Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyonuna yönelik öz yeterlik ve inançlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Arıkan, Nihat | |
dc.contributor.author | Çalişkaner Nibat, Gözde | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:45:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:45:32Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-07-04 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/239453 | |
dc.description.abstract | Teknolojinin eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasıyla birlikte, öğrencilerin fen dersinekarşı ilgi, istek ve motivasyonlarında artış olduğu ve bundan dolayı, teknolojinin eğitimortamlarında kullanımının yaygınlaştığı görülmektedir. Bu bağlamda, derslerine teknolojiyientegre edebilen öğretmenler yetiştirmek, öğretmen yetiştiren eğitim kurumlarının en önemlihedeflerinden biri haline gelmiştir. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının çeşitli öğretimteknolojilerini tanımaları ve bu teknolojileri kullanarak kendi ders planlarını oluşturmalarınısağlamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Vyond, Kahoot!, Toondoo, Explee,EclipseCrossword adlı programlar öğretmen adaylarına bir eğitim programı kapsamındatanıtılmıştır. Bu çalışmada kendi tasarımlarını yapan öğretmen adaylarının teknolojientegrasyonuna yönelik öz yeterlik ve inançları incelenmiştir. Bu bağlamda, nicel ve nitelaraştırma tekniklerinin bir arada kullanıldığı karma metot araştırma desenlerinden gömülüdesen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümü deneysel desene dayandırılmış, nitel bölümüise durum araştırması türünde hazırlanmıştır. Çalışmanın nicel kısmında öğretmen adaylarınıninançlarının incelenmesi için Wozney, Venkatesh ve Abrami (2006) tarafından geliştirilen,Uluay, Nibat ve Arıkan (baskıda) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Teknoloji UygulamalarıÖlçeği Bölüm 1`adlı ölçek kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının öz yeterliklerinin incelenmesiiçin ise Tekkaya, Çakıroğlu ve Özkan (2004) tarafından uyarlanan `Fen BilgisiÖğretimine Yönelik Öz Yeterlik İnançları - Form B`adlı ölçek kullanılmıştır. Nitel verilerintoplanması aşamasında ise yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerinanaliz süresince Mann Whitney U-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde,uygulama süreci sonunda deney grubundaki öğretmen adaylarının öz yeterlik ve inançlarının,kontrol grubundakilere göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farkla geliştiği ortaya çıkmıştır.Bununla birlikte, derslerinde teknoloji kullanımına yönelik olumsuz inanca sahip olanöğretmen adaylarının sürecin sonunda düşüncelerinin olumlu yönde değiştiği sonucunaulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | With the use of technology in educational environments, it is seen that there is an increase instudents' interest and motivation towards the course and therefore the use of technology ineducational environments has science become widespread. In this context, educating teacherswho can integrate technology into their courses has become one of the most important goalsof teacher training institutions. In this study, it is aimed to provide pre-service teachers torecognize various instructional technologies and to form their own lesson plans by using thesetechnologies. For this purpose, programs termed as Vyond, Kahoot!, Toondoo, Explee,EclipseCrossword have been introduced to pre-service teachers by means of a educationprogram. In this study, the pre-service teachers' beliefs, self-efficacy levels and opinionsabout technology integration were examined. In this context, the embedded design been akind of the mixed method research design that includes both quantitative and qualitativeresearch techniques is used. The quantitative part of the study was based on experimentaldesign, and the qualitative part was designed according to case study. In order to examine thebeliefs of pre-service teachers in quantitative part of the study, a scale termed as `TechnologyApplications Scale Part 1` that was developed by Wozney, Venkatesh and Abrami (2006) andadapted into Turkish by Uluay, Nibat and Arıkan (in press) was used. In addition to this,termed as `Self-Efficacy Beliefs for Science Teaching - Form B` that was adapted intoTurkish by Tekkaya, Çakıroğlu and Özkan (2004) was used to investigate self-efficacy levels.The semi-structured interview form was used for collecting qualitative data. In the analysis ofthe quantitative data, Mann Whitney U-test was used. When the findings were examined, itwas seen that the self-efficacy and beliefs of the pre-service teachers in the experimentalgroup developed with a statistically significant difference compared to the control group.Also, it was concluded that the pre-service teachers who have negative belief in the use oftechnology in their courses have a positive change in their opinions at the end of the process. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyonuna yönelik öz yeterlik ve inançlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of pre-service science teachers' self efficacy and beliefs towards technology integration | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-07-04 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10243910 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRŞEHİR AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 547625 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |