Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Meryem
dc.contributor.authorTamer, Zuhal
dc.date.accessioned2020-12-10T09:35:01Z
dc.date.available2020-12-10T09:35:01Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-07-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/236779
dc.description.abstractBu araştırma, ameliyat öncesi öğretimin anksiyete ve fizyolojik parametreler üzerine etkisini değerlendirmek amacı ile yapıldı.Bu kontrol grubu kullanılan deneysel tipte bir araştırmadır. Araştırma, 1 Ocak- 30 Haziran 2018 tarihleri arasında Sivas Cumhuriyet Üniversitesi genel cerrahi kliniğinde yapıldı. Güç analizi sonucuna (p=0.95) göre her iki gruba 100 hasta alındı. Bu nedenle araştırmanın örneklemi, araştırma kriterlerine uygun 100 kontrol ve 100 girişim grubu olmak üzere toplam 200 hasta oluşturdu. Veriler anket formu, anksiyete ve ağrı ölçeği kullanılarak toplandı. Veriler, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows, 23.0 programı kullanılarak, t-testi, ANOVA; tek yönlü varyans analizi, Tukey Post Hoc Testi kullanılarak analiz edildi. Anlamlılık düzeyi, % 95 güven aralığında p<0.05 olarak kabul edildi.Bu çalışmada, kontrol grubunun preoperatif anksiyete düzeyi tüm zamanlarda deney grubuna göre yüksekti. Grupların postoperatif üçüncü saat ve birinci gün anksiyete ortalamaları arasındaki fark anlamlı bulundu (p<0.05). Yatışta kontrol grubunun kan glukoz düzeyi daha düşük iken, diğer ölçüm zamanlarında deney grubunun oldukça düşük olduğu ve grupların arasındaki farkın anlamlı olduğu belirlendi (p<0.05). Kontrol grubunun ağrı şiddeti ortalama puanı deney grubuna göre yüksekti ve grupların ağrı şiddeti ortalama puanları arasında fark anlamlı bulundu (p<0.05). Sistolik kan basıncının yatışta kontrol grubunda daha düşük, diğer ölçümlerde yüksek olduğu ve kontrol grubunun tüm ölçüm zamanlarında kendi içinde ve gruplar arasında ise, preop sabah ve postop üçüncü saat anlamlı idi(p<0.05). Solunum gruplar arasında preop sabah dışındaki ölçümlerde anlamlı bulundu (p<0.05). Vücut sıcaklığı grup içinde önemli(p<0.05), gruplar arasında önemsiz ve nabız ortalamalarının önemli olmadığı belirlendi (p>0.05). İleri yaş, kadın cinsiyeti, okur-yazar olmayan, majör ameliyat, ameliyat deneyimi olan hastaların anksiyete düzeyi ve fizyolojik parametre ortalamalarının daha yüksek olduğu saptandı.Sonuç olarak, bu çalışmada preoperatif dönemde yapılan öğretimin hastaların anksiyete ve fizyolojik parametreleri üzerinde olumlu yönde etkili olduğu sonucuna varıldı. Anahtar Kelimeler: Ameliyat Öncesi, Anksiyete, Stres Tepkisi, Preoperatif Öğretim, Fizyolojik Parametreler
dc.description.abstractThis research has been conducted to evaluate the effect of preoperative teaching on anxiety and physiological parameters.The research is used control group experimental type a study. The research was conducted between January 1 - June 30, 2018 in Sivas Cumhuriyet University general surgery clinic. According to the power analysis (p = 0.95), for 100 patients were included in each group. Therefore, the sample of the study consisted of 200 patients, 100 control groups and 100 intervention groups in accordance with the research criteria. Data were collected using questionnaire form, anxiety and pain scale. The data were analyzed by using SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows, 23.0, t-test, ANOVA; one-way analysis of variance was analyzed using Tukey Post Hoc Test. Significance level was accepted as p <0.05 within 95% confidence interval.In this study, the preoperative anxiety level of the control group was higher than the experimental group at all times. The difference between the mean postoperative third hour and first day anxiety levels of the groups was significant (p <0.05). While the blood glucose level of the control group was lower at the time of hospitalization but, the experimental group was significantly lower at the other measurement times and the difference between the groups was significant (p<0.05). The mean pain intensity score of the control group was higher than the experimental group and the difference between the mean pain intensity scores of the groups was significant (p<0.05). The systolic blood pressure was lower in the control group at admission and higher in the other measurements and preoperatively morning and postoperative third hour were significant at all measurement times of the control group (p <0.05). Respiratory was found to be significant in measurements other the preop morning (p <0.05). Body temperature was significant in the group (p <0.05), it was determined that the mean and pulse rates were not significant between the groups (p> 0.05). Advanced age, female gender, illiterate, major surgery, surgical experience patients anxiety level and physiological parameters were found to be higher. In conclusion, in this study, it was concluded that preoperative teaching had a positive effect on anxiety and physiological parameters of the patients.Keywords: Preoperative, Anxiety, Stress Response, Preoperative Teaching, Physiological Parametersen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleAmeliyat öncesi öğretimin anksiyete ve fizyolojik parametreler üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe impact of pre-operative education on anxiety and physiological parameters
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-06
dc.contributor.departmentCerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSurgery
dc.subject.ytmPreoperative period
dc.subject.ytmPatient education
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmPhysiology
dc.subject.ytmStress
dc.identifier.yokid10284030
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid579016
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess