Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının sayı kavramı ile ilgili becerilerinin aile ve öğretmen değişkenleri açısından yordanması
dc.contributor.advisor | İvrendi, Asiye | |
dc.contributor.author | Güleç, Nafiye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:24:51Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:24:51Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/229667 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birinci amaç, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının sayı kavramı ile ilgili becerilerinin onların sosyo-demografik özelliklerine ve öğretmen özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. İkinci amaç ise okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin sınıf içinde matematik etkinliklerine yer verme durumları, öğretmenlerin okul öncesi dönem matematiğine karşı tutumları, öğretmen-çocuk ilişkileri ve çocukların anne babalarının matematik etkinliklerine yer verme durumları ile birlikte 5-6 yaş çocukların sayı kavramı becerileri üzerindeki yordama gücünü incelemektir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın örneklemi, Denizli il merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi anaokulları, ilkokul ve ortaokullara bağlı anasınıflarına devam eden 199 çocuk, 199 ebeveyn ve 100 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, `Matematik Etkinliklerine Yer Verme Durum Ölçeği`, `5–6 Yaş Çocuklarda Sayı ve İşlem Kavramlarının Kazanılmasına İlişkin Başarı Testi`, `Okulöncesi Öğretmenlerinin Okulöncesi Matematiğine İlişkin Tutumlarını Belirleme Aracı`, `Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği` ve `Anne Babaların Matematik Etkinliklerine Katılımı Ölçeği` aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA), Kruskal Wallis-H Testi, Pearson Momentler Çarpımı ve Çoklu Regresyon Analizi Teknikleri kullanılmıştır. Veri analizi sonucunda, çocukların sayı kavramı ile ilgili becerilerinin anne ve babalarının öğrenim düzeyine, annelerinin yaşına ve ailelerin gelir düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Sayı kavramı becerilerinin babalarının yaşına ve öğretmenlerinin kıdem durumuna göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Aşamalı çoklu regresyon analizi bulgularına göre, sayı kavramı ile ilgili beceriler değişkeninin en güçlü yordayıcısının ailelerin matematik içeriği ile ilgili etkinlikler yapmaları olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Sayı kavramı ile ilgili beceriler, öğretmen-çocuk ilişkileri, öğretmen tutumları, ailelerin matematik etkinlikleri. | |
dc.description.abstract | This study has two purposes. The first purpose was to determine whether 5-6 years old children's number concept skills differed according to their socio-demographic characteristics (education level of mothers-fathers, age of mother-fathers, and income level of families) and characteristics of teachers. The second purpose was to examine whether early childhood teachers' mathematics activities, their attitudes towards early childhood mathematics, teacher-child relationships and parents' home-based mathematics activities predict 5-6 years of children's number concept skills. The sample of this study, which used survey and quantitative methods, consisted of 199 children who were enrolled in preschools and kindergartens located in elementary and middle schools in the centre of Denizli, their parents, and 100 teachers. Data were gathered `Availability of Teachers' Mathematics Activities Scale`, `Achievement Test of 5-6 Years Old Children's Number and Operations Skills` `Attitude of Preschool Teachers' Toward Preschool Mathematics`, `Student - Teacher Relationship Scale` and `Participation of Parents in Mathematics Activities`. In analyzing the data, One-Way ANOVA, Kruskall-Wallis-H Test, Pearson Product Moment and Multiple Regression Analysis techniques were used. The results of this study showed that 5-6 years old children's number concept skills statistically and significantly differed based on mothers-fathers education level, age and their income level. It was determined that children's number concept skills did not statistically and significantly differ based on their fathers' age and teachers' years of teaching experience. According to the results of stepwise multiple regression analysis, It was found that the strongest predictor of number concept skills was parents' home based content related mathematics activities. Key Words: Number concept skills, teacher-child relationships, teacher attitudes, parents' mathematics activities. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının sayı kavramı ile ilgili becerilerinin aile ve öğretmen değişkenleri açısından yordanması | |
dc.title.alternative | Predicting variables in terms of family and teachers related to number concept skills of 5-6 years old children who enrolled in preschool education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Family | |
dc.subject.ytm | Family education | |
dc.subject.ytm | Teacher success | |
dc.subject.ytm | Teacher attitude | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Preschool period | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Socio-demographic characteristics | |
dc.subject.ytm | Number concept | |
dc.subject.ytm | Mathematical skill | |
dc.identifier.yokid | 10067355 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 385665 | |
dc.description.pages | 157 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |