Show simple item record

dc.contributor.advisorKılavuz, Ulvi Murat
dc.contributor.authorBeşenk, Mücahit
dc.date.accessioned2020-12-10T10:37:25Z
dc.date.available2020-12-10T10:37:25Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-07-29
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/248873
dc.description.abstractErken dönem Şiasında Allah'ın varlığına şüphesiz iman edilmekle birlikte O'nun mahiyeti hakkında ortak bir kanaat yoktu. Daha çok teşbih ve tecsim anlayışının hakim olduğu ilk dönem Şiasında çeşitli tanrı tasavvurları mevcuttu. Hişâm b. Hakem böyle bir ortamda tecsim fikrini savunmuştur. Ancak onun tecsim anlayışının karşılığı insan biçimci bir tanrı anlayışı değildir. Ona göre tecsim Allah'ın var olması ve mekan sahibi olması anlamındadır. Görüşlerini aklî çıkarımlarla ortaya koyan Hişâm, ayetleri zahirî manada anlayıp görüşlerini nass ile desteklemiştir. Aynı yöntemle Allah'ın bilgisinin ezelî olmadığını savunmuştur. Onun marjinal fikirleri her ne kadar sonraki dönem Şiî müellifler tarafından te'vil edilmeye çalışılsa da söz konusu aykırı görüşlerin muteber Şia kaynaklarında geçmesi ve Hişâmiyye mezhebi adı altında bu görüşlerinin farklı varyantlarına rastlanması Hişâm'ın aykırı görüşlerden tam olarak arındıralamayacağını göstermektedir.
dc.description.abstractAlthough there was no doubt about God's existence in the early Shi'ite, there was no common opinion about God's nature. In the first period of Shi'a, where tashbīh (anthropomorphism) and tajsīm (corporealism/materialization) were dominant, there were various imaginations of god. Hisham b. Hakam advocated the idea of tajsīm in such an environment. But his conception of tajsim is not a conception of anthropomorphic god. According to him tajsīm means that existence of God and his having a space. Hisham who expresses his views with mental inferences, understood the verses superficially and supported his views with nass (Quran and Sunnah). With the same method he advocated that God's knowledge was not eternal. Although his marginalized ideas were attempted to be purified by Shi'i authors for the later period the fact that these unconventional opinions were passed in the credible Shia sources and existence of different variants of these views under the name of Hishamiyya sect shows that Hisham couldn't be completely purified from his marginal views.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.titleHişâm b. Hakem`in Uluhiyet anlayışı
dc.title.alternativeHisham b. Hakam's Understanding of Divinity
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-29
dc.contributor.departmentTemel İslam Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHakem bin Hişam bin Abdurrahman
dc.subject.ytmDivinity
dc.subject.ytmIslam
dc.subject.ytmKoran
dc.subject.ytmŞia
dc.subject.ytmİbn Hişam
dc.subject.ytmExistence of God
dc.identifier.yokid10256764
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid555168
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineKelam Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess