dc.contributor.advisor | Kurt, Seher | |
dc.contributor.author | Büyükkoz, Enver | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:09:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:09:20Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/256344 | |
dc.description.abstract | 20. yüzyılın ikinci yarısında sanatın doğasını sorgulamaya başlayan sanatçılar, plastik sanatlara alternatif olabilecek üretim biçimlerinin arayışı içerisine girmişlerdir. Zaman içinde disiplinler arasındaki farklılıkların ortadan kalktığı ve aynı zamanda yaratıcılıkta da çok daha özgür bir döneme girildiği görülmektedir. Sanatçı, sanat eseri ve izleyici arasındaki sınırları kaldıran her türlü kısıtlayıcı yaklaşımdan sıyrılan, çok katmanlı anlamlar üreterek algı sınırlarını genişleten Kavramsal Sanat ve bunun sonucunda ortaya çıkan eğilimler, sanatçılara kendilerini ifade edebilecek çok çeşitli alanları, disiplinleri, malzemeleri özgürce kullanabilme olanağı sağlamıştır. Bu anlamda Yeryüzü Sanatı, sanatın mekanıyla ilgili sorgulamaları ile en ilginç eğilimlerden biridir. Yeryüzü sanatçıları galeri ve müzelerin dışına çıkarak neredeyse her yeri üretim mekânı olarak kullanmışlar, geniş arazilerde, çöllerde, dağlık alanlarda, ormanlarda çalışmalar yapmışlar, mekanın hem tanımını irdelemişler hem de sınırsızlığıyla ilgili üretimler gerçekleştirmişlerdir. 1960'larda ABD' de ortaya çıkan Yeryüzü Sanatı, özetle sanatın diğer disiplinleri arasındaki ayrımı ortadan kaldırarak çok çeşitli ifade biçimi ve farklı malzemenin yanında, sınırsız mekân-zaman anlayışıyla sanatı çevreleyen tüm sınırları ortadan kaldırmıştır. Bazı sanatçılar, doğaya hiç dokunmadan onu bir yapıt olarak görüp incelerken, bazı üretimlerde doğanın kendisi bir malzeme olarak kullanılmıştır. Doğanın sonsuz düzeninin bağlamlarının gözler önüne serilişiyle, ekolojik bilincin oluşturulmasında önemli atılımlara neden olan yeryüzü sanatı bugün çok geniş bir perspektifte gelişimini sürdürmeye devam etmektedir. Bu sanat anlayışının öncülerinden biri olan Andy Goldsworthy daha çok doğanın kendisinden, doğal malzemelerden yola çıkarak çalışmalar üretmiş, aynı zamanda geri dönüşüm ve çevre kirliliği konularıyla da ilgilenmiştir. Sanatçının çalışmaları genellikle alınıp satılması mümkün olmayan geçici üretimlerdir. Uzak arazilerde gerçekleştirilen performans çalışmaları fotoğraf ya da video ile kayıt altına alınmıştır. Bu kayıtlar sergilenmiş ve fotoğrafların satışı ile de çalışmaların masraflarını karşılamıştır. Bu çalışmanın amacı, doğa-kaynaklı malzemelerin bir ifade biçimi olarak nasıl kullanıldığını Andy Goldsworthy çalışmaları üzerinden görmektir. Sonuç olarak bu ve benzer kuramsal çalışmalarla; Yeryüzü Sanatı, Çevresel Sanat, Ekolojik sanat gibi net olarak birbirinden ayrı tutulamayan uygulamalarla, doğayla ilgili farkındalıklar yaratmak, çevresel duyarlılıkla yapılan önemli çalışmaların, çözüm önerileri sunan projelerin yaygınlaşması ve sayılarının artması hedeflenmektedir. | |
dc.description.abstract | Artists started questioning nature of the art in the second half of the 20th century in an attempt to seek production styles that can be alternative to plastic arts. It is observed that, in time, distinction between the disciplines started to fade and a process with higher level of liberty in creativity has started. Eliminating the borders between an artist, artistic work and viewer, getting away from any type of restricting approach; generating multi-layered meanings and extending the limits of perception, Conceptual Art and tendencies that arose as a result of this provided artists with the opportunity to use various fields, disciplines, materials freely in order to express themselves. In this context, Land Art is one of the most interesting trends with inquiries about space of the art. Land artists operate beyond borders of galleries and museums and they use almost all spaces as a place of production; they worked in vast lands, deserts, mountainous areas, forests and they both questioned the definition of space and carried out works in connection with its unlimited nature. Land Art emerged in the USA in 1960s and eliminated all borders surrounding the art due to its perception of unlimited space and time and material diversity, various methods of expression by removing the distinction between other disciplines of the art. Some artists did not touch and considered the nature as a work of art and they used the nature itself as a material in some productions. Leading to important thrusts in creation of ecologic awareness by revealing the context of unlimited order of the nature, land art continues to maintain its development in a wide perspective. Andy Goldsworthy, one of the pioneers of this concept of art, produced works by taking the nature itself and natural materials as a start point and he also showed interest in recycling and environmental pollution. Works of the artist are usually temporary productions that cannot be traded. Performance works in remote lands are recorded in photographs or videos. These records are exhibited,and costs of the works are paid with the proceeds generated from the sale of photographs. Objective of the present study is to see how natural materials are used as a way of expression, based on works of Andy Goldsworthy. In conclusion, this study and similar other theoretical studies are aimed at creating awareness about the nature through practices such as Land Art, Environmental Art, Ecologic Art, that cannot be clearly distinguished from each other, and extending the scope and increasing the number of important works based on environmental responsibility and projects that offer solutions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Doğanın işleyiş mantığını kendi yaratıcılığı için kullanan bir sanatçı: Andy Goldsworthy | |
dc.title.alternative | An artist that uses the functioning logic of the nature for his own creativity: Andy Goldsworthy | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-11 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10271815 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HATAY MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 567709 | |
dc.description.pages | 130 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |