Arazi toplulaştırması öncesi ve sonrası tarımsal işletmecilik maliyetlerinin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Kirmikil, Müge | |
dc.contributor.author | Kesici Bahar, Sevgi | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T10:48:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T10:48:44Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-31 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/251153 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada arazi toplulaştırması öncesi ve sonrası tarımsal işletmecilik maliyetlerinin değerlendirilmesi amacıyla Kayseri İli Yeşilhisar İlçesi Kesik Mahallesi tarım arazilerinde gerçekleştirilen arazi toplulaştırma uygulamaları dikkate alınmıştır. Çalışma, arazi toplulaştırma çalışmalarının işletme ekonomisine katkısını belirlemek amacı ile yapılmıştır.Arazi toplulaştırma projelerinde parsellere ulaşım sağlanması, parsellerin şekilleri düzenlenip parsellerin birleştirilmesi, su kaynaklarının etkin kullanılması buna bağlı olarak maliyetlerin azaltılması başta olmak üzere birçok yararı bulunmaktadır. Araştırmada toplulaştırma öncesi ve sonrası şartlarda tarımda girdi kullanımı, projelerin toplulaştırma oranı, toplulaştırmanın parsel şekil büyüklük ve sayısına etkisi, toplulaştırma öncesi ve sonrası zaman farkı ve yakıt tüketimindeki değişim performansları belirlenmiş ve karşılaştırılmıştır. Çalışma alanından 5 adet örnek işletme seçilmiştir. Yol uzunlukları ve güzergahlardaki değişimler belirlenmiştir.Yollardaki toplam azalma miktarını belirlemek için, köy merkezinden tüm parsellere ulaşım için kat edilen yol uzunluğu, NETCADGIS 7.0 bilgisayar ortamında hesaplanmıştır. Toplulaştırma sonrasında yola cephesiz parsel sayısı azalmış, tarımsal mekanizasyon kolaylığı açısından dikdörtgen şeklindeki parsel sayısı ve oranında artış sağlanmıştır. Toplulaştırma öncesi parsel sayısı 2136 iken toplulaştırma sonrası 1562 ye düşmüştür. Ayrıca toplulaştırma öncesi dikdörtgen şekilli parsel oranı %38.25 iken toplulaştırma sonrası %48.05 olmuştur. Toplulaştırma oranı %26.87 olarak gerçekleşmiştir. Çalışmada Haziran 2019 yılı için yakıt tüketimi ve kullanılacak olan alet ekipmanlar belirlenmiştir. Motorin fiyatı Kayseri İli Yeşilhisar İlçesi için 6.35TL/lt olarak alınmıştır. Çalışmada toplulaştırma sonrası işletme merkezi ile parseller arası yol uzunluklarında ki değişimler ile tarla başına kadar traktör hız faktörleri hesaba katılarak toplam çalışma süreleri hesaplanmış ve zamandan tasarruf sağlanmıştır. Bu şekilde doğru ve verimli mekanizasyon kullanımı tarımda kaliteyi ve büyümeyi arttırmıştır. Arazi toplulaştırması ile sürüm giderlerinde değişen oranlarda maliyet azalmakta ve tasarruf sağlamaktadır. | |
dc.description.abstract | In this study, land consolidation practices carriedout in the agricultural land of Kesik Quarter of Yeşilhisar District of Kayseri Province were takenin to consideration in order to evaluate the agricultural management costsbefore and after land consolidation.The aim ofthis study is to determine the contribution of land consolidation activitiesto enterprise economy.Landconsolidationprojectsprovideaccesstoparcels, theparcelsarearrangedandmergedparcels, theeffectiveuse of waterresourcesassociatedwiththereduction of costs has manybenefits. Inthisresearch, theuse of inputs in agriculture in non-aggregatedandaggregatedconditions, theaggregation rate of theprojects, theeffect of aggregation on the size andnumber of parcelshape, the time differencebeforeandafteraggregationandthechangeperformances in fuelconsumptionweredeterminedandcompared. 5 sampleenterpriseswereselectedfromthestudyarea Changes in pathlengthsandroutesweredetermined.Inordertodeterminethe total amount of reduction in theroads, thelength of theroadtraveledtoreachallparcelsfromthevillagecenterwasmeasured in Netcad CIS 7.0computerenvironment. Aftertheconsolidation, thenumber of parcelswithoutfacade has decreasedandthenumberandproportion of rectangularparcels, whichareparcelshape, havebeenincreased in terms of ease of agriculturalmechanization. Thenumber of parcelsbeforeconsolidationdecreasedfrom 2136 to 1562 afterconsolidation. Inaddition, theratio of rectangularparcelsbeforeconsolidationwas 38.25% and 48.05% afterconsolidation. Theaggregation rate was 26.87%.Inthisstudy, fuelconsumption of June 2019 andinstrumentequipmentsto be usedweredetermined. Dieselpricewastaken as 6.35TL / ltforthe Yeşilhisar District of Kayseri. In the study, after the consolidationthechanges in theroadlengthsbetweentheoperationcenterandtheparcelsweretakenintoaccountandthe total working time wasdeterminedbytakingintoaccountthetractorspeedfactorsperfieldandwithinthefieldandsaving time. Inthisway, theuse of correctandefficientmechanization has increasedthequalityandgrowth in agriculture. Withlandconsolidation, thecost of versiondecreasesandcostsarereduced at varyingrates. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Ziraat | tr_TR |
dc.subject | Agriculture | en_US |
dc.title | Arazi toplulaştırması öncesi ve sonrası tarımsal işletmecilik maliyetlerinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of agricultural management costs pre- and post- land consolidation projects | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-31 | |
dc.contributor.department | Biyosistem Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10309855 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 605995 | |
dc.description.pages | 54 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |