dc.contributor.advisor | Erdem, Mustafa | |
dc.contributor.author | Çelik, Serap | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:38:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:38:26Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/238057 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı ilkokul öğretmenlerinin algıladıkları yönetici iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyonu ve iş doyumu arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın hedef evreni Sivas ili merkezinde görev yapan 1201 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemi grup örnekleme yöntemi ile seçilmiş 400 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada ilkokul öğretmenlerinin algıladıkları yönetici iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyonu ve iş doyumu arasındaki bir ilişkinin değerlendirilmesi amacı ile, öğretmenlerin demografik özellikleri hakkında bilgi edinmek için kişisel bilgi formu, Şimşek (2003) tarafından geliştirilen `Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Görüşleri` ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin motivasyon düzeylerini araştırmak üzere Sultan Polat (2010) tarafından geliştirilen Öğretmen Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin iş doyumunu 1967 yılında Dawis, Weiss, England, ve Lofquist tarafından geliştirilen, Baycan (1985) tarafından Türkçe 'ye uyarlanan Minessota İş Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için öğretmenlerin en fazla ve en az katıldıkları maddeleri bulmak için aritmetik ortalama ve standart sapma testleri kullanılmıştır. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin, öğretmenlerin motivasyonlarının ve iş doyumlarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlemek için t testi, medeni duruma göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için Mann Whitney U testi, eğitim durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için Kruskal Wallis testi, hizmet süresi, öğretmenlik kıdemi ve yaşa göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için ANOVA testi kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin iletişim becerileriyle öğretmenlerin motivasyon ve iş doyumları arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin müdürlerin iletişim becerilerine yönelik görüşlerinde en çok katıldıkları `Yapıcı duygulara sahiptir` ve en az katıldıkları `Karşısındaki kişinin sosyo-kültürel durumunu dikkate alır` maddelerdir. Öğretmen motivasyonu görüşlerinde ise en çok katıldıkları maddeler `İşimin yapılmaya değer bir iş olduğuna inanıyorum` ve en az katıldıkları madde `Yemek, çay-kahve, ulaşım gibi imkanların ücretsiz sağlanması verimli çalışmamı sağlıyor` olmuştur. İş doyumu görüşlerinde öğretmenlerin en çok katıldıkları `Öğrencileri yönlendirmek için fırsat verdiğinden` maddesi ve en az katıldıkları `Terfi imkanımın olması yönünden` maddesi olmuştur. Öğretmenlerin algıladıkları yönetici iletişim becerilerinin, motivasyon ve iş doyum düzeylerinin, cinsiyet ve medeni durum değişkenlerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin algıladıkları yönetici iletişim becerileri okuldaki hizmet süresi değişkenine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Okuldaki hizmet süresi `1-5 yıl` olan öğretmenlerin yöneticilerinin iletişim becerilerinden hizmet süresi `6-10 yıl` olan öğretmenlerden daha olumlu olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin algıladıkları yönetici iletişim becerileri öğretmenlik kıdem değişkenine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Öğretmenlik kıdemi `1-5 yıl` olan öğretmenlerin, algıladıkları yönetici iletişim becerileri, motivasyon ve iş doyum düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin algıladıkları yönetici iletişim becerileri eğitim durumu değişkenine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Eğitim durumu `ön lisans` olan öğretmenlerin yöneticilerinin iletişim becerilerinden eğitim durumu `lisans` ve `yüksek lisans` olan öğretmenlerden daha olumlu olduğu bulunmuştur. Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon ve iş doyumları arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin motivasyonlarıyla iş doyumları arasında anlamlı, pozitif ve yüksek düzeyde bir ilişki bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to reveal the relationship between primary school teachers perceived executive communication skills and teachers' motivation and job satisfaction.The target population of this research is 1201 primary school teachers working in the center of Sivas. The sample consists of 400 primary school teachers selected by group sampling method. In order to evaluate the relationship between the teachers' perceived executive communication skills and the motivation of teachers and job satisfaction, In order to obtain information about the demographic characteristics of the teachers, iler Teachers' Opinions on Communication Skills of School Principals özellik scale which was developed by Şimşek (2003) was used. Teacher Motivation Scale developed by Sultan Polat (2010) was used to investigate the motivation levels of teachers. The job satisfaction of the teachers was measured in 1967 by Dawis, Weiss, England, and Lofquist, and the Minessota Job Satisfaction Scale adapted to Turkish by Baycan (1985) was used. For the analysis of the data, arithmetic mean and standard deviation tests were used in order to find the most and least attended items of teachers. To determine whether teachers 'opinions on communication skills of school principals, teachers' motivation and job satisfaction differ according to gender, t test is used to determine whether differentiated according to marital status. ANOVA test was used to determine whether or not they differed by age. Pearson correlation analysis was used to determine the relationship between school administrators 'communication skills and teachers' motivation and job satisfaction.As a result of the research, it was found that the teachers have the most `constructive feelings s in their opinions on the communication skills of the principals and duy takes into account the socio-cultural situation of the other person. In the views of teacher motivation, it is found that My job is a worthy job m and the least in free provision of food, tea and coffee, transportation facilities such as food, coffee and tea is found to be efficient. In the views of job satisfaction, it was found that the item that teachers most attended to `gave opportunity to direct students very and the least attended item was in in terms of the possibility of promotion. There was no significant difference in the perceived executive communication skills, motivation and job satisfaction, gender and marital status of teachers.Teachers' perceived managerial communication skills differed significantly according to school service time variable. It has been found that teachers who have uştur 1-5 years uştur service duration in school are more positive than the teachers who have er 6-10 years er from the communication skills of their managers. The teachers' perceived executive communication skills differed significantly according to the teaching seniority variable. Teachers with a seniority of 1-5 years teacher were found to have higher levels of perceived executive communication skills, motivation and job satisfaction. Teachers' perceived executive communication skills differed significantly according to educational status. It was found that teachers who have. Associate degree education degree in education are more positive than the teachers who have `undergraduate iler and inin master` degree from communication skills.A significant, positive and moderate relationship was found between the communication skills of school administrators and teachers' motivation and job satisfaction. A significant, positive and high level relationship was found between the motivations of teachers and their job satisfaction. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul öğretmenlerinin algıladıkları yönetici iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyonu ve iş doyumu arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between administrator communication skills perceived by elementary school teachers and teachers motivation and job satisfaction | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-23 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10274407 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRŞEHİR AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 571211 | |
dc.description.pages | 109 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı | |