Pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısı ölçeği geliştirme çalışması
dc.contributor.advisor | Taşkesen, Orhan | |
dc.contributor.author | Önal, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:14:08Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:14:08Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-02-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/257407 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, öğrencilerinin pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısını ortaya koyabilecek bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye'nin Doğu Anadolu Bölgesi'nin bir ilinde eğitimine devam eden 210 ortaokul öğrencisi ile çalışma grubu oluşturulmuştur.Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde SPSS ve AMOS programları kullanılmıştır. Çalışma .05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir.Ölçeğin güvenirliğini test etmek için İç tutarlılık Güvenilirliği, (Cronbach Alfa değeri) ve Test-Tekrar Test Güvenilirliği, geçerliğini test etmek için Kapsam Geçerliliği, verilerin faktör yapısına uygunluğunu test etmek için Kasier-Mayer-Olkin ve Bartlett testi, Yapı Geçerliliği için Açımlayıcı Faktör Analizi, Madde Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi testleri, öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre Pedagojik Sanat Eleştirisi Yeterlilik Algısı Ölçeği puanları arasındaki farkı ölçmek için İlişkisiz (Bağımsız) Örneklem T-Testi, sınıf düzeylerine göre puanlarını ölçmek için Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) testi, pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısı ile sanat ilgileri arasındaki ilişkiyi ölçmek için ise Pearson Korelasyon Katsayıları testi uygulanmıştır.İç tutarlılık güvenirliği için yapılan Cronbach alfa sonucu ölçeğin iç tutarlılığı mükemmel, Test-tekrar Test Güvenirliği sonucunda iki uygulama arasındaki ilişkinin yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı olduğu görülmüştür. KMO analizi sonucunda elde edilen değerin Faktör Analizi için uygun olduğu, Faktör Analizi sonucunda ulaşılan iki faktörlü yapının Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda bir faktöre düştüğü ve uyum indeksi değerleri kabul edilebilir düzeyde olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca öğrencilerin sınıflara ve cinsiyete göre Pedagojik Sanat Eleştirisi Yeterlilik Algısı Ölçeği puan ortalamalarının farklılaşmadığı, pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısı düzeyleri ile sanat ilgisi düzeyleri arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Ölçeğin geliştirilme aşamasında bütün analizlerden elde edilen değerlerin 31 maddeden oluşan 1 faktörlü geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Geliştirilen ölçek, ortaokul öğrencilerin cinsiyete ve sınıfa göre pedagojik sanat eleştirisi düzeylerinde farklılık olup olmadığına ve pedagojik sanat eleştirisi düzeylerinin belirlenmesine ilişkin çalışmalarda kullanılabilir. | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to develop a scale which can reveal the perception of the students' pedagogical art criticism. For this purpose, a working group with ongoing training of 210 middle school students in the province of the Eastern Anatolia Region of Turkey, was created.The research was carried out using a screening model of quantitative research methods. SPSS and AMOS programs were used for data analysis. The study was tested at .05 significance level.Internal Consistency Reliability (Cronbach's Alpha Value) and Test-Retest Reliability to test the reliability of the scale, Scope Validity to test the validity, Kasier-Mayer-Olkin and Bartlett test to test the conformity of data to the factor structure, Exploratory Factor Analysis for Structure Validity , Item Analysis and Confirmatory Factor Analysis tests, Univariate (Independent) T-Test to measure the difference between the scores of the Pedagogical Art Criticism Perception Scale of the students according to the gender variable, One-Way ANOVA test to measure their scores according to the grade levels Pearson Correlation Coefficients test was used to measure the relationship between pedagogical art criticism perception and art interests.The internal consistency of the scale was excellent for the internal consistency reliability, and the internal consistency of the scale was excellent. As a result of the test-retest reliability, the relationship between the two applications was found to be high, positive and significant. It was found that the value obtained as a result of KMO analysis was suitable for Factor Analysis, and that the factor with two factors reached as a result of Factor Analysis fell to a factor as a result of Confirmatory Factor Analysis and that the fit index values were acceptable. In the study, it was also observed that the mean scores of the Pedagogical Art Criticism Perception Scale did not differ according to the classes and gender, and there was a low positive and significant relationship between the level of proficiency perception and level of pedagogical art criticism.At the stage of development of the scale, it was concluded that the values obtained from all analyses were valid and reliable scale with 1 factor consisting of 31 items. The scale developed can be used to determine the level of pedagogical art criticism of secondary school students according to gender and class and to determine the level of pedagogical art criticism. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısı ölçeği geliştirme çalışması | |
dc.title.alternative | Pedagogical art criticism competency perception scale development study | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-11 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Art criticism | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Scale development | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Pedagogy | |
dc.subject.ytm | Criticism | |
dc.identifier.yokid | 10246479 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERZİNCAN BİNALİ YILDIRIM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 548619 | |
dc.description.pages | 120 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı |