Show simple item record

dc.contributor.advisorAydemir, Abdurrahman Bekir
dc.contributor.authorArslan, Yunus
dc.date.accessioned2020-12-10T09:26:02Z
dc.date.available2020-12-10T09:26:02Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/230580
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı Türkiye'deki lise tercihini, özellikle de meslek lisesi tercihini belirleyen temel etkenleri ortaya çıkartmaktır. Bunun için Hanehalkı İşgücü Anketi veri setinden faydalandık, hesaplamaları multinomial logit ve nested logit modelleri kullanarak yaptık. Ebeveyn eğitim seviyesi, aile geliri ve öğrencinin doğum sırası arttıkca genel/akademik bir liseye devam etme ihtimalinin arttığını bulduk. Ailedeki toplam çocuk sayısının artması ise meslek lisesine devam etme ihtimalini artırıyor. Şehirde ikamet etmek liseye devam ihtimalini artırırken meslek lisesinin seçilme ihtimalini genel liseye göre daha fazla artırıyor. Ayrıca 2003-2015 yılları arasında meslek liselerinin giderek daha fazla tercih edildiğini ortaya çıkarttık. Son olarak, bir bölgedeki bir lise türündeki okul sayısıyla o lise türünün seçilme ihtimali arasında pozitif bir korelasyon bulduk.
dc.description.abstractThis study attempts to find out main determinants of high school track choice in Turkey, particularly the vocational high schools. For this purpose we use Labor Force Surey data and estimate multinomial logit and nested logit models. We find that higher the parental education higher, family income or birth ranking of the students the higher is the likelihood of attending a general/academic high school rather than a vocational high school. Increase in total number of children in the family, on the other hand, increases the probability of attending a vocational high school. Residing in an urban area increases the probability of attending a vocational high school more than a general high school. Another finding is that the probabilty of choosing a vocational education track has significantly increased over years 2003-2015. Finally, we find a positive relationship between the number of a type of high school in a given region and the probabilty of choosing that type of high school.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleDeterminants of the choice of high school track in Turkey
dc.title.alternativeTürkiye'de lise tercihini belirleyen etkenler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSchool choice
dc.subject.ytmSecondary education schools
dc.subject.ytmVocational high schools
dc.identifier.yokid10120345
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySABANCI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid435922
dc.description.pages40
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess