Savaş nedeniyle göçe maruz kalmış 9-12 yaş arası Suriyeli mülteci çocuk resimlerinin psikolojik ve plastik açıdan yorumlanması
dc.contributor.advisor | Eren, Abdurrahman | |
dc.contributor.author | Avara, Sultan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:09:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:09:26Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/256367 | |
dc.description.abstract | İnsanlık ile birlikte savaş ve savaşın sonuçlarından olan göç de var olmuştur. Çeşitli sebeplerle ortaya çıkan göçlerden savaş sonrası ortaya çıkan zorunlu göç, zaman zaman çok büyük insan topluluklarını etkilemiştir. Dünyanın ve Türkiye'nin son yıllarda gördüğü en büyük göç dalgası şüphesiz ki 2011 yılında Suriye'de iç karışıklıklar ile başlayıp tüm dünyayı etkileyen Suriye mülteci göçüdür. Bu savaştan ve göçten en çok etkilenen ülke Türkiye olmuştur. Ülkenin birçok yerinde savaştan kaçan kişiler için geçici çadır kentler oluşturulmuştur. Çadır kentlerde barınan savaş mağduru kişiler kadar birçok Suriyeli Türkiye'de bulunan akrabalarının yanına yerleşmiştir. Yoğun göç alan sınır kentlerinden biri olan Şanlıurfa Akçakale ilçe merkezinde bulunan Suriyeli mülteci çocuklar ile çalışmalar yapılmıştır. Bu bağlamda, 9-12 yaş arası Akçakale'de bulunan Suriyeli mülteci çocuklara iki farklı yönerge doğrultusunda resim yaptırılmıştır. Toplamda 30 gönüllü kız ve erkek çocuğa resim yaptırılmış, yapılan 60 resim üzerinden plastik ve psikolojik yorum yapılmıştır. Zorunlu göçe maruz kalmış çocuklara üzgün çocuk fotoğrafları gösterilerek fotoğrafta yer alan çocuğun neden üzgün olabileceğini anlatan resim yapmaları istenmiştir. Biten resmin ardından ikinci aşamada mutlu çocuk fotoğrafları gösterilerek resim yapması ve yapılan her iki resim için de kuru boya, suluboya, pastel ve guaj boyalardan diledikleri gibi kullanarak boyama yapabilecekleri söylenmiştir. Resim yapma sürecinin tamamında iletişimi sağlamak için çevirmenler görev yapmıştır. Çalışmada, yapılan uygulama kısmından önce göç kavramı ve Türkiye'de göç hareketleri ile Suriye göçü üzerinde durulmuştur. Ardından çocuk resimleri ve gelişim aşamalarına değinilmiştir. Yapılan resimlerin yorumlanması ise plastik açıdan çizgi, perspektif, derinlik ve renk unsurları olarak ele alınmıştır. Ardından aynı resim psikolojik olarak değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda zorunlu göçe maruz kalan mülteci çocuk resimlerinin birçoğunda plastik gelişim açısından gerilik görülmüştür. Az sayıda çocuğun çiziminde plastik açıdan bazı dönemsel özellikler görülmüştür. Birçok çocuk plastik açıdan ya bir önceki dönem çizimleri yapmış ya da daha önceki dönem çizimlerine benzer resimler yapmıştır. Psikolojik olarak değerlendirildiğinde ise yaşanılan savaş ve zorunlu göçün etkileri mülteci çocukların resimlerinde görülmektedir. Çocuklara savaş fotoğrafları gösterilmediği, konuşmalar sırasında savaşa dair cümleler kurulmadığı halde, üzgün çocuk fotoğrafları gören çocukların, birçoğunun resimlerinde savaş sahneleri çizdiği görülmüştür. | |
dc.description.abstract | The war and the immigration that is the result of the war existed with the human being at the same time. The obligatory immigration had a great impact on huge number of people in time. The biggest immigration of the world is the Syrian Refugee immigration from 2011 up to now. This immigration resulted from the inner chaos and conflicts of Syria. Turkey is the most effected country from the war. A great number of accomodation tents have been prepared fort he refugees in Turkey. Not only the refugees but also their close relatives have came to Turkey tol ive in.Akçakale county of Şanlıurfa Province is a border area of Syria and Turkey. Therefore, a great number of Refugees came to this country. Thus, this study was carried out with the basis of Syria Refugee Kids Accordingly, 9-12 old-kids drew pictures and they were requested to make comment on the pictures in plastic way and psychologically. An upset kid picture was shown to refugee kids and refugee kids were demanded to make a picture. They were asked what could be the reasons of the kids being upset in the picture. After that, happy kids photos were shown to the refugee kids and they were requested to draw pictures abaut their feelings and thoughts by using dry paint, water color paint, crayons and poster paints. In this process, translators helped to communicate with the kids.The immigration concept and immigration movement in Turkey were focused on before the implementation part of this study. Secondly, pictures of the kids and development part were analysed. Then,interetationof the pictures were evaluated in terms of plastic lines, perspective, depth and color. After that, same picture was evaluated psychologically.In conclusion, retardation was observed psychologically in term of plastic improvement of the refugee kids. Besides, of kids had some spesific features in plasticterm. However, most of the kids drew pictures that were under their growing improvement period in plastic term. In addition, the effects of the war and obligatory immigration were observed when the pictures were evaluated psychologically. Although, no war words or no war pictures were used during this process, the kids who saw upset kids drew war stages and related concepts. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Savaş nedeniyle göçe maruz kalmış 9-12 yaş arası Suriyeli mülteci çocuk resimlerinin psikolojik ve plastik açıdan yorumlanması | |
dc.title.alternative | Pshychological and plastic interpratation of pictures of Syrian refugee children aged 9-12 who have been subjected to migration due to war | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-11 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Basic art education | |
dc.subject.ytm | Child psychology | |
dc.subject.ytm | Forced emigration | |
dc.identifier.yokid | 10270834 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HATAY MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 567670 | |
dc.description.pages | 148 | |
dc.publisher.discipline | Resim Bilim Dalı |