Meslek yüksekokullarında ağ temelleri dersinde hibrit öğrenmenin başarı ve tutuma etkisi
dc.contributor.advisor | Şahinkayası, Yunis | |
dc.contributor.author | Özgür, Ferhat Fatih | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:03:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:03:44Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-03-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/255115 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, meslek yüksekokulları (MYO) Bilgisayar Programcılığı bölümü 2. sınıf ağ temelleri dersinde hibrit öğretim ve geleneksel laboratuvar çalışması öğretiminin akademik başarı ve derse yönelik tutuma etkisini incelemektir. Bu araştırma deneme modelindedir ve araştırmada yarı deneysel desenlerden öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Düziçi MYO Bilgisayar Programcılığı bölümü 2. sınıfta öğrenim gören 58 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgiler formu ve akademik başarı testi ile 2004 yılında Delialioğlu tarafından geliştirilen ağ temelleri dersi tutum ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sürecinin başında 58 öğrencinin kişisel özelliklerini, akademik başarılarını ve derse yönelik tutumlarını belirlemek için kişisel bilgiler formu, başarı testi (50 sorudan oluşan) ve derse yönelik tutum ölçeği (37 ifadeden oluşan) uygulanmıştır. Uygulama, Ağ Temelleri dersinde 14 hafta sürmüştür. Deney grubu araştırmacı tarafından geliştirilen özel öğretici yazılımı kullanarak hibrit öğrenme yöntemi ile ders işlerken kontrol grubu geleneksel yöntem olan anlatım ve laboratuvar çalışması yöntemi ile ders işlemiştir. Araştırma sürecinin sonunda uygulanan farklı öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarıları ve derse yönelik tutumları üzerindeki etkisini ölçmek için deney ve kontrol grubuna başarı testi ve derse yönelik tutum ölçeği sontest olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler, bağımsız gruplar t-testi, eşleştirilmiş gruplar t-testi ve güvenilirlik analizleri ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda grupların uygulama öncesindeki akademik başarı ve tutum puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Her iki grup uygulama başlangıcından sonuna kadar geçen sürede kendi içerisinde gelişme göstererek akademik başarılarını artırmışlardır. Derse yönelik tutumda ise gruplar arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark görülmüştür. | |
dc.description.abstract | In this research, a comparison of the network basics course in the curriculum of second grade of computer programming department of vocational schools was made with Hybrid learning and traditional laboratory work in terms of academic achievement and attitude towards the course.The aim of this research is to investigate the effects of hybrid teaching and traditional laboratory teaching on academic achievement and attitude towards the network basics of the second grade course in Computer Programming Department of Vocational Schools.This research is in experimental research design and pre-test—post-test control group design is used in the research. The sample of the study consists of 58 students in the second year of the Computer Programming Department of Düziçi Vocational School of Osmaniye Korkut Ata University in 2013-2014 academic year. The data related to the research were obtained by using demographic information form and academic achievement test developed by the researcher and the network basics course attitude scale developed by Delialioğlu in 2004. At the beginning of the research process, personal information form, achievement test (consisting of 50 questions) and attitude scale (consisting of 37 expressions) were applied to determine the demographics, academic achievement and attitudes of 58 students. The treatment lasted 14 weeks in Network Basics course. The experimental group was taught by hybrid learning method using the tutorial software developed by the researcher, while the control group was taught by the traditional method of lecture and laboratory work. At the end of the research process, achievement test and attitude scale were applied to the experimental and control groups as a posttest to measure the effect of different teaching methods on students' academic achievement and attitudes towards the course. Data were analyzed by independent samples t-test, paired samples groups t-test and reliability analyzes. As a result of the analyses, no significant difference was found between the academic achievement and attitude scores of the groups before the application. Both groups have significantly improved in their academic achievement by developing within themselves from the beginning to the end of the application. In addition, a significant difference was observed in the posttest attitudes scores between the groups in favor of the experimental group.As a result of the analyzes, no significant difference was found between the academic achievement and attitude scores of the groups before the application. In both groups, they improved their academic success by developing within themselves from the beginning to the end of the practice. A significant difference was observed between the groups in favor of the experimental group. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Bilim ve Teknoloji | tr_TR |
dc.subject | Science and Technology | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Meslek yüksekokullarında ağ temelleri dersinde hibrit öğrenmenin başarı ve tutuma etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of hybrid learning on success and attitude in network basics course in vocational schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-26 | |
dc.contributor.department | Enformatik Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10307735 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HATAY MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 617172 | |
dc.description.pages | 78 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |