Show simple item record

dc.contributor.advisorZaremba, Wıeslaw
dc.contributor.authorİrten, Gökçe
dc.date.accessioned2020-12-10T09:25:15Z
dc.date.available2020-12-10T09:25:15Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/229976
dc.description.abstractÇocuk resimli kitapları, bir çocuğun anlam yaratma ve görsel algıdaki becerilerini geliştirmesinde büyük önem taşır. Bu çalışmanın amacı, çocuk resimli kitaplarının tasarımsal öğelerini inceleyerek, çocuk kitabı yaratıcılarına yeni yaklaşımlar sunmaktır. Bugünlerde her yerde çocuklar için yapılmış ürünleri görmek mümkün. Ancak, Ortaçağ'da insanlar, her birey için çok önemli olan çocukluk döneminin farkında olmadan yaşadı. Rönesans döneminde çocukluk kavramı gelişim göstermeye başladı. Soylu kandan gelen aileler çocuk ve yetişkin arasında farkı benimsedi. Bazıları, çocuklarının gelişimi için eğitici kitaplar yazarak çocuk kavramının ailede bir yer kazandığını gösterdi. Artan bu farkındalık üzerine aileler çocuklarının gelişimi için öğretmenler tuttu. Bu sayede, çocuklar ailenin bir parçası haline geldi ve ebeveynler ressamlardan, tablolarda onların da gözükmesini talep etti. O dönemden sonra çocukluk kavramı ailede zamanla artan bir önem kazanmış oldu. Çocuklar için özel üretilen kıyafet ve oyuncaklarla başlayan bu üretim, teknolojinin gelişmesi ve eğitimdeki farkındalıkla çocuk kitaplarının üretimine geldi. Bir yetişkin ve çocuğun algısının aynı olmadığını fark eden çocuk kitabı yazarları, çocuğun eğlenerek öğrenebilmesi için resim ve yazıyı beraber kullanmaya başladı. Zamanın ünlü yazar ve çizerleri; William Blake, Randolph Caldecott, Sir John Tenniel, modern çocuk kitabının öncüleri oldular. Zamanla çocuk resimli kitapları, çocuğun görsel algısını, anlam yaratma becerisini ve bireysel beklentilerini göz önünde bulundurarak, tasarım alanında önemli bir yer kazandı. Bu çalışma, fabllardan günümüz modern örneklere kadar bir incelemeyle, çocuk resimli kitaplarının tasarımsal prensipleri olan; ana düzen, illüstrasyon, tipografi ve 19. yüzyıldan beri çocuk resimli kitapları oluşturmak için kullanılmış teknik ve içerikleri inceleyecektir.
dc.description.abstractChildren's picture books are essential for children to improve their skills related to meaning making and visual perception. This paper will examine the design components of children's picture books to propose new approaches for children's book creators. In our present era, it is highly common to see products specifically designed for children almost everywhere. However, it is known that people, who lived during the Medieval period lacked awareness and appreciation regarding childhood as a formative stage in every individuals life. During the Renaissance, there was a rising awareness of the importance of the concept of child development. Noble families recognized the differences between a child and an adult. Some of them started to write educational books concerning their children's development, which could be viewed as an improvement of the concept of childhood in the family. This increased awareness was held in such high esteem with the parents that they hired tutors so their children could have a proper education. With this awareness children became a relevant part of the family, so much so that families started to ask artists to depict them as part of the household. From then on, childhood as a concept appeared as a crucial element of daily life. The creation of products specifically designed for children started with clothing, toys and children's books, whose numbers increased with the developments in technology and improvements in education. Writers of children's books realized that child's perception is not the same as an adult's, so they began using both visual and textual elements that they considered to be more enjoyable for young readers. Famous writers and painters of the time such as William Blake, Randolph Caldecott and Sir John Tenniel, became the pioneers of modern children's picture books. Over the years, picture books have improved considerably, taking into account children's visual perception, meaning making, and individual expectations as concepts of design. This paper aims to analyze the components of a children's picture book, ranging from fables to modern stories, with an examination of specific principles of design which developed over time, in particular layout, illustration and typesetting as visual communication, and variable techniques that have been used to create picture books since the 19th century.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleAnalysing the components of a children`s picture book
dc.title.alternativeÇocuk resimli kitaplarının öğelerinin incelenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentGörsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı
dc.subject.ytmIllustrated children books
dc.subject.ytmVisual design
dc.subject.ytmBook design
dc.subject.ytmGraphic design
dc.subject.ytmChildren’s literature
dc.subject.ytmGraphic arts
dc.subject.ytmChildren's books
dc.subject.ytmIllustrated books
dc.subject.ytmTypography
dc.subject.ytmIllustration
dc.identifier.yokid10110313
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySABANCI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid435917
dc.description.pages100
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess