Show simple item record

dc.contributor.advisorAlkan, Ahmet
dc.contributor.authorArslan, Hayri Alper
dc.date.accessioned2020-12-10T09:28:31Z
dc.date.available2020-12-10T09:28:31Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/232681
dc.description.abstractBu çalışma 2005 yılı Öğrenci Seçme Sınavının (ÖSS) veriseti ve Türkiye'yi temsil eden lise son sınıf öğrencileri arasında yapılan bir anket çalışmasından elde edilen verilerle, üniversite ögrenci eşleşme oluşumunu incelemektedir. ÖSYM sistemindeki öğrencilerin ve üniversite bölümlerinin karakteristik özellikleri ve üniversite tercih davranışları kullanılarak öğrencilerin açıklanmış tercihleri incelenecektir. Verisetleri öğrencilerin egitim geçmişleri, sınav performansları,detaylı sosyoekonomik ve demografik bilgilerini içermekte ve böylece öğrencilerin bu bilgileri kullanılarak onların açıklanmış tercihleri tahmin edilmektedir. Son olarak tahmin edilen tercihler yerleştirmelerde ve onların işgücü piyasası üzerindeki etkilerini incelemek için kullanılmaktadır.Anahtar Kelimeler: universite ¨ o¨grenci kabulu, ¯ universite tercihi , yerlestirme sonuc¸ları
dc.description.abstractThis paper explores the economics of match formation in the context of university entrance exam using a dataset obtained from Turkish university entrance system and a survey of senior high school students from the representative sample of Turkey. I provide a description of the student and department characteristics in the CSSP (Center for Students Selection and Placement) mechanism and utilize detailed information regarding university selection behavior to infer students? revealed preferences. Data allows me to estimate a very rich preference specification that takes into account a large number of educational background attributes, detailed demographic and socioeconomic information, along with exam performances. I develop consideration sets for students to eliminate strategic behavior from our estimation and compare them with some benchmark choice sets. Finally, placement outcomes and their effects on labor market are investigated by using estimated preferences.Keywords: college admissions, college choice, placement outcomesen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleRevealed preferences for college rankings under central mechanism: Evidence from Turkey
dc.title.alternativeMerkezi yerleştirme sistemlerinde üniveriste sıralamalarının açıklanmış tercihleri: Türkiye örneği
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat Anabilim Dalı
dc.subject.ytmUniversity ranking
dc.subject.ytmPlacement
dc.subject.ytmChoosing students
dc.subject.ytmÖSYM
dc.subject.ytmStudent Selection Examination
dc.identifier.yokid437546
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySABANCI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid350724
dc.description.pages42
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess