dc.contributor.advisor | Savi Çakar, Firdevs | |
dc.contributor.author | Ersan, Emine Esra | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:49:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:49:48Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-05-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/241001 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ergenlerde yılmazlığın bağlanma stilleri ve akran ilişkisi açısından incelenmesidir. Araştırma da ergenlerin demografik özelliklerinden; cinsiyet, yaş, gelir düzeyi, anne babanın eğitim düzeyi, kardeş sayısı, doğum sırası ve okul türü alınmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2016-2017 öğretim yılında Burdur merkezde bulunan liselerde eğitim gören 14-18 yaş arası 495 ergenden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Ergen Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği, Ebeveyn Bağlanma Envanteri Kısa Formu, Akran İlişkileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi, Çoklu Regresyon Analizi, t Testi ve One Way (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ergenlerin yılmazlık düzeyleri ile bağlanma stilleri ve akran ilişkileri arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Regresyon analizi sonucunda bağlanma stilleri ve akran ilişkilerinin ergenlerin yılmazlık düzeylerini %37 varyans yüzdesiyle yordadığı görülmüş; çatışmasızlık, yardım, bağlanma stilleri değişkenlerinin ergenlerde yılmazlık üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ergenlerin yılmazlık düzeylerinin cinsiyet, baba eğitim durumu, kardeş sayısı ve doğum sırasına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı; bağlanma stillerinin anne ve baba eğitim durumu, kardeş sayısı, doğum sırası ve okul türüne göre anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Ergenlerin akran ilişkilerinin ise cinsiyet, yaş, anne ve baba eğitim durumu ve okul türüne göre anlamlı düzeyde farklılştığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan, ergenlerin yılmazlık düzeylerinin yaş, aile gelir düzeyi, akran desteği ve okul türüne göre; bağlanma stillerinin cinsiyet, yaş ve ailenin gelir durumuna göre akran ilişkilerinin kardeş sayısı ve doğum sırasına göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada bağlanma stilleri ve akran ilişkilerinin ergen yılmazlığının önemli yordayıcıları olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Akran İlişkileri, Bağlanma Stilleri, Ergen, Yılmazlık | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the resilience of adolescents in terms of at-tachment styles and peer relationships. Demographic characteristics of adolescents; gender, age, income level, parents' education level, number of siblings, birth order and school type were taken. The participants of the study consisted of 495 adoles-cents between 14-18 years of age in the high schools in Burdur in the 2016-2017 academic year. Personal Information Form, Adolescent Psychological Resilience Scale, Parental Attachment Inventory Short Form, Peer Relationship Scale are used as data collection tools. Pearson Product Moment Correlation Analysis, Multiple Regression Analysis, t Test and One Way (ANOVA) were used for data analysis. As a result of the research, it was determined that there is a significant positive relation-ship between resilience levels of adolescents and attachment styles and peer relation-ships. As a result of regression analysis, attachment styles and peer relationships pre-dicted the resilience of adolescents with 37% variance; it is found that the variables of non-conflict, help, and attachment styles have a positive and significant effect on resilience in adolescents. The resilience levels of adolescents differ significantly ac-cording to gender, father education level, number of siblings and birth order; It was determined that attachment styles differ significantly according to the educational background, number of siblings, birth order and school type. It was concluded that peer relationships of adolescents differed significantly according to gender, age, par-ents' education level and school type. On the other hand, the level of resilience of adolescents according to age, family income level, peer support and type of school; it was concluded that peer relationships did not differ significantly according to the number of siblings and birth order according to gender, age and income level of the families. In conclusion, in this study, attachment styles and peer relationships were found to be important predictors of adolescent resilience.Key Words: Adolescent, Parential attachment styles, Peer Relationships, Re-silience | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ergenlerde yılmazlığın akran ilişkisi ve bağlanma stilleri açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Inspection of the teenager psychological resiliance regardingpeer relations and commitment styles | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-11 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10330235 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BURDUR MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 620914 | |
dc.description.pages | 161 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı | |