Show simple item record

dc.contributor.advisorTanrıöğen, Abdurrahman
dc.contributor.authorSüpçin, Emine
dc.date.accessioned2020-12-10T09:36:31Z
dc.date.available2020-12-10T09:36:31Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/237383
dc.description.abstractV ÖZET Araştırma Denizli İlindeki İlköğretim Okulu öğretmenlerinin çalıştıkları okulların örgütsel iklimine ve örgüt ikliminin kendi performansları üzerindeki etkisine ilişkin algılarını ortaya çıkarmak için yapılmıştır. Araştırma verileri Likert tipinde 79 maddeden oluşan Holpin ve Croft'ın geliştirdikleri O.C.D.Q. (Organizational Climate Description Questionnaire)'den yararlanılarak araştırmacı tarafından geliştirilen Örgüt İklimi Tarama Envanteri (Ö.İ.T.E.) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma evrenini Denizli İlinde 1998-1999 eğitim-öğretim yılında görev yapan 1867, örneklemi de 356 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada elde dilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri `SPSS-WİN` programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlemesinde, ortalama, standart sapma, `t` testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları şunlardır: 1 -Öğretmenlerin örgüt ikliminin `destekleyicilik`, `yönlendiricilik`, `sınırlayıcılık`, `profesyonellik`, `içtenlik ve samimiyet`, `ilgi` boyutlarını algılan oldukça düşük düzeydedir. 2-ÖğretmenIerin çalıştıkları okulun örgütsel iklimine ilişkin algılan bağımsız değişkenlere göre fark göstermemiştir. 3-Örgüt iklim boyutlan algılanmn birbiriyle karşılaştınlmasında anlamlı farklar bulunmuştur. 4-Örgüt iklimi boyutlanmn kendi performanslan üzerindeki etkisine ilişkin algılannda bağımsız değişkenlerden, cinsiyet, mezun olunan okul, çalışılan okul türü, çalışılan okulun sosyo-ekonomik yapısına göre fark gözlenmiştir. 5-Kadın öğretmenlerin örgüt ikliminin tüm boyutlanmn kendi performanslanna etkisine ilişkin algılan olumsuz yönde etkilendiklerini göstermiştir. 6-Öğretmenlerin örgüt ikliminin tüm boyutlanmn kendi performanslan üzerindeki etkisine ilişkin algılan arasında fark bulunmuştur. tC YÜKSEKÖĞRETİM KuUl,, MKfiMAiraftSirON MÜK^â
dc.description.abstractVI ABSTRACT This research has been carried out the organizational climate of the elementary schools within the Province of Denizli,with the aim of establishing the perception the pimery schloo teachers have on the effects of the (said) organizational climate on their performance. The data have been collected by administering a 79 Likert iyem Organisational Climate Enventory (O.C.E.) developed by by the researder using the original O.C.D.Q. of Holpin and Croft. The population of the study is consisted of 1867 teachers who were working 1998- 1999 school year and the 356 teachers have been drawn from the population as the sample of the study. The data collected has been analized statistically by using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). The statistical techniques such as mean, standart deviation, `t` test and one way anaysis of variance were employed. Following findings have been reached: 1-The teachers perceptions of the organizational climate is quite low in terms of `support`, `guidance`, `restictive practices`, `professionalizm`, `sincerity and intimacy` and `interest in one's vocation`. 2-The teachers' perception of the organizational climate dimensions were found to differ significantly when compared with each other. 3-The effect of the organizational climate on the teachers hes been observed to vary with sex, the schools from which the teacher had graduated, the socio-economic constitution of the school in which they work and type of the school in which they work(private or public). 4-Famale teachers were observed to be more adveresely affected by the organizational climate in all respects of support, guidance, restrictive practices, professionalism, sincerity and intimacy, and interest in one's vocation. 5-The teachers' perceptions of the effect of all aspect of the organizational climate on their prsonel performances was seen to vary. 6-The teachers' perceptions of the organizational climate in the schools in which they work does not seem to vary with independent differences.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okullarında örgüt iklimi
dc.title.alternativeThe Organizational climate in elemantary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmOrganizational climate
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmPrimary education
dc.identifier.yokid94505
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityPAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid94505
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess