Education institutions and school outcomes of immigrants: A cross-country analysis
dc.contributor.advisor | Aydemir, Abdurrahman Bekir | |
dc.contributor.author | Ersan, Yaşar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:27:55Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:27:55Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/232173 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma 31 ülkede göçmenlerin eğitim başarısının eğitim kurumlarıyla ilişkisini analizine yönelik bir çabadır. Eğitim kurumlarının göçmen nüfusu üzerindeki rolü literatürde sistematik bir şekilde incelenmemiştir. Bu çalışma, ülkelerdeki eğitim düzenlemelerinin göçmenler üzerindeki etkisini araştırarak bu boşluğu doldurmaya çalışmaktadır. 2003, 2006 ve 2009 PISA veri setleri yardımı ile yapılan Sıradan En Küçük Kareler Yöntemi analizi, okula başlama yaşının geç olduğu ülkelerde göçmen ve yerli öğrenciler arasındaki farkın göçmen öğrenciler aleyhine artmakta olduğunu göstermektedir. Buna ek olarak, göçmen öğrenciler okul öncesi eğitimden yoksun kalırlarsa beklenen okul öncesi eğitim süresi göçmen ve yerli öğrenciler arasındaki farkı artırmaktadır. Yönlendirme ya da seçilim mekanizması kesin bir şekilde aradaki farkı göçmenler aleyhine artırmaktadır. Ayrıca, eğitim sistemi içinde geçirilen zaman süresi önemli bir faktör ve göçmen öğrencileri ekstra pozitif etkilemektedir. Evde konuşulan dil, ülkeye kaç yaşında gelindiği göçmen öğrencilerin başarısı üzerinde kayda değer bir etkiye sahiptir. HDI seviyesi, gelir dağılımındaki eşitsizlik, öğrenci-öğretmen oranı, eğitim harcamaları gibi ülkeye özgü değişkenler göçmen öğrencilerin başarısı için ayrıca önemli faktörlerdir. Göçmen ve yerli öğrenciler arasındaki eşitsizlikler yeterince önem verilmeden yapılan kurumsal düzenlemelerle yeniden üretilmektedir.Anahtar Kelimeler: Göçmen öğrenciler, eğitim kurumları, ilköğretim, okul öncesi eğitim, ilköğretim baĢlangıç yaĢı, yönlendirme (seçilim) | |
dc.description.abstract | This paper is an attempt to analyze the effects of education institutions on the achievement of immigrant students in 31 high immigration countries. The role of education institutions on immigrant population has not been examined systematically in the literature. This paper aims at filling out this gap by assessing the effect of institutional arrangements in the educational system of host countries. Using OLS procedures with the 2003, 2006 and 2009 PISA datasets, we show that achievement gaps are wider for the immigrant students in the host countries where the school starting age is late. Likewise, the expected duration of preprimary education is a key determinant on the scores of the immigrant students since it can increase the gap between the natives and immigrants if the immigrants are deprived of attending to preprimary education. The tracking system definitely results in the increase of inequality between immigrant and native students. We also figure out that the time spent in the educational system of a host country is a crucial determinant on the achievement of immigrant students and it affects their performance positively. Moreover, the language spoken at home and the age of arrival to a host country have also notable effect on the immigrant performance. In addition, country specific effects such as HDI, income inequality, education spending, pupil-teacher ratio and teacher salary rates are also important factors for immigrant educational outcomes. The inequality between the immigrant and native students is reproduced through the institutional arrangements that are designed without sufficient consideration.Keywords: Immigrant students, education institutions, preprimary education, primary school starting age, tracking | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Ekonomi | tr_TR |
dc.subject | Economics | en_US |
dc.title | Education institutions and school outcomes of immigrants: A cross-country analysis | |
dc.title.alternative | Eğitim kurumları ve göçmenlerin okul başarısı: Ülkelerarası bir analiz | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İktisat Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Institutions of primary education | |
dc.subject.ytm | Education establishments | |
dc.subject.ytm | Emigrants | |
dc.identifier.yokid | 10013036 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SABANCI ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 384608 | |
dc.description.pages | 54 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |