Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin kullandıkları dil öğrenme stratejileri
dc.contributor.advisor | Bağcı, Hasan | |
dc.contributor.author | Baz, Dilek | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:49:36Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:49:36Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-06-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/240898 | |
dc.description.abstract | Günümüzde yabancı dil bilmenin önemi her geçen gün artmaktadır. Bu duruma paralel olarak diğer diller gibi Türkçe de yabancı dil olarak öğrenilmek istenen bir dil haline gelmiştir. Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenmek isteyen öğrenciler Türkçe öğrenmek için Türkiye'ye gelerek çeşitli kurumlarda eğitim alabilmektedirler. Ancak öğrenciler çeşitli nedenlerden dolayı dil öğrenme sürecinde bazı zorluklar yaşamaktadırlar. Oysaki bu öğrencilerin dil öğrenme sürecinde dili daha etkin ve kalıcı bir şekilde öğrenebilmesi için çeşitli dil öğrenme stratejileri mevcuttur. Dil öğrenme stratejileri öğrenenlerin öğrenme süreci boyunca kullandıkları yöntem, teknik ve taktiklerin tamamı olarak tanımlanabilir. Dil öğrenme stratejileri öğrenenlerin öğrenme sürecini kolaylaştırdığı gibi aynı zamanda bu süreçteki öğrenilenlerin kalıcı olmasını da sağlar. Bu nedenle öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin belirlenmesi ve bu konu hakkında bilgilendirilmesi dil öğrenme süreci için hayatȋ önem arz etmektedir. Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin kullandıkları dil öğrenme stratejilerinin tespit edilmesini ve bu stratejilerin çeşitli değişkenlerle olan ilişkisinin ortaya konulmasını amaçlayan bu araştırmada `betimleyici tarama modeli` kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında çeşitli Yabancılara Türkçe Öğretim Merkezlerinde eğitim öğretim gören B1 ve B2 seviyesindeki 269 öğrenci oluşturmaktadır. Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin kullandıkları dil öğrenme stratejilerini belirlemek için Oxford (1990) tarafından geliştirilen Cesur ve Fer (2007) tarafından İngilizceden Türkçeye çevirilen Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler Spss 21.000 programında t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yardımıyla çözümlenmiştir. Yapılan analiz sonucunda Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma sıklığının yüksek seviyede olduğu ve öğrenenlerin en fazla üstbilişsel ve sosyal stratejileri, en az da hafıza stratejilerini kullandığı belirlenmiştir. Araştırmanın bir başka alt problemi olan Türk televizyon kanallarını izleme değişkeninde de istatistiki olarak anlamlılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın diğer alt problemleri olan Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin kullandıkları dil öğrenme stratejilerinin cinsiyet, Türkçeyi öğrenme zorluğu algısı, ana dillerinin Türkçe öğrenirken katkı sağlama durumu, öğrencilerin Türkiye'de bulunma süresi ve Türkçe öğrenme amacı değişkenlerinin toplam puanlarında istatistiki olarak anlamlılık göstermediği tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACTNowadays, the importance of knowing a foreign language is increasing day by day. Parallel to this situation, like other languages, it has become a language to be learned in Turkish as a foreign language. Students who want to learn Turkish as a foreign language can take various educational institutions came to Turkey to learn Turkish. However, students experience some difficulties in the language learning process for various reasons. However, there are various language learning strategies in order to enable students to learn the language more effectively and permanently in the language learning process. Language learning strategies can be defined as the methods, techniques and tactics that learners use throughout the learning process. Language learning strategies not only facilitate the learning process of learners but also ensure that learners in this process are permanent. Therefore, determining the level of using language learning strategies of learners and informing them about this issue is vital for the language learning process.`Descriptive screening model` was used in this study which aimed to determine the language learning strategies used by Turkish learners as foreign language and to determine the relationship between these strategies and various variables. The study group of the study consists of 269 students at the B1 and B2 levels at the level of education at the Turkish Teaching Centers for foreigners of 2018-2019 education faculty members. Some of Oxford (1990) Cesur and Fer (2007) are a personal information formula with the Inventory of Spoken Strategies translated from English into Turkish. The data obtained from the study were analyzed with the help of t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) in Spss 21.000 program. As a result of the analysis, it was found that the frequency of using language learning strategies of Turkish as a foreign language was high and the learners used the most metacognitive and social strategies and at least the Memory Strategies. Another sub-problem of the study is the statistical significance of the Turkish TV channels. other sub-problems of the study, which Turkish gender of language learning strategies used by learners as a foreign language, Turkish learning difficulties perception, learning Turkish contribution to the status of native languages in Turkey have time, Turkish learning objectives have been found to show significant statistically the total score of the variables. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin kullandıkları dil öğrenme stratejileri | |
dc.title.alternative | Strategies of foreign language learners of Turkish | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-23 | |
dc.contributor.department | Sosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10278558 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BURDUR MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 599861 | |
dc.description.pages | 165 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı |