dc.contributor.advisor | İnal Kızıltepe, Gözde | |
dc.contributor.author | Parmaksiz, Fatma | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T10:48:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T10:48:47Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/251135 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, okul öncesi eğitim kurumlarında verilen programlama eğitimi uygulamalarının incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmaya 2018-2019 eğitim öğretim yılında Aydın ili Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı STEM projesi kapsamındaki resmi anaokulları, programlama eğitimi vermekte olan dört özel ve sekiz resmi anaokulu, bu anaokullarına devam eden okul öncesi dönem çocukları ve bu okul öncesi eğitim kurumlarında programlama eğitimi veren 35 öğretmen katılmıştır. Araştırmada, karma desenli yöntem kapsamında yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Nicel ve nitel verilere eşit öncelik verilerek eş zamanlı olarak toplanmıştır ve iki bileşen bağımsız olarak analiz edilerek sonuçlar birlikte yorumlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda statik grup karşılaştırmalı desen ve veri toplama aracı olarak ise `Bilişsel Yetenekler Testi Form-6 (Cognitive Abilities Test Form-6) Sözel Olmayan Muhakeme Boyutu` ve `Öğretmen Görüşme Formunun Kişisel Bilgi Bölümü` kullanılmıştır. Nitel boyutunda ise öğretmenlerle programlama eğitimi, programlama eğitimine başlama yaşı, programalama eğitiminin nasıl verilmesi gerektiği, programlama eğitiminde kullanılan yöntem, araç ve gereçler, programlama eğitiminin çocuğa katkısı gibi konulardaki görüşlerini belirleyebilmek amacıyla `Yarı Yapılandırılmış Görüşme` tekniği ve programlama eğitimi verilen sınıfın/mekânın fiziksel özelleri, programlama eğitimi uygulama süreci ve uygulama esnasında kullanılan araç ve gereçler incelenmek için `Gözlem Tekniği` kullanılmıştır.Araştırmanın nicel boyutunun örneklemine düzenli olarak programlama eğitimi alan 60-72 aylık 52 ve daha önce programlama eğitimi almamış olan 60-72 aylık 52 olmak üzere toplam 104 çocuk dâhil edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunun çalışma grubunu, İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden alınan STEM projesi listesinde yer alan okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 35 öğretmen oluşturmaktadır. Programlama eğitimine ilişkin yarı yapılandırılmış görüşme bulgularından, öğretmenlerin tamamının programlama eğitimini 21. yy becerisi ile ilişikilendirerek çocuklar için çok önemli ve gerekli bir beceri olduğu bu nedenle okul öncesi eğitim programına dâhil edilmesi gerektiğini ifade ettikleri görülmektedir. Öğretmenlerin büyük bir kısmının programlama terimiyle STEM eğitimleri sırasında tanıştıkları ve programlama, kodlama ve algoritma terimlerinin ne anlama geldiğini doğru olarak bilmedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin eğitimleri bilgisayarlı ve bilgisayarsız etkinlikler şeklinde yaptıkları ve sürecin oyunlaştırılması gerektiğini ifade ettikleri görülmektedir. Programlama eğitiminde öğretmenlerin büyük bir kısmının sınıf içi materyal, teknolojik araçlar/robot ve görsel programlama araçları kullandıkları görülmektedir. Öğretmenler programlama eğitimininin nasıl verilmesi gerektiğiyle ilgili bilgilerinin yeterli olmadığını bu nedenden dolayı kendilerini yetersiz bulduklarını ve bu eksikliğin giderilmesi için Meb tarafından seminer dönemlerinde zorunlu hizmet içi eğitimler, çalıştaylar, seminerler ve atölye çalışmaları şeklinde sık aralıklarla programlama eğitimi almak istediklerini dile getirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca programlama eğitimi için kullanılan materyallerinin pahalı olması nedeniyle Meb tarafından anaokullarına araç-gereç desteği sağlanması gerektiğini ifade ettikleri görülmektedir.Programlama eğitimine ilişkin gözlem bulgularından gözlem yapılan okul öncesi kurumlarının STEM projesine dâhil olmasına rağmen büyük bir kısmının eğitim planına programlama eğitimini dâhil etmedikleri, büyük bir çoğunluğunun programlama eğitimi için fiziksel koşullarının uygun olduğu, okulların yarısında uygulamaya çocukların ilgi ve dikkatlerinin çekilerek başlanıldığı, okulların bir kısmında çocukların uygulama sürecinde aktif oldukları ve yönergelerin açık, net olduğu, okulların tamamında çocuklara verilen dönütlerin yeterli olduğu ve uygulama sırasında kullanılan araç-gereçlerin çocukların gelişim özelliklerine uygun olduğu ve yapılan uygulamanın çocukların sözel olmayan muhakeme becerisini desteklediği, okulların büyük bir kısmında sürecin oyunlaştırıldığı ve uygulama süresinin yeterli olduğu, bir okul haricinde tüm okullarda uygulamanın çocuklarda algoritma mantığının öğrenmesini desteklediği fakat hiçbir okulda kodlama becerisini destekleyen bir uygulama yapılmadığı ve okulların tamamına yakınında uygulama sonrası değerlendirme yapılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Programlama eğitimi alan ve almayan çocukların BYT-Form 6'ın Sözel Olmayan Muhakeme Boyutu ve Alt Testlerine İlişkin bulgulardan düzenli olarak programlama eğitimi alan ve programlama eğitimi almayan çocukların `Şekil Sınıflandırma ve Matrisler` alt testleri ile Bilişsel Yetenekler Testi Form-6 Sözel Olmayan Boyuta ilişkin Mann-Whitney U Testi sonuçlarına göre, programlama eğitimi alan çocuklar lehine anlamlı bir fark olduğu görülmektedir (p<0.05). | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to examine the applications of programming education given in pre-school education institutions.In the research, official kindergartens, 4 private and 8 official kindergartens that provide programming education within the scope of stem project of Aydın Provincial Directorate of National Education in 2018-2019 academic year, preschool children attending these kindergartens and 35 students who gave programming education in these preschool education institutions. teachers participated.In the research, convergent parallel pattern was used within the scope of mixed pattern method. Quantitative and qualitative data were collected simultaneously with equal priority, and the two components were analyzed independently and the results were interpreted together.In the quantitative dimension of the study grup Cognitive Abilities Test Form-6 (Non-Verbal Reasoning Dimension) and `Personal Information Section of the Teacher Interview Form` were used as a static group comparative design and data collection tool.In qualitative dimension, programming education with teachers `Semi-Structured Interview` technique and physical characteristics of the class / place where programming education is given in order to determine the opinions about the age of starting programming education, how the programming education should be given, methods, tools and materials used in programming education and the contribution of programming education to the child. `Observation Technique` was used to examine the programming education application process and the tools and equipment used during the application.The sample of the quantitative dimension of the study included a total of 104 children, 52 of whom were regularly trained in 60-72 months of age and 52 who were 60-72 months of age who had not previously received programming training. The qualitative aspect of the study consists of 35 teachers working in pre-school education institutions which are in the STEM project list received from the Provincial Directorate of National Education.From the semi-structured interview findings on programming education, it is seen that all of the teachers stated that programming education is a very important and necessary skill for children by associating programming education with 21st century skill and therefore it should be included in preschool education program. It was concluded that most of the teachers met the programming term during STEM trainings and did not know the meaning of the terms programming, coding and algorithm correctly. It is seen that the teachers carry out the trainings in the form of computerized and non-computerized activities and that the process should be made playful. In programming education, it is seen that most of the teachers use in-class materials, technological tools / robots and visual programming tools. It was concluded that teachers found themselves insufficient because of this reason and they wanted to receive programming education frequently in the form of compulsory in-service trainings, workshops, seminars and workshops during the seminar periods. In addition, it is seen that because of the expensive materials used for programming education, Meb stated that kindergartens should be provided with support for kindergartens.Although the observation findings related to programming education were included in the STEM project, most of the pre-school institutions did not include programming education in the education plan, the majority of them had physical conditions suitable for programming education, and the application was started by attracting children's attention and attention in 50% of the schools. In some of them, the children were active in the implementation process and the instructions were clear, the feedback given to the children in all schools was sufficient and the tools used during the application were in accordance with the developmental characteristics of the children, and the practice supported the non-verbal reasoning skills of the children; learning the algorithm logic in children in all schools except one school where implementation time is sufficient. It is concluded that there is no application that supports coding skills in any school and there is no post-application evaluation in all schools.Cognitive Ability Test Form-6 Non-Verbal Dimension and `Figure Classification and Matrices` subtests of children who regularly received programming training from findings related to `Non Verbal Reasoning Dimension and Sub-Tests of BYT-Form 6` according to the results of Mann-Whitney U Test, it is seen that there is a significant difference in favor of children receiving programming education (p <0.05). | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki programlama eğitimi uygulamalarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of programming education applications in preschool education institutions | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-03 | |
dc.contributor.department | Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10266907 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 564455 | |
dc.description.pages | 138 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |