Üniversite öğrencilerinin bilişsel duygu düzenlemelerinde çocukluk örselenmeleri ve otomatik düşüncelerin rolü
dc.contributor.advisor | Tagay, Özlem | |
dc.contributor.author | Sarici, Hasan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:50:10Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:50:10Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-06-17 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/241162 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin bilişsel duygu düzenlemelerinde çocukluk örselenme yaşantılarının ve otomatik düşüncelerin rolünü incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada yapısal eşitlik model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Bülent Ecevit Üniversitesi'nin farklı fakültelerinde öğrenim gören 673 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Onat ve Otrar (2010), tarafından geliştirilen `Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği`, Kaya (2014), tarafından geliştirilen `Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formu`, Aydın ve Aydın (1990), tarafından geliştirilen `Otomatik Düşünceler Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` ile toplanmıştır. Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği'nin cronbach alfa güvenirlik katsayısı α=,784 olarak hesaplanmıştır. Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formu'nun cronbach alfa güvenirlik katsayısı α=,77 olarak hesaplanmıştır. Otomatik Düşünceler Ölçeği'nin cronbach alfa değeri α=,95 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde, IBM SPSS ve AMOS programları kullanılmıştır. Elde dilen verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi ve yapısal eşitlik modelleme yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, çocukluk örselenme yaşantılarının ve otomatik düşüncelerin bilişsel duygu düzenleme üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmada yer alan demografik değişkenler arasında ise yalnızca yaş değişkenine göre uyumlu bilişsel duygu düzenlemede anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiş, diğer değişkenlere göre anlamlı bir farklılaşma tespit edilmemiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to investigate the role of childhood traumatic experiences and automatic thoughts on university students' cognitive emotion regulation. In this research, structural equal modelling path analyze has been used. The study group of this research consists of 673 university students who studies at Bülent Ecevit University in 2017-2018 academic year. Research data was collected via Cognitive Emotion Regulation Scale which is developed by Onat and Otrar (2010), Childhood Traumatic Experiences Scale Short Form which is developed by Kaya (2014), Automatic Thoughts Scale which is developed by Aydın and Aydın (2009) and Personel Information Form which is created by researcher. The cronbach alpha coefficient of the Cognitive Emotion Regulation Scale was calculated as α =, 784. The cronbach alpha coefficient of the Short Form of Childhood Survival Survivors Questionnaire was calculated as α = 77. The cronbach alpha value of the Automatic Thoughts Scale was calculated as α = 95. In data analysis, IBM SPSS and IBM AMOS programs were used. Percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation, independent sample t test, one way variance analysis and structural equation modeling method were used in the analysis of obtained data. As a result of the analyzes, it was concluded that childhood traumatic experiences and automatic thoughts are significant predictors of cognitive emotion regulation. Among the demographic variables included in this study, only a significant difference in cognitive emotional regulation according to the age variable was found and no significant difference was found compared to other variables. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin bilişsel duygu düzenlemelerinde çocukluk örselenmeleri ve otomatik düşüncelerin rolü | |
dc.title.alternative | University students' cognitive emotion regulations in relation to childhood traumatic experiences and automatic thoughts | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-17 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Cognitive emotion regulation | |
dc.subject.ytm | Childhood traumatic experience | |
dc.subject.ytm | Automatic thoughts | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Structural Equation Model | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10205720 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BURDUR MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 530420 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |