Show simple item record

dc.contributor.advisorKurt, Cüneyt
dc.contributor.authorDemir, Melike
dc.date.accessioned2020-12-10T11:09:29Z
dc.date.available2020-12-10T11:09:29Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/256378
dc.description.abstractTeknolojik gelişmelerle birlikte toplumun her alanında yer bulan, etkili görsel malzemelerden biri fotoğraftır. Üretim ve tüketim sektörünün en önemli ihtiyacı olan reklam; bu etkili görsel malzemeden yaralanarak reklam fotoğrafçılığı olarak bilinen bir sektör oluşturmuştur. Modern yaşamın hızlı tüketim ağında, ulaşılmak istenen alıcı kitle üzerinde cümleler dolusu açıklamalar yerine bir reklam fotoğrafıyla çok daha gerçekçi, inandırıcı etkiler oluşturabilmiştir. Toplumun yapısını bu denli etkileyen reklam fotoğrafları, toplumsal kimliklerin oluşturulması ve yönlendirilmesinde de tercih edilen bir yöntem olmuştur. Erkek egemen bir sisteme sahip olan cinsiyetçi toplum, kadın kimliklerini oluştururken eril yapıyı devam ettiren ve sağlamlaştıran bir anlayış tercih etmiştir. Bu çalışma, 2000'li yıllar ve sonrasında çekilmiş olan reklam fotoğrafları aracılığıyla, toplumda kadının kimliğinin inşa edilmesindeki durumunu Feldman eleştiri yöntemiyle incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda toplumsal cinsiyet sorunsalı, kimlik oluşumunda etkili olan faktörler, kadının toplumsal kimliğinin oluşumunda reklam fotoğraflarının etkisi analiz edilmiştir. Araştırma verileri literatür taramasıyla elde edilmiş, üçüncü bölümdeki eser çözümlemelerinde Feldman eleştiri yöntemi kullanılmıştır.Sonuç olarak, Feldman eleştiri yöntemiyle yapılan çözümlemelerde, reklam fotoğraflarının biçim ve içerik açısından kadın kimliği oluşturmasında etkili olabileceği kanısına ulaşılmaktadır. Kadın kimlikleri üzerinden yapılan bu araştırma göstermiştir ki erkek egemen toplum yapısında kadınların sahip olması beklenen kimlik türleri reklam fotoğrafları aracılığıyla sunulmaktadır.
dc.description.abstractOne of the most effective visual materials in every field of society with technological advances is photography. Advertising, which is the most important need of production and consumption sector; It has created a sector known as advertising photography by using this effective visual material. In the rapid consumption network of modern life, it has been able to create more realistic and convincing effects with an advertisement photograph instead of sentences full of explanations on the intended audience. Advertising photographs, which have influenced the structure of the society so much, have been a preferred method in the formation and direction of social identities. The sexist society, which has a male-dominated system, preferred an understanding that maintains and strengthens the masculine structure while forming female identities.The aim of this study is to examine the situation of women's identity in the society through the Feldman criticism method through advertising photographs taken in the 2000s and beyond. For this purpose, the gender problem, the factors affecting identity formation and the effect of advertisement photographs on the formation of women's social identity were analyzed. The research data were obtained through literature review and Feldman criticism method was used in the analysis of the work in the third chapter.In the thesis, which consists of three sections, the first section provides a basis for the advertising photographs to be examined in the last section and also provides information about the definition and historical process of advertising and advertising photographs. In the second section, the concepts of women and identity are mentioned. In the last section of the study, Feldman criticism method is used to examine the selected advertising photographs. As a result, in Feldman criticism analysis, it is concluded that advertising photographs can be effective in forming women identity in terms of form and content. This research on female identities has shown that the types of identities that women are expected to possess in the male-dominated society are presented through advertising photographs.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.title2000 yılı ve sonrasında reklam fotoğraflarıyla kadın kimlikleri inşası
dc.title.alternativeWomen's identity building with advertising photos in 2000 and after
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-03
dc.contributor.departmentResim Anasanat Dalı
dc.identifier.yokid10267358
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHATAY MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid564501
dc.description.pages117
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess