Binek bir aracın gövde panellerinin yol gürültüsü performansına olan katkısının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Gülçimen Çakan, Betül | |
dc.contributor.advisor | Karamangil, Mehmet İhsan | |
dc.contributor.author | Ayvaz, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T10:49:38Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T10:49:38Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-03-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/251438 | |
dc.description.abstract | Yol gürültüsü, binek araçlar için müşteri algısını doğrudan etkileyebilecek önemli bir ürün kalitesi kriteridir. Son araştırmalar, modern otomobillerin güç aktarım organlarını geliştirdiğini ve bunun sonucunda yol gürültüsü ve rüzgar gürültüsü gibi diğer NVH fenomenlerinin daha baskın hale geldiğini gösteriyor. Yol yüzeyinden gelen tahrikler, lastik üzerinden süspansiyona oradan da araç gövdesine olan yapısal yollu iletim ve lastiğin yüzeyinden kaynaklanan hava yollu iletim, araç kabinindeki lastik gürültüsü sorununun ana katkı maddeleridir. Bu tez çalışmasında, panel akustik katkı analizi kullanılarak gövde panellerinin katkısı incelenmiştir. İlk önce, panel akustik katkı analizinin (PACA) teorik arka planı açıklanmıştır. Daha sonra, PACA metodolojisinin binek bir sedan aracın yol gürültüsüne uygulanması için tasarlanmış deney tanımlanmıştır. Daha sonra, en fazla katkı sağlayan panel bölgelerinin belirlenmesiyle ilgili detaylı analizler yapılmıştır. Sonuç olarak, en yüksek katkı sağlayan panellere iyileştirme için yapısal sönümleyici eleman eklenmiş ve iyileştirilmiş yol gürültüsü sonucu, aracın ilk yol gürültüsü seviyesine kıyasla gösterilmiştir. | |
dc.description.abstract | Road noise is an important product quality criterion for passenger cars which can be directly effective the customer perception. Recent studies show that modern cars have refined powertrains and as a result other NVH phenomena like road noise and wind noise become more dominant. Excitations from road surface travelling through the tire/ suspension to vehicle body (structure-borne path) and air pumping noise caused by tread patterns (air-borne paths) are the main contributor to tire noise issue inside the vehicle cabin.In this thesis, contribution of body panels are investigated using panel acoustic contribution analysis. Firstly the theoretical background of the PACA was described. Second, the designed experiment for the application of PACA methodology on the road noise of a vehicle is described. Third, the detailed analysis about the determination of the most contributing body panel regions are performed. Finally, the refinement actions are implemented on body panels and the improved road noise result are shown in comparison with the initial road noise level of the vehicle. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.title | Binek bir aracın gövde panellerinin yol gürültüsü performansına olan katkısının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of panel acoustic contribution on the road noise performance of a passenger car | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-26 | |
dc.contributor.department | Mekanik Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10297622 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 617120 | |
dc.description.pages | 76 | |
dc.publisher.discipline | Makine Mühendisliği Bilim Dalı |