Show simple item record

dc.contributor.advisorŞahin, Yusuf
dc.contributor.authorErişkan, Sibel
dc.date.accessioned2020-12-10T09:49:43Z
dc.date.available2020-12-10T09:49:43Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-06-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/240955
dc.description.abstractKarar verme uzun ve karmaşık bir süreçtir. Bu süreçte mevcut alternatiflerin belirli kriterlere göre değerlendirilmesi ve en iyi olan alternatifin seçimi amaçlanır. Bu çalışmada, bir karar verme problemi olarak burs verilecek öğrencilerin belirlenmesi sorunu ele alınmıştır. Güncel uygulamada öğrencilerin maddi durumlarının değerlendirilmesi ve bursun en doğru öğrenciye ulaştırılması süreci hassasiyetle ele alınmakta ancak değerlendirme süreci komisyon üyelerinin tecrübe ve deneyimleri ile sınırlı kalmaktadır. Bu durum öznel değerlendirmelere ve yanlış seçimlere neden olabilir. Bu çalışmada, nesnel bir yaklaşımla burs verme sürecini değerlendirerek bursiyer seçiminde Çok Kriterli Karar Verme yöntemlerinden Promethee ve Gri İlişkisel Analiz Yöntemi kullanılmıştır. Seçim sürecinde önemli olduğu görülen 8 farklı kriter Entropi Yöntemi ile ağırlıklandırılmıştır. Araştırma sonucunda Promethee ve Gri İlişkisel Analiz Yöntemlerinin bursiyer seçim problemine uygunluğu tespit edilmiştir. Elde edilen öğrenci sıralaması komisyon üyelerine yol gösterirken, karar vericilerin bireysel kontrol sağlayabilmesine de yardımcı olabilmektedir.
dc.description.abstractDecision making is a long and complicated process. In this process, it is aimed to evaluate existing alternatives according to the criteria to choose the best alternative. In this study, the decision-making process takes place for students who will receive the scholarship as a decision-making problem. In the practice, the process of evaluating the financial situation of the students and delivering the scholarship to the most suitable students is carefully handled, but the evaluation process is limited to the experience of the commission members. This may lead to subjective evaluations and incorrect choices.In this study, Promethee and Grey Relational Analysis Method were used in the Multi-Criteria Decision Making Methods in selecting scholarship by evaluating the scholarships giving process with an objective approach. Eight different criteria that are considered important in the selection process are weighted by the Entropy Method. As a result of the research, Promethee and Grey Relational Analysis Methods were determined to be suitable for scholarship selection problem. The resulting student rankings can also help decision-makers provide individual control while guiding commission members.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleBursiyer seçim süreci için bir karar destek sistemi
dc.title.alternativeA decision support system for scholarship student selection process
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-01
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmScholarship students
dc.subject.ytmChoosing students
dc.subject.ytmMulti criteria decision making
dc.subject.ytmDecision support systems
dc.subject.ytmGrey relational analysis
dc.subject.ytmPROMETHEE yöntemi
dc.identifier.yokid10199235
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBURDUR MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid529544
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess