Show simple item record

dc.contributor.advisorAtiyas, İzak
dc.contributor.authorAlkurt, Aslihan
dc.date.accessioned2020-12-10T09:25:29Z
dc.date.available2020-12-10T09:25:29Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/230173
dc.description.abstractDevam etmekte olan Suriye Savaşı öylesine yıkıcı ve tehditkardır ki Suriye halkının büyük bir çoğunluğu, Türkiye ve Lübnan'a sığınmıştır. Bugün, Türkiye ve Lübnan en büyük Suriyeli mülteci popülasyonlarına ev sahipliği yapan iki ülkedir. Savaşın başından beri eğitime tam anlamıyla entegre olamadıklarından, büyük çoğunluğunu çocukların oluşturduğu Suriyeli mültecilerin eğitime erişim olanakları bu çalışma kapsamında detaylandırılmıştır. Çocukların, savaş sonrası dönemde kendi ülkelerinde büyük ölçüde zarar görmüş kurumların yeniden yapılandırılması için de belirli bir düzeyde beceri, yetenek ve bilgiyi kazanmaları gerekmektedir. Bu çalışma, mülteci çocukların ev sahibi ülkelerde katıldıkları eğitimleri baz alarak şu anki eğitim profillerinin çıkarılmasını hedeflemektedir. Bunu yaparken Türkiye ve Lübnan mülteci eğitimleri ve politikaları da incelenmektedir. Bu çalışma kapsamında, Lübnan'ın mülteci eğitimi politikalarında aktif bir rol oynadığını ortaya çıkarmıştır. Türkiye ve Lübnan mülteci yönetişim çok benzer yapılara sahip olmalarına rağmen, eğitim hizmetleri büyük ölçüde birbirinden farklılaşır. Çalışmadaki analizler doğrultusunda üç eğitim kategorisi oluşturulmuştur. `Educationless` çocuklar ya hiç eğitim almamış veya resmi olmayan bir eğitime katılmışlardır. `Informeducational` ise resmi setifikalı bir yaygın eğitimi tanımlamaktadır. Üçüncü olarak, `super-educated` grup son katıldığı kurumdan diploma veya transkript hakkı kazanmış çocuklardan oluşur.Anahtar sözcükler: Mülteci Eğitimi, Suriye Mülteci Çocuklar, Politika Analizi,Mülteci Eğitim Politikaları Devam etmekte olan Suriye Savaşı
dc.description.abstractThe ongoing Syrian Civil War is so destructive and threatening that an overwhelming majority of Syrian dwellers have fled to Turkey and Lebanon. Today, these countries comprise the highest Syrian populations, respectively. The majority of Syrian population, children, requires special attention to their access to education since most are out of schooling in the host countries. Syrian children are in need of certain skills, abilities, and knowledge, so as to reconstruct the largely damaged institutions and public provision in their home countries during the post-war period. In respect of these preconditions of the reconstruction, this study examines the Turkish and Lebanese policies on refugee education to identify the current educational profiles of Syrian students based upon instruction they participate in. As a qualitative study, this research deploys comparative case studies and examines Turkish and Lebanese policies for Syrian refugees. This study shows that the Lebanese government plays an active role in providing education through its tailor-made education policies. Although Turkey and Lebanon have very similar structures in refugee governance, their educational supplies differ from one another to a larger extent. Three educational categories are formed on the basis of the analysis. The term `educationless` (1) refers to Syrian children with no access and certificate to formal education in the host countries, whereas the term `informeducational` covers children with only certificates of informal education. Thirdly, a `super-educated` group consists of children with a diploma or transcript from their last attended institutions.Keywords: Refugee Education, Syrian Refugee Children, Policy Analysis, Policies on Refugee Educationen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.subjectSiyasal Bilimlertr_TR
dc.subjectPolitical Scienceen_US
dc.titleA comparative policy analysis of Syrian refugee education:Turkey and Lebanon-Is it likely to design `a standardised education for all?`
dc.title.alternativeKarşılaştırmalı Suriye mülteci eğitim politikaları analizi: Türkiye ve Lübnan vakaları kapsamlı bir standartlaştırılmış eğitim modelinin geliştirilmesi mümkün mü?
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentKamu Politikası Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSyria
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmEducational policies
dc.subject.ytmComparative analysis
dc.subject.ytmTurkey
dc.subject.ytmLebanon
dc.subject.ytmRefugees
dc.subject.ytmSyrians
dc.identifier.yokid10123538
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySABANCI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid449947
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess