Öğretmenlerin öğretme stillerine ve öğretim tercihlerine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması: Geçerlik ve güvenirlik
dc.contributor.advisor | Kılıçoğlu, Elif | |
dc.contributor.advisor | Doğan Dolapçıoğlu, Sevda | |
dc.contributor.author | Hürriyetoğlu, Nesrin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:09:37Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:09:37Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/256406 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada öğretmenlerin öğretme stillerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla literatürde bu alanda yapılan ölçek geliştirme çalışmaları incelenmiş ve iki kısımdan oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Araştırmanın modeli nicel araştırma desenine uygun deneysel olmayan desen kategorisinde yer almaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Hatay ilindeki devlet ve özel okullarının ana okul, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde görev yapan 299'u erkek, 306'sı kadın olmak üzere toplam 605 öğretmen oluşturmaktadır. Ölçek maddelerinin oluşturulmasında ilgili kavramsal çerçeve referans olarak alınmış, ek olarak uzman görüşlerinden de yararlanılmıştır. Oluşturulan taslak yapı çalışma grubuna uygulanmıştır. Öğretmenlerden elde edilen veriler neticesinde ölçeğin birinci kısmı doğrulayıcı faktör analizi ile ikinci kısmı ise açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile analiz edilmiştir. Veri analizinde SPSS 20 ve AMOS paket programlarından yararlanılmıştır. Çalışmanın birinci kısmı 3 faktörlü 14 maddelik bir yapıya sahip olup Cronbach's Alpha iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0,877 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın ikinci kısmı ise 7 faktörlü 42 maddelik yapıya sahip olup Cronbach's Alpha iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0,904 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın uygulama aşaması yapılmış öğretme stilleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin akademik boyutu da incelenmiştir. Ölçek ve KÖS sonuçları karşılaştırılarak üç ayrı öğretmen örneği incelenmiştir. Sonuç olarak, üç sınıf öğretmeninden birinin öğretme stili ile öğrencilerin öğrenme stili arasında akademik performans olarak bir benzerlik görülmezken iki öğretmenin stili ile öğrencilerin akademik performansları arasında benzerlik vardır. Bu araştırmada geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış öğretmenlerin öğretme stillerine yönelik bir ölçek geliştirilmiştir. ANAHTAR KELİMELERÖğretme Stili, Ölçek Geliştirme, Öğretmen, Öğretme | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to develop a valid and reliable scale to determine the teaching styles of teachers. In this field, the scale development studies in this field have been examined in the literature and a scaling consisting of two parts. The research model is included in the category of non-experimental design that fits the quantitative research pattern. The study group of the study consists of 605 teachers, 299 male and 306 female, working in kindergarten, primary, secondary and high school levels of state and private schools in Hatay in 2017-2018 academic year. The relevant conceptual framework was taken as a reference in the creation of the scale items, and expert opinions were also utilized. The draft structure was applied to the working group. As a result of the data obtained from the teachers, the first part of the scale was analyzed with confirmatory factor analysis and the second part was analyzed with exploratory and confirmatory factor analysis. SPSS 20 and AMOS software were used for data analysis. The first part of the study has a 14-item structure with 3 factors and the Cronbach's Alpha internal consistency reliability coefficient was calculated as 0.877. The second part of the study has a 42-item structure with 7 factors and Cronbach's Alpha internal consistency reliability coefficient was calculated as 0.904. The academic dimension of the relationship between teaching styles and learning styles was also examined. Three separate teacher samples were examined by comparing the scale and PLS results. As a result, there is no similarity between the teaching style of one of the three class teachers and the learning style of the students, whereas there is a similarity between the style of the two teachers and the academic performance of the students. In this research, a scale has been developed for the teaching styles of the teachers whose validity and reliability is provided.KEY WORDSTeaching Style, Scale Development, Teacher, Teaching | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin öğretme stillerine ve öğretim tercihlerine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması: Geçerlik ve güvenirlik | |
dc.title.alternative | A scale development study for teachers 'teaching styles and teaching preferences: Validity and reliability | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-09 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10296540 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HATAY MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 590586 | |
dc.description.pages | 121 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |