dc.contributor.advisor | Kelleci, Meral | |
dc.contributor.author | Gülez, Ayşe | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:33:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:33:12Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-07-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/235939 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, bipolar bozukluk tanısı ile psikiyatri kliniğinde yatan hastalara verilen stresle baş etme eğitiminin stres belirtileri, başa çıkma tutumları ve algılanan stres düzeyi etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştırAraştırma ön test – son test, kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemini Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Uygulama ve Araştırma Hastanesi Psikiyatri Kliniği'nde bipolar bozukluk tanısı ile takip edilen 60 hasta oluşturdu. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Stres Belirtileri Ölçeği (SBÖ), Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği (COPE) ve Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ) ile toplandı. Deney grubuna üç oturumdan oluşan Stresle Baş etme Eğitim programı uygulandı. Verilerin değerlendirilmesinde için student t testi, Varyans analizi ve ki kare testi kullanıldı.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre deney grubundaki bireylerin SBÖ toplam puan ortalaması eğitim öncesi 57,62±13,77 iken uygulama sonrası SBÖ puan ortalaması 37,14±5,91'dir (p<0,05). COPE puan ortalaması uygulama öncesi 144,30±19,73, uygulama sonrasında 193,17±15,27 olup, puanlar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05). ASÖ toplam puan ortalaması uygulama öncesi 43,23±10,12 uygulama sonrası 7,50±5,19 olarak belirlenen deney grubunun öntest-sontest puan ortalamaları arasındaki fark anlamlıdır (p<0,05). Kontrol grubundaki bireylerin SBÖ, COPE ve ASÖ öntest ve son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farkın olmadığı belirlendi (p>0,05). Deney ve kontrol grubu SBÖ, COPE ve ASÖ puan ortalamaları açısından karşılaştırıldığında gruplar arasındaki farkın istatiksel olarak anlamlı olduğu saptandı (p<0.0,5). Çalışmanın sonucunda bipolar hastalara uygulanan stresle başetme programının etkili olduğu görüldü. Anahtar Kelimeler: Bipolar bozukluk, stresle başetme eğitimi, stres belirtileri, başetme tarzları, algılanan stres | |
dc.description.abstract | This study was conducted to determine the effect of stress coping training given to patients hospitalized in a psychiatric clinic with the diagnosis of bipolar disorder on their stress symptoms, stress coping styles and perceived stress levels.This study was an experimental pretest-posttest control group design. The sample of the study consisted of 60 patients with bipolar disorder who were followed at the Psychiatry Clinic of Cumhuriyet University Health Services Application and Research Hospital. Data were collected using Personal Information Form, the Stress-Symptom Scale (SSS), COPE Inventory, and Perceived Stress Scale (PSS). Stress Coping Training program consisting of three sessions was applied to the experimental group. Student t test, variance analysis and chi-square test were used for the evaluation of the data.According to the findings obtained from the study, the mean SSS total score of the individuals in the experimental group was 57.62±13.77 before the application, while the mean SSS score of the experimental group after the application was 37.14±5.91 (p<0.05). The mean COPE score was 144.30±19.73 before the application, 193.17±15.27 after the application and the difference between the scores was statistically significant (p<0.05). The mean PSS total score was 43.23±10.12 before the application, 7.50±5.19 after the application and the difference between the pretest-posttest mean scores of experimental group was significant (p<0.05). It was determined that there was no significant difference between the SSS, COPE and PSS pretest-posttest mean scores of the individuals in the control group (p>0.05). When the experimental and control groups were compared in terms of SSS, COPE and PSS mean scores, the difference between the groups was found to be significant (p<0.05). At the end of the study, it was observed that the stress coping program applied to bipolar patients was effective.Key Words: Bipolar disorder, stress coping training, stress symptoms, coping styles, perceived stress | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikiyatri | tr_TR |
dc.subject | Psychiatry | en_US |
dc.title | Bipolar bozukluğu olan hastalara verilen stresle başetme eğitiminin stres belirtileri, algılanan stres düzeyi ve stresle baş etme tarzlarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of stress coping training given to patients with bipolar disorder on their stress symptoms, perceived stress level, and coping styles | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-07-23 | |
dc.contributor.department | Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Stress | |
dc.subject.ytm | Stress management | |
dc.subject.ytm | Signs and symptoms | |
dc.subject.ytm | Coping with stress | |
dc.subject.ytm | Bipolar disorder | |
dc.identifier.yokid | 10293907 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 581821 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |