Show simple item record

dc.contributor.advisorPaker, Turan
dc.contributor.authorYeşil, Gizem
dc.date.accessioned2020-12-10T09:22:48Z
dc.date.available2020-12-10T09:22:48Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-09-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/227986
dc.description.abstractBu çalışmada öğrencilere gerçek konuşma ortamlarında iletişim kurma ve dili etkili bir şekilde kullanma fırsatı yaratan yeni bir konuşma değerlendirme sistemi bütün taraflarıyla incelenmiş ve kullanıcıların tutum ve algıları derinlemesine tartışılmıştır. Buna ek olarak çalışmada bu sistemin öğrencilerin konuşma ve dinleme becerilerine etkisinin de keşfedilmesi amaçlanmıştır. Aynı zamanda çevrimiçi konuşma sınavı siteminin öğrenciler üzerindeki etkilerini araştırmak için bu sistemi uygulayan sınav gözetmenleri, okutmanlar ve idari kadronun da fikirleri analiz edilmiştir.Katılımcılar İzmir'de bir vakıf üniversitesinde eğitim gören B2 seviyesindeki hazırlık sınıfı öğrencilerinden oluşmuştur. Bunun yanında, veri toplamada iki ana yöntem kullanılmıştır: anket ve görüşme. Görüşme verileri daha ekonomik olması açısından öğrencilerle yarı yapılandırılmış yani küçük gruplar halinde toplanırken, akademisyenlerle ikili görüşmeler şeklinde düzenlenmiştir.Elde edilen bulgulara göre katılımcıların birçoğu çevrimiçi sınav esnasında kendilerini özgüvenli, rahat ve pozitif hissetmiştir. Ayrıca sonuçlar öğrencilerin konuşma sınavına karşı tutum ve davranışları ve sistemin konuşma ve dinleme becerilerine katkısı açısından değerlendirildiğinde katılımcıların çoğu sistemin pratik ve tamamlanması kolay olarak değerlendirdiği tespit edilmiştir. Aynı zamanda, katılımcıların yarısından fazlası sistemi konuşmadaki genel ve detaylı mesajı anlayabilme yeteneklerini geliştirmesi açısından faydalı bulmuştur. Sonuçlar akademisyenlerin, idari kadronun ve sınavı uygulayanların da bakış açılarıyla değerlendirildiğinde sistemin öğrenciler ve onların geliştirmesi hedeflenen konuşma ve dinleme becerileri üzerine hem olumlu hem de olumsuz şekillerde etki ettiği tespit edilmiştir. Hepsi, çevrimiçi konuşma sınavının olumlu sonuçları üzerinde hemfikir olmuş ama diğer taraftan geliştirilmesi gereken yönlerinin de bulunduğunu vurgulamışlardır.
dc.description.abstractIn this study, a newly adopted system of online speaking assessment which enables learners to communicate and use the language in a real atmosphere were thoroughly analyzed and discussed by looking at the test takers' perceptions and attitudes. In addition, this study aimed to provide information about test takers' perceptions and attitudes to the online speaking assessment. Another ultimate goal of this study was to discover the effects of this system on test takers' speaking and listening competencies. The study also examined the opinions of test makers', school administrators' and instructors' about the effects of online speaking assessment system on students. The participants in this study were B2 level preparatory school students in a foundation university in İzmir. In order to collect data, two main instruments were used; a questionnaire and an interview. A questionnaire was administered to the all B2 level students who participated in the speaking system process from the beginning of the year. In addition, interview data were obtained through semi-structured interviews conducted with both students and instructors to get more detailed information.The results showed that the participants in this study mostly felt themselves confident, relaxed and positive during the assessment. When the results were examined in terms of students' attitudes towards the system and its effect on their speaking and listening competencies, it could be seen that many of the participants thought that it was practical and easy to complete it. In addition, as for the students' ideas about the effect of this kind of assessment on their speaking and listening competencies, On the other hand, more than half of the test takers found the system helpful for them to understand general messages or details during conversation.When the results were examined from the eyes of the examiners and the instructors, it could be seen that the instructors and the examiners had both negative and positive thoughts about the effects of this system on the test takers and on the competencies to be developed. All of the participants were actually sure about the system and its good results. However, there were also some issues to be improved related to the system such as the topics chosen for the assessment, the testing competencies of the test makers and time allocated for the assessment.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titlePerceptions and attitudes of efl learners and their instructors towards online speaking assessment
dc.title.alternativeYdi öğrenenlerinin ve okutmanlarının çevrimiçi konuşma sınavlarına karşı algı ve tutumları
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-20
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10258875
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityPAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid560564
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess