Show simple item record

dc.contributor.advisorAngın, Duriye Esra
dc.contributor.authorGüldali Dereli, Sibel
dc.date.accessioned2020-12-10T10:49:36Z
dc.date.available2020-12-10T10:49:36Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/251410
dc.description.abstractÖZET48-72 AYLIK ÇOCUĞA SAHİP ANNELERİN, EBEVEYNLİK YETKİNLİĞİ İLE ÇOCUKLARINI BESLEME TARZI ARASINDAKİ İLİŞKİSibel GÜLDALI DERELİYüksek Lisans Tezi, Sınıf Eğitimi Anabilim DalıTez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi D. Esra ANGIN2019, XIV+58 sayfaBu araştırmada, 48-72 aylık çocuğa sahip annelerin, ebeveynlik yetkinliği ile çocuklarını besleme tarzı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Aydın İli Efeler İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı resmi ve özel ilkokulların anasınıfları ve bağımsız anaokullarında eğitim görmekte olan 48-72 aylık 270 çocuğun annesi oluşturmaktadır. Araştırma iki ya da daha çok değişken arasında değişim olup olmadığını ve varsa derecesini incelemeyi amaçladığından ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde, Anneler için Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği , Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi ile araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği, Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi puanlarına ilişkin normallik testleri Kolmogorov-Smirnov testi ile gerçekleştirilmiştir. Puanların normal dağılmamasından dolayı ölçek puanlarına ilişkin karşılaştırmalar Mann-Whitney U testi ve Kruskall-Wallis H testi ile gerçekleştirilmiştir. Ölçek alt boyutlarından elde edilen puanlar arasındaki ilişkiye ise Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı ile bakılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Ölçeği alt boyut puanlarının annelerin eğitim durumuna göre oluşturulan gruplara göre karşılaştırmasında, cesaretlendirici beslenme ve toleranslı kontrollü beslenme puanlarının ortaokul ve lise gruplarında diğer gruplara göre anlamlı derecede düşük olduğu bulunmuştur (p< 0,05). Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği alt boyut puanlarının anne çalışma durumuna göre karşılaştırmasında; boş zaman yönetme, okul desteği, sağlık ve toplam yetkinlik puanlarının çalışmayanlarda anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Ebeveyn Besleme Tarzı ölçeği alt boyut puanlarının, annelerin çalışma durumu gruplarına göre karşılaştırmasında; sıkı kontrollü beslenme puanlarının çalışmayanlarda anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur(p<0,05). Ebeveyn Besleme Tarzı ölçeği alt boyut puanları, çocukların cinsiyet gruplarına göre karşılaştırıldığında; yardımcı beslenme puanlarının erkek çocuk annelerinde anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği ve Ebeveyn Besleme Tarzı anketinin alt boyut puanları arasındaki korelasyon incelendiğinde, ölçeklerin alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0,05).ANAHTAR KELİMELER; Okul Öncesi Dönem Çocuğu, Ebeveyn Yetkinliği, Ebeveyn Besleme Tarzı
dc.description.abstractABSTRACTTHE RELATIONSHIP BETWEEN PARENTS OF 48-72 MONTHS OF CHILDREN, PARENTAL COMPETENCY AND FEEDING CHILDRENSibel GÜLDALI DERELİMaster Thesis, Department of Basic Education SciencesThesis Advisor: Lecturer. Member Esra ANGIN2019, XIV+ 58pagesThe aim of this study was to investigate the relationship between motherswith 48-72 months old children, and their relation with the parenting competence and the way they feed their children. The study group consists the mothers of 270 children who were educated in kindergartens and independent kindergartens of public and private primary schools of Efeler District of Aydın Province, aged 48-72 months. To obtain the data, the Parental Competence Scale for Mothers, Parental Nutrition Questionnaire and Personal Information Form prepared by the researcher were used. Normality tests for scale scores were performed by the Kolmogorov-Smirnov test. Since the marks has not normality distribution , comparisons were made with non-parametric tests. Mann-Whitney U test was used for two-group comparisons and the Kruskal-Wallis H test was used for comparisons with three or more groups. The relationship between the marks obtained from the sub-dimensions of the scale was examined with spearman Brown rank difference.According to the findings, ; In the comparison of nutritional scale distributions and education groups, it was found that encouraging nutrition and tolerant controlled feeding scores were significantly lower in the secondary and high school groups compared to the other groups (p> 0.05) `0.05` was determined as the level of significance, and if p <0.05, there was a significant difference, and if p> 0.05, there was no significant difference In the comparison of Competency Scale distributions and working status groups; leisure time management, school support, health, and total competence scores were found to be significantly higher in the non-working group (p <0.05). In the comparison of NutritionScale according to working status groups; strictly controlled nutrition marks were found to be significantly higher in the non-working group (p <0.05). In the comparison of Nutrition Scale distributions with gender groups; helper scores were found to be significantly higher in males (p <0.05). As a result of correlation analysis of Competence and Nutrition Scale; a statistically significant relationship was found between the sub-dimensions of both scales (p <0.05)KEY WORDS: Preschooler, Parental Self Efficiacy, Parental Feeding Vayen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title48-72 aylık çocuğa sahip annelerin, ebeveynlik yetkinliği ile çocuklarını besleme tarzı arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between parents of 48-60 months of children, parental competency and feeding children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-16
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10315920
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid602728
dc.description.pages70
dc.publisher.disciplineSınıf Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess