using SPSS version 22. The result suggested the transparency average of the financial institutions within the scope of study is 81%.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleKurumsal yönetim ışığında şirketlerin şeffaflık düzeyleri: BIST mali kuruluşlar örneği
dc.title.alternativeThe transparency levels of companies in the light of corporate governance: Financial institutions examples of the BIST
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-09-14
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCompanies
dc.subject.ytmİstanbul Stock Exchange
dc.subject.ytmTransparency
dc.subject.ytmCorporate governance
dc.subject.ytmPublic disclosure
dc.subject.ytmFinancial institutions
dc.identifier.yokid10224835
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERZİNCAN BİNALİ YILDIRIM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid533090
dc.description.pages145
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess