Show simple item record

dc.contributor.advisorÇakır, Engin
dc.contributor.authorÖzkal, Lütfi
dc.date.accessioned2020-12-10T10:50:17Z
dc.date.available2020-12-10T10:50:17Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-10-15
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/251641
dc.description.abstractİnsanlık tarihi kadar eski bir kavram olan girişimcilik, tarihsel süreç içerisinde birtakım değişikliklere uğrasa da kar elde etme amacından hiçbir zaman ayrılmamıştır. Kar elde etme isteğiyle girişimci olan bireylerin birtakım riskler üstlenmesi de gerekmektedir. Teknolojinin artmasıyla birlikte bilgiye ulaşımın da kolaylaşması sonucu olarak bilinmeyenler azalmış, bir ürün ya da hizmetin küresel satış fiyatları, tedarik ağı, yaklaşık maliyet ve benzeri unsurları herkes tarafından bilinir olmuş ve bu durum belirli bir kar elde etmek için girişimcilerin üstlenmesi gereken riski de artırmıştır. Çalışmada girişimci bireylerin riskini azaltmak ve girişimcilik faaliyetlerini rasyonel sonuçlarla değerlendirmek için girişimcilik eğitimlerinin önemine vurgu yapılmak istenmektedir. Gerekli olan araştırmaların yapılabilmesi ve verilerin toplanabilmesi için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinde uygulamalı girişimcilik eğitimini tamamlayan ve destek alan on girişimciye yöneltilen sorularla belirlenen konular ve konulara ait alt başlıklar değerlendirilmiştir. Katılımcılar Nazilli ilçesinde son dört yılda 425 kişi tarafından alınan girişimcilik eğitiminden sonra işletmesini açan 128 kişi arasından seçilmiştir. Yarı yapılandırılmış mülakat tekniğinin uygulama aşamasında katılımcılara yöneltilecek soruların ana başlıkları belirlenerek genel bir çerçeve çizilmiştir. Yapılan görüşmelerden alınan cevaplar doğrultusunda da alt başlıklar açılarak ortak görüşler için ortak temalar oluşturulmuştur. Görüşmenin verimli olabilmesi açısından katılımcılara genel soruların yanında ilave sorular da yöneltilerek detaylara inilmiştir. Konular belirlenirken olabildiğince sürecin tamamına ilişkin tespitler yapılmaya çalışılmıştır. Uygulamalı girişimcilik eğitiminin girişimcilik ile ilişkisi doğrudan sorular sorularak değil, sorulardan çıkan sonuçlar değerlendirilerek elde edilmiş ve yorumlanmıştır.
dc.description.abstractEven though the concept of entrepreneurship which is as old as the history of humanity has undergone some changes within the historical process, it has never diverged from the goal of making profit. Individuals who become entrepreneurs with the goal of making profit are also required to take some risks. Together with the increase of technology, it has become easier to access the information, thus the unknowns have decreased, everyone has become acquainted with factors such as global sale prices, supply network and approximate cost of a product or service and this condition has also increased the risk to be taken by entrepreneurs in order to make a certain profit. In the study, it was aimed to stress the importance of entrepreneurship trainings in order to reduce the risk of entrepreneurs and evaluate entrepreneurship activities with rational results. A semi-structured interview technique was used for conducting necessary researches and collecting data. In the semi-structured interview technique, the subjects determined with questions which were addressed to ten entrepreneurs who completed the applied entrepreneurship training and received the support and sub-headings of these subjects were evaluated. The participants were selected among 128 individuals who opened their enterprise after the entrepreneurship training which was received by 425 people in the district of Nazilli within the last four years. During the application stage of the semi-structured interview technique, main topics of questions to be addressed to the participants were established and a general frame was drawn. According to the answers received from the interviews, sub-headings were opened and common themes were formed for common views. In order for the interviews to be efficient, additional questions were addressed to the participants besides general questions and thus, some details were obtained. The subjects were determined by making detections regarding the whole process as much as possible. The relationship of the applied entrepreneurship training with entrepreneurship was obtained and interpreted by evaluating the results acquired from the questions rather than asking questions directly.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleUygulamalı girişimcilik eğitimlerinin girişimcilik faaliyetlerine etkisi: Bir nitel araştırma
dc.title.alternativeThe effect of applied entrepreneurship trainings on entrepreneurship activities: A qualitative study
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-15
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEntrepreneurship
dc.subject.ytmEntrepreneurship education
dc.subject.ytmApplied education
dc.subject.ytmSmall and Medium Industry Development Organization
dc.identifier.yokid10215761
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid541498
dc.description.pages105
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess