dc.contributor.advisor | Çiçek, Ali | |
dc.contributor.author | Duran, Tacettin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:14:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:14:06Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/257394 | |
dc.description.abstract | Sosyal bir varlık olan insan yaşadığı dünyada çevresi ile sürekli iletişim halindedir. İletişim sayesinde insanlar hayatta karşılaştıkları zorlukları daha kolay aşabilirler. Duygu ve düşünceler karşımızdaki kişiler iletişim sayesinde kolayca aktarılabilir. Değişen ve gelişen dünyada iletişim araçları her geçen gün daha da artmaktadır. Bu değişim karşısında kendilerini rahat ifade edebilecek, etkili iletişim kurabilecek bireyler yetiştirmek gerekir. İletişimin temelini ise dil oluşturmaktadır. Dil sayesinde insanlar duygu, düşünce ve bilgilerini nesilden nesile aktarırlar. Dil aracılığıyla karşıdaki kişiyle sözlü veya yazılı iletişim kurulabilir. Burada dil eğitimi çok önemlidir. İnsan dil eğitimi sayesinde okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerilerini kazanır. Etkili bir iletişim içinse bu unsurlar çok önemlidir.Bu araştırmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yazma eğilimlerinin ve okuma alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma evrenini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Gümüşhane Kelkit ilçesine bağlı 4'ü merkez 6'sı köy okulu olmak üzere toplam 10 ilkokulda öğrenim görmekte olan 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya toplamda 260 öğrenci katılmıştır. Yazma eğilimi ölçeğinde 235, okuma alışkanlığına ilişkin tutum ölçeğinde 235 öğrencinin anketleri çalışmaya dâhil edilmiştir. Veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Yazma Eğilimleri Ölçeği, Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen bilgiler bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon ile analiz edilmiştir. Analizlerde anlamlılık düzeyi p<05 olarak alınmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin yazma eğilimlerinde okula başlama yaşının, öğretmenin cinsiyetinin, anne eğitim düzeyinin, baba eğitim düzeyinin anlamlı farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Öğrenci cinsiyetinin kız öğrenciler lehine, sınıf mevcudunun 20'den fazla olanlar lehine, dakikada okunan kelime sayısının iyi ve çok iyi olanlar lehine anlamlı farklılık oluşturduğu görülmüştür. Yazma eğiliminin Türkçe ders başarısı ile ilişkisinin olduğu ve bu ilişkinin pozitif yönde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin okuma alışkanlıklarında öğretmenin cinsiyeti kadın olanların, öğrenci cinsiyeti kız olanların, okula başlama yaşı 7 olanların, kendisine ait odası bulunanların, evde internet bağlantısı olanların, anne-baba eğitim düzeyi yüksek olanların, anne-baba mesleği sosyo-ekonomik açıdan daha iyi olanların, Türkçe ders başarısı yüksek olanların, dakikada okunan kelime sayısı fazla olanların lehine anlamlı farklılık oluştuğu tespit edilmiştir. Okuyan büyük-küçük kardeş, okulun bulunduğu yer değişkenlerinde anlamlı farklılık oluşmadığı tespit edilmiştir. Okuma alışkanlığının Türkçe ders başarısı ile ilişkisinin olduğu ve bu ilişkinin pozitif yönde olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçları, elde edilen bulgular ışığında tartışılmış ve ileride bu noktada yapılacak çalışmalara ilişkin önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Okuma alışkanlığı, yazma eğilimi, ilkokul öğrencileri | |
dc.description.abstract | As a social entity, people are constantly communicating with their surroundings in the world they live in. Through communication, people can easily overcome the challenges they face in life. We can easily convey our feelings and thoughts to our interlocutor through communication. Communication tools in our changing and developing world are increasing day by day. In the face of this change, it is necessary to educate individuals who can express themselves easily and communicate effectively. The foundation of communication is language. Through language, people transmit their feelings, thoughts and knowledge to generations. Using the language we can communicate verbally or in writing with the person we interact. Language education is very important here. People acquire reading, writing, speaking and listening skills through language education. These components are very important for effective communication.In this study, it was aimed to examine the writing tendency and the reading habits of the 4th grade primary school students in terms of various variables. The research population consists of 4th grade students studying in ten primary schools, four of which are centers and six of which are village schools in Gümüşhane, Kelkit district in the 2017-2018 academic year. The research was conducted on a total of 260 students. The questionnaires of 235 students in writing tendency scale and 235 students in attitude scale for reading habit, were included in the study. In order to gather data, Personal Information Form, Writing Tendency Scale, Attitude Scale For Reading Habit were used. The information obtained was analysed by independent sample t test, one way variance analysis and correlation. The level of significance in the analyzes were taken as p<05.As a result of the analyzes made, it was seen that there was no significant difference in the students' writing tendency according to age of starting school, gender of the teacher, mother education level, father education level. It was observed that student gender is in favor of female students; class size is in favor of more than 20 students in class; the number of words read in minutes is in favor of good and very good ones. It was determined that writing tendency is related to the success of the Turkish course and this relation is in the positive direction.It was determined that there was a significant difference in reading habits of students in favor of female gender for teachers, female gender for students, starting of studying at school in early ages for students, those who has his / her own rooms, those who has internet connection at home, those whose parents with high education level, those whose parents have a socio - economically better profession, those whose Turkish course success is high and those whose number of words of reading per minute is much in amount. It was determined that there was no significant difference in the variables of the place where the school located and studying older or younger brother / sister at school. It was seen that reading habits are related to the success of the Turkish course and that the relationship was in the positive direction. The results of the research were discussed in the light of the findings and suggestions were made about future studies.Key words: Reading habit, writing tendency, primary school students | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul öğrencilerinin yazma eğilimlerinin ve okuma alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation of writing tendencies and readinghabits of primary school students in terms of variousvariabilities | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-23 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Primary schools | |
dc.subject.ytm | Writing training | |
dc.subject.ytm | Writing skills | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Reading behaviours | |
dc.subject.ytm | Reading habit | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Language education | |
dc.identifier.yokid | 10235504 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERZİNCAN BİNALİ YILDIRIM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 543928 | |
dc.description.pages | 167 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı | |