Michel Focault`da dilin fonksiyonu
dc.contributor.advisor | Köktürk, Milay | |
dc.contributor.author | Özel Talay, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:35:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:35:26Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/236971 | |
dc.description.abstract | Las Menias'ın Foucault üzerindeki etkisi, estetik degeri olan alelâde bir resimetkisinden ziyade, görünen seyin hiçbir zaman, söylenen seyin içinde hapisolmayacagını gösteren mistik bir etkidir. Bu izlenimden itibaren kelimeler veseylerin iliskisi zorunlu olarak incelemeye maruz kalacak bir konu haline gelmistir.Foucault dil ve nesne iliskisini Rönesans Epistemesi, Klâsik Episteme veModern Episteme olmak üzere üç ayrı dönemde inceler:Rönesans Epistemesinde yogun bir benzerlik hâkimiyeti görülmektedir. sareteden, isaret edilen ve isarete izin veren benzerlik (konjonktür) olmak üzere üçlü biryapı mevcuttur.Klâsik Episteme dönemine gelindiginde ise bazı farklılıkların olustugusöylenebilir. saretlerin konumu Rönesans'ta üçlü olurken ve ana nokta isaretin seyinasıl gösterdigi iken, Klâsik Epistemede bu ikili olacaktır ve ana nokta da isaretedenle edilenin nasıl baglanabilecegi olacaktır. Bu söylemin temel görevi de, seylerebir ad yakıstırmak ve onları o adla adlandırmaktır. Klâsik Episteme böylece üç bilgibölgesinin dogusunu saglamıstır: Genel Gramer, Doga Tarihi ve ZenginliklerinÇözümlenmesi.Modern Episteme dönemine gelindiginde ise ilk iki dönemden belirginbiçimde farklı olan bir tarafa rastlanmaktadır: nsanın varlıgının epistemolojik olarakolusması. Çünkü Modern dönem öncesi dile atfedilen saydamlık kavramıberaberinde dilin sadece seyler ve temsilleri arasında bir bag kurmasına izin vermis,insan için bir alan açamamıstı. Klâsik Episteme dönemindeki üç bilgi alanı (GenelGramer, Doga Tarihi ve Zenginlikler Çözümlemesi), Modern çagla beraber Biyoloji,Ekonomi, Dilbilim / Filoloji olmak üzere üç bilgi/söylem biçimine dönüstürülmüstür.Aynı zamanda XVIII. ve XIX. yüzyılda hakim olan ve dil teorileri olarak bildigimizfiil, eklemlesme, türeme ve adlandırma teorileri de modern felsefeye yansımalarınısırasıyla su sekilde gerçeklestirmislerdir: sonluluk, ampirik-askın ikili, kökenin geriçekilisi ve cogito-düsünülmemis.IIMichel Foucault'nun felsefesindeki dil incelemesi, dilin diger tüm yasamalanlarıyla olan sıkı birligi göz önüne alınırsa; aslında topyekûn bir arkeolojik kazıanlamına da gelmektedir. | |
dc.description.abstract | Las Menias?s effect on Foucault is a mystic effect which shows that what yousee is never confined into what is said rather than a simple painting with an esthheticvalue. Begining from this impression, the relationsship between the words and thethings become a subject which must be investigated.Foucault researches the relationship between the language and the object inthree seperate periods as Renaissance Episteme, Classical Episteme and ModernEpisteme.A domination of intense resemblance is seen in Renaissance Episteme. Thereis trio structure consist of indicator, indicated and conjecture.In the period of Classical Episteme, it may be remarked that eminentdiversities come into being in comparison to the Renaissance Episteme. While thelocation of the signs are trio and the main point is how the signs show the thing inRenaissance, it is replace by dual location, and the main point is how the indicatorcan be linked to the indicated in Classical Episteme. The basic duty of the classicuttarence is to suit a name to the things and call them with these names. So ClassicalEpisteme provides three knowledge disticts; General Grammar, The History ofNature and Analysis of Productiviness.As for Modern Episteme, it is met a part obviously different from the formertwo periods: Epistemologic formation of the human being. Because the concept oftransparency attributed to the language before modern period couldn?t open a fieldfor human being who let the language set up a link only between the things and theagents. The three knowledge fields (General Grammar, The History of Nature andAnalysis of Productiviness) in the Cassical period have been trasformated to thethree knowledge/speech from as Biology, Economics and Linguistics by modernperiod. At the same time, verb, articulation, derivation and naming theories known aslanguage theories anda re dominant in the 18th and 19th centuries, shows itsreflection to the modern philosophy in squence as following: being finite,experimental-transcendental pair, going back to the root and cogito-unthinking.IVThe Language investigation of Michel Foucault?s philosophy means acomplate archoclogical excavation considering the close relationship of the languagewith all the other life fiels. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | Michel Focault`da dilin fonksiyonu | |
dc.title.alternative | The language function of Michel Foucault | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Felsefe Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 310438 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 210926 | |
dc.description.pages | 91 | |
dc.publisher.discipline | Sistematik Felsefe ve Mantık Bilim Dalı |