Show simple item record

dc.contributor.advisorDalkıran, Esra
dc.contributor.authorGünaydin, Melih
dc.date.accessioned2020-12-10T09:48:55Z
dc.date.available2020-12-10T09:48:55Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-04-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/240561
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Lisans Programında öğrenim gören 4. sınıf müzik öğretmeni adaylarının aldıkları eğitimin niteliğine yönelik `Memnuniyet Düzeyleri`ni ve aldıkları müzik eğitimiyle ilgili sahip olmaları gereken `Öğrenme Çıktıları`nı geliştirilen ölçeklerle saptayarak, memnuniyet düzeylerinin öğrenme çıktılarına etkisini yapısal eşitlik modeli (YEM) ile ortaya koymaktır. Bu araştırmada açıklayıcı araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, araştırmanın örneklem grubunda belirlenen üniversitelerin Müzik Öğretmenliği ABD' nın son sınıflarında öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışma grubu, verilerin toplanması amacıyla geliştirilen ölçeklerin uygulanma süreci bakımından iki ana gruba ayrılmıştır. İlk grupta yer alan çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Müzik Öğretmenliği ABD' nın son sınıflarında öğrenim gören 133 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu grupta yer alan öğrencilere geliştirilen `Memnuniyet Düzeyi Ölçeği` ve `Öğrenme Çıktıları Ölçeği` nin geçerlik-güvenirlik çalışmaları ve pilot uygulamaları yapılarak ölçekler son uygulama için kullanıma hazır hale getirilmiştir. Çalışmanın ikinci grubunu ise, son uygulama için hazır hale getirilen ölçeklerin uygulandığı 2018-2019 eğitim-öğretim yılının güz döneminde toplamda 11 üniversitenin Müzik Öğretmenliği ABD' nın son sınıflarında öğrenim gören 309 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçeklerden toplanan ön uygulama verileri doğrultusunda verilerin analizi; tanımlayıcı istatistikler frekans, yüzde, ortalama, standart sapma değerleri ile sunulmuştur. Memnuniyet düzeyini belirlemeye yönelik geliştirilen ölçek dört alt boyuttan oluşmaktadır. Bunlar; akademik personel ve danışmanlık, eğitim öğretim, yönetim ve organizasyon, fiziksel şartlar boyutlarıdır. Öğrenme çıktıları düzeyini belirlemeye yönelik geliştirilen ölçek üç alt boyuttan oluşmaktadır. Bunlar; bilgi beceri ve yetkinlik boyutlarıdır. Verilerin analizinde, araştırmaya katılan müzik öğretmeni adaylarının, memnuniyet düzeyleri ve öğrenme çıktılarına ilişkin düşüncelerini ortaya koyan istatistikler ile memnuniyet düzeylerinin öğrenme çıktıları düzeyleri üzerindeki etkiyi ortaya koymak ve modellerin uyumunu değerlendirmek amacıyla YEM kullanılmıştır. Bu genel amaç doğrultusunda, araştırmanın birinci alt problemine yönelik elde edilen verilerden müzik öğretmeni adaylarının memnuniyet düzeylerine ilişkin görüşlerini ortaya koyan istatistik sonuçlarına göre; `Akademik Personel ve Danışmanlık` boyutundaki memnuniyetleri orta düzeydedir (X=2,73), `Eğitim Öğretim` boyutundaki memnuniyetleri orta düzeyin altındadır (X=2,56), `Yönetim Ve Organizasyon` boyutundaki memnuniyetleri orta düzeyin altındadır (X=2,33), `Fiziksel Şartlar` boyutundaki memnuniyetleri orta düzeyin altındadır (X=2,32). Araştırmanın ikinci alt problemine yönelik elde edilen verilerden müzik öğretmeni adaylarının öğrenme çıktılarına ilişkin görüşlerini ortaya koyan istatistik sonuçlarına göre; `bilgi` boyutundaki öğrenme çıktıları düzeyleri orta düzeydedir (X=3,15), `beceri` boyutundaki öğrenme çıktıları orta düzeydedir (X=3,18), `yetkinlik` boyutundaki öğrenme çıktıları orta düzeydedir (X=3,18). Araştırmanın üçüncü alt problemi için tasarlanan yapısal modellere ilişkin elde edilen sonuçlara göre; ilk olarak oluşturulan modeller içerisinde tanımlanan bütün ölçme modellerinin araştırmanın verileri tarafından doğrulanıp doğrulanmadığı test edilmiş ve sonuç olarak toplamda 12 modelden yedisinin kabul edilebilir model olduğu saptanmıştır. Beş modelin ise kabul edilebilir uygunluk düzeyinde olmadığı tespit edilmiştir. Bu sebeple, mevcut haliyle kabul edilebilir uygunluk düzeyinde olmayan bazı modellerin revize edilmesine karar verilmiştir. Revize işlemi gerçekleştirilirken ilgili yazılım programının önermeleri ve alanyazın araştırmaları dikkate alınmıştır. Bu önermeler doğrultusunda modellere yeni bir yol eklenerek revize edilen modeller denenmiştir. Bu eklenen yeni yol sayesinde bazı uygun olmayan modellerin uyum iyiliği istatistik değerleri kabul edilebilir düzeye gelmiştir. YEM analizleri sonucunda önerilen uyumlu modellerden akademik personel ve eğitim öğretim memnuniyet düzeyi değişkenlerinin bilgi düzeyi aracı değişkeni üzerinden öğrencilerin beceri düzeylerini birlikte ne düzeyde etkiledikleri/açıkladıklarına yönelik 1. model %72, yönetim ve organizasyon ile fiziksel şartlar değişkenlerinin bilgi düzeyi aracı değişkeni üzerinden öğrencilerin beceri düzeylerini birlikte ne düzeyde etkiledikleri/açıkladıklarına yönelik 3.1'inci model %73, akademik personel ve danışmanlık değişkeninin hem doğrudan öğrencilerin beceri düzeyi değişkenine hem de eğitim öğretim ve bilgi düzeyi aracı değişkenleri üzerinden beceri düzeylerini etkiledikleri/açıkladıklarına yönelik 7. model %72 oranlarında öğrenme çıktılarının beceri boyutu kazanımının toplam varyansını istatistiksel olarak anlamlı derecede etkileyen/açıklayan modeller olarak gözlenmiştir. Öğrenme çıktılarının yetkinlik değişkenini etkileyen/açıklayan uyumlu modellerden eğitim öğretim değişkeninin yetkinlik boyutu değişkenini doğrudan ve ayrıca akademik personel ve eğitim öğretim değişkenlerinin bilgi düzeyi aracı değişkeni üzerinden öğrencilerin yetkinlik düzeylerini birlikte etkiledikleri/açıkladıklarına yönelik 2.1'inci model %63, yönetim ve organizasyon değişkeninin yetkinlik boyutu değişkenini doğrudan ve ayrıca yönetim ve organizasyon ile fiziksel şartlar değişkenlerinin bilgi düzeyi aracı değişkeni üzerinden öğrencilerin yetkinlik düzeylerini birlikte etkiledikleri/açıkladıklarına yönelik 4.1'inci model %64, akademik personel ve danışmanlık değişkeninin hem doğrudan öğrencilerin yetkinlik düzeyi değişkenine hem de eğitim öğretim ve bilgi düzeyi aracı değişkenleri üzerinden yetkinlik düzeylerini etkiledikleri/açıkladıklarına yönelik 8. model ise %63 oranlarında öğrenme çıktılarının yetkinlik boyutu kazanımının toplam varyansını istatistiksel olarak anlamlı derecede etkileyen/açıklayan modeller olarak gözlenmiştir. Son model olan model 9'da ise en genel hipotezimiz olan `Müzik Öğretmeni adaylarının aldıkları eğitimin niteliğini belirleyen TKY kriterlerine göre ele alınan (akademik personel ve danışmanlık, eğitim-öğretim, yönetim ve organizasyon, fiziksel şartlar) `Memnuniyet Düzeyleri` Müzik Öğretmeni adaylarının `Öğrenme Çıktıları` (bilgi, beceri yetkinlik)` üzerinde pozitif etki yaratmaktadır hipotezi doğrulanmaktadır. Yapılan analiz sonucu, regresyon katsayısı 0,215 çıkmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada önerilen yapısal modeller test edilmiş, kabul edilir uygunluk değerine sahip modellerin yanında kabul edilir uygunluk değerlerine sahip olmayan yapısal modellere de yer verilmiştir. Bunun amacı, müzik öğretmeni adaylarının aldıkları eğitimin niteliği artırılırken, eğitim süreçlerinde sahip olmaları gereken öğrenme çıktılarının bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması noktasında bu çıktılara etki eden memnuniyet düzeyi değişkenlerinin hangi yollarla öğrenme çıktılarına etki ederek istatistiksel olarak uygun etki yaratıp yaratmadığını kuramsal olarak ortaya koymaktır. Müzik Öğretmeni adaylarının aldıkları eğitimin niteliğinin artırılarak memnuniyet düzeylerinde de artış sağlanacağı ve bu yolla eğitim öğretim sürecinin girdi ve çıktılarına öğrenme çıktıları açısından olumlu katkılar sağlanacağı düşünülmektedir. Bu açıdan MÖABD'larında verilen eğitimin kalitesini bu araştırma için geliştirilen `Memnuniyet Düzeyi` vb. gibi ölçeklerle tespit edip geliştirmeye yönelik adımlar atılarak yine tezimiz için geliştirilen `Öğrenme Çıktıları` vb. gibi ölçeklerle Müzik Öğretmeni adaylarının eğitim öğretim süreçlerinde sahip oldukları ve ileride olmaları gereken çıktıların daha yüksek düzeyde kazanılması noktasında TKY uygulamaları yaklaşımının dikkate alınması önerilmektedir. Çalışma sadece 4. sınıf müzik öğretmeni adaylarından memnuniyet düzeylerine ve öğrenme çıktılarına yönelik toplanan veriler ile gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının eğitim gördükleri kurumlarda hizmet aldığı `Memnuniyet Düzeyi` ölçeği boyutları açısından bölümlerin taşıdığı farklılıklar ve bu farklılıkların `Öğrenme Çıktıları` boyutlarında yine bölüm bazında ne gibi etkilerinin bulunduğunun araştırılması da farklı veriler toplanarak karşılaştırmalı analizlerin yapılması ile ve değişkenler arası etkilerin daha iyi anlaşılması açısından katkı sağlayabilir. Anahtar Kelimeler: Müzik Öğretmenliği, Memnuniyet Düzeyi, Öğrenme Çıktıları, Yapısal Eşitlik Modeli
dc.description.abstractThis study aims to present the impact of level of satisfaction on learning outcomes using structural equation modelling (SEM) by determining the `Level of Satisfaction` of senior music teacher candidates studying at the Faculty of Education, Department of Fine Arts Teaching, Music Teaching Undergraduate Program regarding the quality of education and their `Learning Outcomes` they must have with the education they receive using certain scales. Explanatory research design was used in this study. The study group is comprised of senior students from Music Teaching Undergraduate Program of universities determined in the sample group of the study. The study group was divided into two main groups in line with implementation process regarding scales on data collection. The study group, being the first group, is comprised of 133 teacher candidates who are senior students in Music Teaching Undergraduate Program in 2017-2018 semester. Students in this group were put to validity-reliability tests and pilot schemes of `Level of Satisfaction Scale` and `Learning Outcomes Scale` and scales were finalized accordingly. The second group of this study is comprised of 309 teacher candidates who are senior students at 11 different universities in Music Teaching Undergraduate Program in 2018-2019 fall semester. Finalized scales were used in this group. Data analysis, in line with pre-implementation data collected from scales were presented with descriptive statistics, frequency, percentage, mean, and standard deviation values. The scale on determining level of satisfaction has four sub-dimensions. These are academic personnel and counselling, education, management and organization, and physical conditions. The scale on determining the level of learning outcomes has three sub-dimensions. These are dimensions on knowledge, skill, and competence. Statistics revealing opinions of participants on the level of satisfaction and learning outcomes and SEM, in order to present the impact of level of satisfaction on the level of learning outcomes, were used in data analysis. To this end, according to statistics results regarding opinions of music teacher candidates on the level of satisfaction using data collected on the first sub-problem of the study, their level of satisfaction on the `Academic Personnel and Counselling` dimension is medium-level (X=2,73); the level of satisfaction on the `Education` dimension` is below medium-level (X=2,56); the level of satisfaction on the `Management and Organization` dimension is below medium-level (X=2,33) whereas the level of satisfaction on `Physical Conditions` dimension is below-medium level (X=2,32). According to statistics results regarding opinions of music teacher candidates using data collected on the second sub-problem of the study, their learning outcomes on the `knowledge` dimension is medium-level (X=3,15), the learning outcomes on the `skill` dimension is medium-level, (X=3,18), and the learning outcomes on the `competence` dimension is medium-level (X=3,18). According to results obtained on structural models designed for the third sub-problem of the study, whether all the measurement models defined in these models were confirmed by data obtained in the study was first tested and it was found out that 7 out of 12 models in total were acceptable models. Five models were found to be unsuitable. Therefore, it was decided that some unsuitable models be revised. Suggestions from the relevant software program and literature review were taken into consideration during the revision process. Revised models were put into test by adding a new method to models in line with these suggestions. Owing to this new method, statistical values of some unsuitable models on goodness-of-fit became acceptable. According to SEM analyses results, it was observed that the first model regarding how much the level of satisfaction on academic personnel and education together impacted/explained the skill levels of students through the level of knowledge tool variable was a model impacting/explaining the total variance of learning outcomes on the acquisition of skill dimension in a statistical and significant way with a percentage of 72% as well as the 3.1. model regarding how much the management and organization, and physical conditions variables together impacted/explained the skill levels of students through the level of knowledge tool variable with a 73% rate, and the seventh model regarding how much the academic personnel and counselling variable directly impacted/explained skill levels and through education and level of knowledge tool variables with a 72% rate. It was also concluded that being suitable models impacting/explaining the competence variable from learning outcomes, the 2.1 model regarding how much the education variable directly impacted/explained students' competence and also through academic personnel and education variables was a model impacting/explaining the total variance of learning outcomes on the acquisition of competence dimension with a percentage of 63% as well as the 4.1 model regarding how much the management and organization variable directly impacted/explained the competence dimension and also through management and organization, physical conditions and level of knowledge tool variables with a 64% rate, and lastly the eighth model regarding how much the academic personnel and counselling variable impacted/explained students' competence directly and through both education and level of knowledge tool variable with a 63% rate. The most generic hypothesis in the study suggesting that `Level of Satisfaction on TQM criteria determining the quality of education in music teacher candidates (academic personnel and counselling, education, management and organization, physical conditions)` has a positive impact on `Learning Outcomes (knowledge, skill, competence)` of music teacher candidates was confirmed by the ninth model, being the last model. The analysis results showed that regression coefficient was 0,215. In conclusion, structural models suggested in this study were tested, and models with acceptable suitability value as well as structural models with unacceptable suitability values were included in the study. This approach aims to present the ways level of satisfaction variables had an impact on the acquisition of knowledge, skill, and competence, being learning outcomes that music teacher candidates should have during the training process and whether these variables on the level of satisfaction had a positive impact on them statistically as well as increasing the quality of education in Music Teaching Undergraduate Program. It is believed that an increase in the quality of education in music teacher candidates will provide an increase in their level of satisfaction, and in that way, will contribute positively to inputs and outputs of the training process in terms of learning outcomes. In this respect, it is recommended that the quality of education in Music Teaching Undergraduate Programs be determined using scales such as `The Level of Satisfaction Scale` developed for this study and necessary steps be taken. It is also recommended that the approach on TQM implementations be taken into consideration in order to provide a higher level of acquisition of learning outcomes that music teacher candidates have during the training process and outcomes that they should have for the future using scales such as `The Learning Outcomes Scale` developed fort his study. This study was conducted by collecting data on level of satisfaction and learning outcomes only from music teacher candidates who are senior university students. Analyzing the discrepancies of different Music Teaching Programs regarding `The Level of Satisfaction Scale` on the institutions where music teacher candidates study as well as how these discrepancies might affect the `Learning Outcomes` dimensions may contribute to comparative analyses by collecting different types of data and to the better understanding of inter-variable impact. Keywords: Music Teaching, Level of Satisfaction, Learning Outcomes, Structural Equation Modellingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleMüzik öğretmeni adaylarının almış olduğu eğitimin niteliğinin öğrenme çıktılarına etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeAnalysis of the impact of the quality of education on learning outcomes in music teacher candidates
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-04-07
dc.contributor.departmentGüzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmStudent satisfaction
dc.subject.ytmTeacher proficiency
dc.subject.ytmSkills and information evaluation questionnaire
dc.subject.ytmAcademic self-efficacy
dc.subject.ytmTotal quality
dc.subject.ytmMusic education
dc.identifier.yokid10322701
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBURDUR MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid618818
dc.description.pages176
dc.publisher.disciplineMüzik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess