Show simple item record

dc.contributor.advisorEyler, M. Akif
dc.contributor.authorTurgut, Ertuğrul
dc.date.accessioned2020-12-10T09:32:45Z
dc.date.available2020-12-10T09:32:45Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2020-12-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/235750
dc.description.abstractÖZET Tarım ekonomisine dayalı ülkeler sanayileştikçe, bu ülkelerin firmaları da çok hızlı değişen müşteri ihtiyaçlarıyla karşı karşıya gelmektedirler. `Hızlı değişen teknolojilerin dünyasında rekabet etmek, bir video oyunu oynamaya benzetilebilir. Hedef sürekli hareket etmekte ve yeni komponentler muhtelif köşelerden çıkmaktadır. Sadece tek bir hedefe merceklenmek çoğu zaman gözden kaçırdığımız bir rakip tarafından yenilmemiz sonucunu doğurur. Oyunu iyi oynayabilmek bir dizi yeni maharetler gerektirir: değişmeleri önceden görme yeteneği ve ülke çapında hızlı karar alabilme yeteneği...` [Richard Foster] Sonuç olarak, pazarlarda iyi bir oyuncu olabilmek için, iyi bir Araştırma-Geliştirme (Ar-Ge) stratejisinin geliştirilmesi çok önemlidir. Bu tezin ilk bölümünde `araştırma - geliştirme nedir?` sorusuna cevap aradık. İkinci bölümünde ise, seçilen 23 büyük Türk endüstriyel firmalarının, (i)Firmaların teknolojik durumu, (ii)Teknolojik kontakları, (iii) Araştırma-Geliştirme faaliyetleri ve maliyetleri, (iv) Teknolojik kazanıma engel olan etmenleri sorularına cevap arayan ankete verdikleri yanıtlar değerlendirilmiştir. IV-
dc.description.abstractSUMMARY As the economies of developing countries evolve from agricultural base to industrial base, most of the firms in those countries face with rapid changes and customer needs. `Competing in a world of rapidly changing technologies can be lik ened to playing a video-game. The target constantly moves and new components zoom in from various sides. Focusing solely on one target often means losing the game to an unexpected foe that has been over looked. To play the game well, a new set of skills id required, the ability to anticipate changes and to make fast national decisions...` [Richard Foster] As a consequence, in order to be a good player in the markets, a good Research and Development (R&D) strategy establishment is very important. At the first part of this thesis, we try to find out an answer to the question `what is research and development?` At the second part of the thesis the results of a non-random sam ple of 23 major Turkish industrial companies to our questionnaire which aimed to find out: (i)technological status of the companies, (ii) their contacts with the technologies, (iii) R&D activities that they process and associated costs, (iv) adverse effects on technology development. - V-en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleManagement of research and development
dc.title.alternativeAraştırma-geliştirme yönetimi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-08
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmResearch-development
dc.subject.ytmManagement
dc.identifier.yokid67162
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid67162
dc.description.pages100
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess