Show simple item record

dc.contributor.advisorYaylı, Demet
dc.contributor.authorAtan, Didem
dc.date.accessioned2020-12-10T09:23:00Z
dc.date.available2020-12-10T09:23:00Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-10-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/228151
dc.description.abstractBir meslek olarak öğretmenlik çok katmanlıdır. En iyi sonuçları elde etmek ve öğretimden gerekli doyumu elde etmek için, dikkate alınması gereken en önemli hususlardan biri, öğretmenlerin meslekleri ile ilgili kaygıları profesyonel kariyerlerinin her gününde üstesinden gelmeleri gerektiğinden dolayı, bu kaygılarını anlayabilmektir. Öğretmenlerin algılarını ve kaygılarını anlamak hayati öneme sahiptir çünkü bunlar öğretme-öğrenme sürecini etkileyen temel faktörlerden biridir. Öğretmenler arasında dünya değiştikçe öğretimle ilgili farklı endişeler ortaya çıkabilir. Bu kaygılar bazen beklentilerin eksikliğinden veya belirsizlikten, eğitim süreçleri veya amaçlarına ve kazanımlara ulaşmadaki zorluk seviyesinden kaynaklanabilir. Mesleki kaygıları etkileyen en önemli faktörlerden biri de, nasıl davrandığımızı ve tepki vereceğimizi etkileyen duygusal, motivasyonel ve bilişsel süreçleri içeren kişiliktir. Bu nedenle, bu çalışma dört ana konuyu incelemeyi amaçlamaktadır: (1) çeşitli seviyedeki okullarda (ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite) çalışan bir grup İngilizce öğretmeninin mesleki kaygı düzeyleri, (2) öğretmenlerin mesleki kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (3) bu öğretmenlerin mesleki kaygıları ve kişilik özellikleri arasındaki ilişki ve son olarak (4) katılımcıların kendi mesleki kaygıları hakkındaki görüşleri.Araştırmada, nicel ve nitel araştırmaların birleşimini içeren yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmaya, Türkiye'nin Denizli ilinde ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite hazırlık sınıflarında çalışan toplam 200 İngilizce öğretmeni katılmış ve bu katılımcılardan mesleki kaygılarını araştırmak için Mesleki Kaygı Ölçeğine ve kişilik tiplerinin analizi için 10 maddeli Kişilik Ölçeğine cevap vermeleri istenmiştir. Ayrıca, katılımcı öğretmenler arasından mesleki kaygıları hakkında derinlemesine bir anlayış oluşturmak için nitel veriler toplamak amacıyla gönüllü olan 18 öğretmen ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, nicel veriler üzerinde istatistiksel analiz tekniği, nitel veriler üzerinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır.Araştırmanın nicel sonuçları, araştırmaya katılan İngilizce öğretmenlerinin genel olarak düşük mesleki kaygı düzeyine sahip olduğunu göstermiştir. Demografik değişkenlere gelince, cinsiyet ve mezun olunan program türünün mesleki kaygılar açısından önemli bir fark yaratmadığı ortaya çıkarken, öğretmenlerin mesleki deneyimleri ve çalıştıkları sınıf düzeyi ile bu öğretmenlerin mesleki kaygıları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Katılan İngilizce öğretmenlerinin mesleki tecrübeleri arttıkça, mesleki kaygılarının azaldığı ve ilkokul seviyesinde çalışan İngilizce öğretmenlerinin diğerlerinden daha yüksek mesleki kaygı düzeyine sahip olduğu görülmektedir. Ek olarak, korelasyon analizleri, İngilizce öğretmenlerinin mesleki kaygıları ve kişilik özellikleri arasında önemli bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Özellikle Duygusal Dengelilik/Dengesizlik, Dışadönüklük ve Sorumluluk kişilik tipleri ile mesleki kaygılar arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki görülmektedir. Çalışmanın nitel sonuçları, katılan İngilizce öğretmenlerinin nispeten daha yüksek mesleki kaygıları olduğunu göstermiştir. Katılımcı öğretmenlerin belirttikleri kaygılar, (1) öğrenci, (2) aile katılımı, (3) mesleki gelişim ve yeterlilik, (4) öğretimsel yetersizlikler, (5) ekonomik ve sosyal bağlamlar ve (6) yönetim hakkındaki endişeler olmak üzere altı tema altında toplanmıştır. Yapılan analizlerden sonra, kuramsal çerçeve ışığında nitel ve nicel bulguların birbiriyle ve yapılan diğer ilgili araştırmalarla ilişkisi tartışılmıştır. Bu doğrultuda ilgililere araştırmanın etkileri, mevcut uygulamalara ve gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Mesleki Kaygı, Öğretme Kaygıları, Kişilik Tipleri, İngilizce Öğretmenleri
dc.description.abstractTeaching as an occupation is a multi-layered profession. To gain the best results and get the required satisfaction from teaching, one of the most important aspects needed to consider is teaching concerns of a teacher; as teachers have to deal with those concerns every day of their professional careers. Understanding teachers' perceptions and concerns is vital because they are one of the primary factors affecting teaching-learning processes. Different kinds of concerns related to teaching can arise in teachers as the world changes. These concerns can sometimes stem from a lack of expectations or from uncertainty, as well as from the level of teaching or difficulty attached to attaining the goals of educational processes. One of the most important factors that affect teaching concerns is personality which includes emotional, motivational and cognitive processes that affect how we behave and react. Therefore, this study aims at exploring four main issues: (1) the teaching concern levels of a group of EFL teachers working in schools of various levels (primary, secondary and higher education institutions), (2) the teachers' teaching concerns in terms of different variables (3) the relationship between these teachers' concerns and their personality traits, and finally (4) the participants' views on their own teaching concerns. The research was designed in a convergent parallel design as it involves a combination of quantitative and qualitative research. A total of 200 EFL teachers working in primary, secondary, high schools and university preparatory classes in Denizli province of Turkey participated in the study and were asked to respond to Teaching Concerns Scale and 10 item Personality Scale in order to investigate their concerns of teaching in terms of different variables and to examine the relationship between these concerns and their personality traits. In addition, interviews were conducted with 18 teachers who volunteered among these participating teachers in order to gather qualitative data for creating an in-depth understanding of the teaching concerns of EFL teachers. In accordance with the purpose of the study, some statistical analysis techniques were performed on the quantitative data and content analysis technique was used on the qualitative data. Quantitative results of the study indicated that EFL teachers who participated in the study had a low level of teaching concerns in general. As for the demographic variables, gender and the graduated program type appeared not to create a significant difference while their professional experience and the school level they worked with seemed to have a significant difference for their teaching concerns. As the professional experience of the EFL teachers increased, their teaching concerns decreased and primary school EFL teachers seemed to have higher teaching concerns than the other groups of teachers. In addition, correlation analyses revealed a significant relationship between the EFL teachers' teaching concerns and their personality traits, and personality traits, especially Neuroticism / Emotional Stability, Extroversion, and Conscientiousness personality types seemed to have a significant negative relationship with the teaching concerns. Qualitative results of the study suggested relatively higher levels of teaching concerns from the participating EFL teachers. Their concerns were gathered under six themes: concerns about (1) students, (2) parental involvement, (3) professional development and competence, (4) instructional insufficiencies, (5) economic and social contexts and (6) management. After the analysis, the relationships between the qualitative and quantitative findings and the relationships between these findings and the ones obtained in relevant studies in the literature were discussed in the light of the theoretical framework. In this respect, the implications of the present study and suggestions for the current practices and future studies were presented.Key Words: Teaching Concerns, Personality Traits, EFL Teachersen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAn analysis of the relationship between teaching concerns and personality traits of in-service EFL teachers
dc.title.alternativeİngilizce öğretmenlerinin öğretme endişeleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişki
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-21
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language education
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmOccupational anxiety
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.identifier.yokid10261013
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityPAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid561226
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess